چرا کاکتوس ستون فقرات دارد؟

جدول یاب ، محمد سیمری : کاکتوس مثال برجسته ای است برای نشان داد این واقعیت که اگر جانداران و گیاهان بخواهند زنده بمانند، چگونه بایستی خود را با وضع آب و هوای محیط زندگی خویش تطبیق دهند.

حدود ۲۰۰۰ گونه مختلف کاکتوس وجود دارد که از نظر اندازه، شکل، رنگ و نوع زیستگاه با هم متفاوت هستند. کاکتوس، گیاهی است که در مناطق خشک و گرم می روید؛ و به همین علت، دوام آوردن در روزهای خشک، آن هم تا مدتی طولانی، از مسائل مهم این گیاه است. همزمان با خشک تر شدن هوا، ریشه های کاکتوس به تدریج در خاک مجاور سطح زمین، به اطراف پخش می شود. و به همین علت است که کاکتوس می تواند به هنگام بارندگی، آب را به سرعت به خود جذب نماید.

کاکتوس بایستی آب را ذخیره کند. آب ذخیره ی کاکتوس در ساقه ی اسفنجی یا تو خالی این گیاه نگهداری می شود؛ گذشته از این، لایه ی بیرونی این گیاه، ضخیم و چرب است و جلوی فرار آب را می گیرد.

بیشتر گیاهان، برگ دارند و در تابش آفتاب، آب را از راه برگ ها بیرون می دهند. گیاه کاکتوس، ستون فقرات دارد و همین ستون فقرات نیز، جلوی هدر رفتن آب را می گیرد! اما ستون فقرات، به طریقی دیگر نیز به نجات جان کاکتوس کمک می کند. فرض کنید تعدادی جانور تشنه در جستجوی آب، سرگردانند. در داخل گیاه کاکتوس، آب هست؛ ولی آیا تاکنون جانوری را دیده اید که جرات دهان زدن به کاکتوس را داشته باشد؟ تیغ ها در کاکتوس، دو نقش عمده دارند: آن ها مانع از دست دادن آب از طریق تعرق می شوند و گیاه را از جانوران در امان نگه می دارند.

کاکتوس، به جز ساختمان خاصی که برای ذخیره کردن آب دارد، گیاهی است گلدار با شکوفه هایی که به میوه های پر دانه تبدیل می شوند. گل های بسیاری از گونه های کاکتوس در زیبایی همتا ندارد. وقتی تمام کاکتوس های بیایان شکوفه داده باشند، شکوفه های زرد روشن، سرخ و همچنین ارغوانی از ساقه های براق کاکتوس ها در می آیند و جلوه ای زیبا به آن می دهند.

کاکتوس واقعی، فقط مختص و بومی نیم کره ی غربی است. در آنجا، گیاه کاکتوس در سرزمین های خشک آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و همچنین آمریکای غربی ایالات متحده ی آمریکا می روید. بد نیست بدانید طول عمر کاکتوس ها، بسته به گونه ی آنها می تواند از ۱۵ تا ۳۰۰ سال باشد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا