چرا پرهای دم طاووس بسیار زیبا است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در برخی از زبان ها، ضرب المثل ها و عباراتی با مضمون “مغرور چون طاووس” یا “خودخواه چون طاووس” وجود دارد. علت وجود این تعبیرها این است که طاووس از داشتن آن پرهای زیبا و نمایش دادن آن ها به خود می بالد. لازم است بدانید طاووس نسبت به دیگر پرندگان از رنگ های متنوع تر و زیباتری برخوردار است!

دم طاووس

در این نمایش پر شکوه، نکات بسیار جالبی وجود دارد! نخست آنکه فقط طاووس نر، پرهای خود را نمایش می دهد. طاووس ماده پرهایی به زیبایی پرهای طاووس نر ندارد! البته طاووس نر هم این کار را فقط و فقط برای جلب توجه طاووس ماده به سوی خود انجام می دهد.

کاری را که طاووس نر انجام می دهد، بسیاری دیگر از پرندگان نیز به هنگام فصل جفتگیری انجام می دهند! بد نیست بدانید طاووس از دسته جانوران اجتماعی است، ولی در هنگام جفت ‌گیری شاید با طاووس ‌های نر دیگر درگیری پیدا کنند! تلاش طاووس نر برای جلب توجه طاووس ماده فقط به نمایش پرهاش قشنگ خود ختم نمی شود! طاووس نر در عمل به رقصی جالب می پردازد و می کوشد طاووس ماده را متقاعد کند که چه پرهای زیبایی دارد.

بیشتر مردم گمان می کنند این پرهای زیبا روی دم طاووس قرار دارند! ولی در حقیقت چنین چیزی نیست. پرها در نقطه ای پیش از دم در می آیند و دم در حکم تکیه گاه آن ها می باشد.

طاووس

معمولا سر، گردن، سینه و وسط دم اصلی طاووس آبی رنگ است و بقیه ی قسمت های این دم بلوطی رنگ می باشد. طول طاووس نر با حساب کردن دم غیر حقیقی به دو مترو ده سانتی متری می رسد. طاووس ماده چنین پرهایی ندارد! پشت و دم آن قهوه ای کم رنگ، زیر سینه اش سفید، بالای سینه و زیر گلویش سبز و خاکستری و منقارش قرمز رنگ است .

انسان، طاووس را از روزگاران باستان شناخته است و به شکل های گوناگون نیز آن را ستوده است! یونانیان و همچنین رومیان، طاووس را پرنده ای مقدس می پنداشتند. ولی در دوران امپراتوری روم، برخی از رومیان نیز از خوردن گوشت طاووس لذت می بردند.

طاووس از پرندگان بومی قاره ی آسیا و همچنین منطقه ی هند شرقی است. در جهان فقط دو نوع طاووس یافت می شود که آن دو نیز به خانواده ی قرقاول تعلق دارند.

این پرنده همه چیزخوار است؛ صبح ها و نزدیک غروب به صورت خانوادگی به جستجوی غذا می پردازند و گاهی هجوم تعداد زیادی از آن ها به مزارع، خسارت زیادی به کشاورزان وارد می کند! در انتها بد نیست بدانید طاووس، نماد طایفه ی ایزدیه است؛ ایزدیان معتقدند که طاووس نماد “فرشته اعظم” است!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا