چرا نوشیدن الکل زیانبار است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : الکل یک ماده ی مخدر است؛ یعنی وقتی وارد سلول های عصبی شود، سریع آن ها را فلج می کند. ولی هر ماده ی مخدر، پیش از آن که سلول های عصبی را فلج کند، آن ها را تحریک می کند و از حالت عادی بیرون می برد. به همین علت، نخستین تاثیر الکل، تحریک سلول های عصبی است.

اما شاید این سوال برای تان پیش آید که الکل چگونه در مغز آدمی اثر می کند؟ نخستین اثر الکل، نوعی احساس تحریک یا برانگیخگی است. به نظر می رسد که بر سرعت عمل و گفتار شخص افزوده می شود. پوست بدن سرخ تر می شود، فشار خون بالاتر می رود، ضربان قلب تندتر می شود و حتی بر شتاب تنفس آدمی نیز افزوده می شود.

ولی الکل بلافاصله تاثیری یاس آور بر مغز آدمی می گذارد. قدرت بینایی، قدرت تفکر و همچنین دقت آدمی به تدریج تحت تاثیر الکل قرار می گیرد. با فلج شدن فعالیت های عالی عصبی در مغز آدمی، قدرت تسلط بر خود نیز از دست می رود. تاثیر بعدی، از بین رفتن مهارهای مغزی است. در بدن ما، بافت های عصبی موسوم به بافت های مهار کننده، نقش ترمز را در سلسله ی اعصاب ما بازی می کنند. این مهارها در اثر آموزش و پرورش در ما تشکیل می شوند و ما را به صورت اشخاصی منضبط و خوددار در می آورند.

این بافت های مهار کننده، در اثر الکل فلج می شوند! تسلط ما بر خودمان از میان می رود. قضاوت های ما، دقت و همچنین وضوحشان را از دست می دهند و ما دسته به کارهایی می زنیم و سخنانی به زبان می آوریم که در حالت عادی هیچ گاه چنین گفتار و کرداری را نداریم و نخواهیم داشت. این است زیان الکل بر مغز آدمی!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا