چرا هوای نوک کوه سردتر از پایین کوه است؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : جو یا اتمسفر زمین از چند لایه تشکیل شده است که هر یک با دیگری فرق دارد! لایه های اصلی عبارتند از تروپوسفر، استراتوسفر و همچنین یون کره یا همان یونوسفر. این لایه ها بر روی هم، پوششی به ضخامت چند صد کیلومتر در اطراف کره ی زمین پدید می آورند.

 

تروپوسفر، لایه ی پایینی اتمسفر است. این همان لایه ای است که ما در درون آن زندگی می کنیم! ارتفاع آن از سطح زمین تقریبا چیزی در حدود ۱۲ کیلومتر است.

ابزارهایی که با بالون برای اندازه گیری های علمی به بالای این لایه فرستاده شده است، ثابت کرده است که درجه ی حرارت، پیوسته کاهش می یابد. هر قدر به بخش های بالای تروپوسفر برویم، به همان اندازه نیز از دمان آن کاسته می شود و در ارتفاعات فوقانی تا ۶۰- درجه ی سانتی گراد پایین می آید.

به همین علت وقتی از کوه ها بالا می رویم، در واقع مثل این است که در داخل لایه ی تروپوسفر بالا رفته ایم. بدین ترتیب، کوهی که ۱۵۰۰ متر ارتفاع دارد، دمای قله ی آن ممکن است ۷ درجه پایین تر از سطح زمین مجاور خود باشد! و بعضی از کوه ها نیز ارتفاع شان از ۷ یا ۷ هزار متر نیز بیشتر است! پس نباید تعجب کرد که برف بعضی از قله ها هیچ گاه آب نمی شود. در آخرین نقطه ی تروپوسفر، دما به ۷۰ درجه زیر صفر می رسد!

هوا در مجاورت زمین، همیشه گرم تر از هر جای دیگر است. علت این اتفاق نیز آن است که نور خورشید، زمین را گرم می کند و زمین نیز گرمایی از خود تولید می کند که باعث گرمی هوا می شود. خورشید، اتمسفر زمین را به صورت مستقیم گرم نمی کند.

در آخرین لایه، یعنی در یون کره یا یونوسفر، هوا بسیار رقیق ایت و اتم ها و مولکول ها در معرض بمباران تعشعات خورشید قرار دارند. در ارتفاع ۹۰ کیلومتری زمین، درجه ی حرارت بسیار بالا است و در هنگام روز به ۱۶۵۰ درجه ی سانتی گراد می رسد!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
فاضل نوری
فاضل نوری
3 سال قبل

سلام دوستان
اشتباه نکنید،خورشیدتنهایک منبع نوراست که باترکیب آن بااکسیژن گرماتولیدمیشودوهرچقدبه سمت بالا برویم اکسیژن هواکمترمیشودپس گرماتولیدنخواهدشد باتشکر اگرسوالی داشتیدممنون خواهم شد جواب بدهم

دکمه بازگشت به بالا