چرا چشم گربه در تاریکی می درخشد؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در بسیاری از کشورهای جهان، مردم گربه را دوست دارند! از او نگهداری می کنند و او را جانوری دست آموز، شگفت آور و همچنین شیرین می پندارند. گربه ها در واقع چنین نیز هستند! ولی گربه ها جزو خانواده ای از جانوران متعلق به یک نوع بسیار خاص می باشند. دیگر اعضای این خانواده عبارتند از ببرها، شیرها، پلنگ ها و همچنین گربه ی اهلی.

گربه ها صرف نظر از اینکه در کجا زندگی کنند و چه شکل و اندازه ای داشته باشند، عموما شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند! تمام گربه ها بدنی مناسب برای شکار کردن و کشتن شکار خود دارند؛ و همگی، جانوران شکاری بسیار ماهری هستند!

یکی از اندام هایی که مهارت شکارگری گربه را تکمیل می نماید، چشم های او است. چشم گربه می تواند در تاریکی ببیند، چون بیشتر شکارهای خود را در هنگام شب انجام می دهد! روزها، مردمک چشم گربه باریک می شود و به صورت یک خط یا روزنه ی بسیار کوچک در می آید. ولی شب ها این روزنه، باز می شود و خفیف ترین نور را به خود راه می دهد.

چشم گربه را ماده ای مشابه نقره ی صیقل کاری شده پوشانده است! این ماده، تمام ذرات نوری را که وارد چشم می شوند، منعکس می کند. به همین علت است که اگر شب ها نورافکنی را به چشم های گربه بتابانید، خواهید دید که چشم های این جانور مثل فانوس روشن می شوند!

شاید این سوال برای تان پیش آید که گربه چه مشخصات دیگری دارد که او را به چنین مهارتی در شکار رسانده است؟

در پاسخ بایستی گفت گربه در بخش جلوی دهان خود، چهار دندان نیش دراز و همچنین نوک تیز دارد که سلاح های کشنده ای برای گرفتن و دریدن شکار به شمار می آیند. گربه در نوک پاهای خود، به مجموعه ای چنگال های سوزن مانند و همچنین خمیده مجهز است! برای آنکه گربه بتواند بی سر و صدا به دنبال شکار خود برود، روی نرمه های پاهای خود راه می رود. حس بینایی، حس شنوایی، و همچنین حس بویایی گربه نیز فوق العاده تیز و قوی است.

در انتها بد نیست بدانید گربه‌ ها شخصیت و سبک زندگی مرموزی دارند و حتی توسط مصریان باستان نیز به عنوان خدا پرستش می‌ شده اند! چیزی که گربه‌ ها هرگز فراموش نکرده اند! هر قدر که شما فکر کنید در مورد گربه زیاد می‌ دانید باز هم چیز‌هایی برای آموختن وجود دارد۱

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا