چرا ورزشکاران هنگام ورزش لباسهای چسبان می پوشند؟

چی بپوشم ؟سوال متداول بعضی ها هنگام رفتن به جشن و مهمانی است اما این سوال گاهی هنگام فعالیت ورزشی برای عملکرد بهتر در داشتن اندام یا سوزاندن کالری ، ذهن ورزشکار را مشغول می کند.

در این سالها، خیلی از افراد  لباس‌های  تنگ  در زمان ورزش کردن  می پوشند. بر این باورندجوراب‌های گرم و چسبان، شلوارک، لباس یا پیراهن‌های تنگ که کشی  به ماهیچه‌ها فشار می‌آورند، در طول ورزش به کارایی بدن کمک زیادی می کند این تا چه حد می تواند درست باشد؟

اما یک بررسی جدید و چندین تحقیق مشابه درباره این لباس‌های تنگ این سؤال را مطرح می‌کند که آیا آنها واقعا آن‌گونه که انتظار می‌رود، عمل می‌کنند و به مردم کمک می‌کنند، بهتر ورزش کنند؟ اگر این‌طور است، دلیلش لباس است یا انتظارات فرد.

منطقی که در پوشیدن لباس‌های چسبان وجود دارد، به اندازه کافی عقلانی است. ابیگل استیکفورد، محقق فوق‌دکتری مؤسسه پزشکی ورزش و محیطزیست مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در دالاس گفت: «این لباس‌ها باعث افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش حمل اکسیژن می‌شوند که باعث افزایش بهبود عملکرد ورزش می‌شود.»

همچنین این لباس‌ها باعث بهبود حس عمقی می‌شوند که حس یک نفر درباره چگونگی قرار گرفتن بدنش در فضا است. به‌طور تئوریک حس عمقی بهتر، دست‌کم باعث بهبود کارایی حرکات و کاهش تعداد ماهیچه‌های فعال می‌شود و در نتیجه ورزش را کمتر خسته‌کننده می‌کنند. علاوه بر این به نظر می‌رسد، این لباس‌ها باعث کاهش خستگی و درد حاصل از ورزش می‌شوند و این کار را از طریق فشار به ماهیچه‌ها و ماساژ آنها و همچنین افزایش جریان خون به ماهیچه‌ها انجام می‌دهند که باعث پاک کردن مواد بیوشیمیایی زائد حاصل از ورزش می‌شود.

اما شواهدی که این فواید را تایید کنند، فقط افواهی بوده‌اند.

 دکتر استیکفورد که در آن هنگام دانشجوی دکتری دانشگاه ایندیانا بلومینگتون بود، تصمیم گرفت که تست ساده‌ای را روی لباس‌های چسبان انجام‌دهند.

او این بررسی را روی ۱۶ مرد دونده انجام داد که بعضی از آنها همیشه هنگام ورزش لباس چسبان می‌پوشیدند و بیشتر آنها تا قبل از این، موقع ورزش لباس چسبان نپوشیده بودند. او به دوندگان دستگاه‌های پایشگر و ماسک‌هایی داد که متغیرهایی مانند راه رفتن و میزان اکسیژن دریافتی را اندازه می‌گرفت. سپس آنها شروع به دویدن در سه سرعت تردمیل کردند.

سپس این لباس‌های چسبان را از ساق پا درآوردند و دوباره تست تردمیل را تکرار کردند.

دکتر استیکفورد گفت: «انتظار می‌رفت این لباس‌های تنگ باعث کاهش مصرف اکسیژن و افزایش کارایی بیومکانیکی شوند.»

اما این‌گونه نشد. از لحاظ آماری هیچ تفاوت قابل‌توجهی در کارایی دویدن یا بیومکانیک در پوشیدن یا نپوشیدن لباس تنگ دیده نشد.

دکتر استیکفورد گفت: «بر اساس نتایج این بررسی، لباس چسبان در محل ساق پا باعث بهبود خستگی بعد از دویدن نمی‌شود.»

سایر بررسی‌ها در مورد لباس‌های چسبان نیز نتایج مشابهی نشان داد. برای مثال بررسی جالبی در سال ۲۰۱۳ نشان داد، شلوارک‌های تنگ، جریان خون را بعد از ورزش به ماهیچه‌ها افزایش نمی‌دهند. دانشمندان پی بردند ورزش خودش باعث افزایش جریان خون به ماهیچه‌ها بعد از ورزش می‌شود و شلوارک تنگ نه تنها این جریان را تقویت نمی‌کند، بلکه میزان خونی که به ماهیچه‌های عمقی‌تر می‌رسد را کاهش می‌دهد.

اما هنوز سایر بررسی‌ها موافق فشار حاصل از لباس‌های چسبان هستند. برای مثال یک مقاله مروری از ۳۰ بررسی درباره اثرات پوشیدن لباس تنگ در عملکرد ورزش نشان می‌دهد، لباس‌های تنگ به عملکرد ورزشی و بازیابی بعد از آن شرایط کمک می‌کنند. این شرایط شامل ورزش‌هایی از جمله بسکتبال و دوومیدانی است که نیازمند دو سرعتی و پرش هستند. بنابراین اینکه واقعا این لباس‌ها چه می‌کنند، دقیقا معلوم نیست و شاید به تاثیر ذهنی آنها مربوط باشد. بیلی اسپرلچ، استاد علوم ورزشی دانشگاه وورتسبورگ آلمان که بررسی مربوط به جریان خون را انجام داد و همچنین در این کار، همکار طرح، گفت: «افراد بررسی‌های مربوط به اینکه آیا هنگام ورزش باید لباس‌های تنگ پوشید یا نه را می‌بینند. بنابراین انتظاری که افراد درباره تاثیر این لباس‌ها دارند، می‌تواند بر روی نتایج تاثیر بگذارد.»

به گفته دکتر اسپرلچ، این امر به معنی غیرواقعی بودن نتایج نیست. او گفت: «از آنجایی که باورها در افزایش کارایی اثر زیادی می‌گذارند، من پوشیدن لباس‌های تنگ را به افرادی که به اثر افزایش‌دهندگی آن باور دارند، توصیه می‌کنم.»

به گفته او، برخی افراد تصور می‌کنند باید بتوانند در لباس‌های تنگ راحت تکان بخورند، ولی این لباس‌ها باید واقعا تنگ باشند و بسیاری از مردم حس فشار حاصل از آنها را دوست ندارند. در بررسی ما ۵۰ درصد موارد لباس‌های چسبان را دوست دارند، ۳۰ درصد بی‌تفاوتند و ۲۰درصد آن را اصلا دوست ندارند.

او گفت: «اگر این لباس‌ها بازیابی بعد از ورزش را بهبود می‌دهند، باید برای چندین ساعت بعد از ورزش هم تن فرد باقی بمانند و حالا فرد با مشکل بوی عرق روبرو است.»

دکتر استیکفورد گفت: «خبر خوب این است که تا امروز هیچ بررسی اثر روانی منفی، حاصل از پوشیدن این لباس‌ها را پیدا نکرده است، بنابراین اگر می‌خواهید این لباس‌ها را امتحان کنید، چیزی به غیر از هزینه ای که برای آنها می‌پردازید، از دست نخواهید داد.»

منبع : دکتر سلام

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا