چرا کفتار می خندد؟

جدول یاب، محمد سیمری  : نوعی از کفتار وجود دارد، که کفتار خندان نامیده می شود. این نوع، همان کفتار خال خال و بزرگ ترین عضو خانواده ی کفتارها است.

وقتی این جانور در پی شکار خود می گردد یا از دیدن چیزی به هیجان می آید، زوزه ای خوف آور و صدای شبیه به خنده ی قهقهه وار از خودش در می آورد. ولی این زوزه و صدا، خنده ی به معنای واقعی کلمه نیست! و شباهتی به خنده ی آدم ها ندارد! بلکه صدای جیغ مانندی است که به گوش ما همچون صدای خنده می رسد.

کفتار خندان، جانوری خشمگین است که ارتفاع بدن آن به چیزی در حدود ۹۰ سانتی متر در منطقه ی شانه می رسد و نزدیک به ۱۸۰ سانتی متر طول دارد. وزن کفتار خندان به ۹۰ کیلوگرم می رسد!

روزها، این کفتار در داخل شیارهای زمین یا غارها به خواب می رود. با آغاز تاریکی هوا، از پناهگاه بیرون می آید و به دنبال غذا می گردد! کفتارها به طور معمول تنها به شکار می روند، ولی گاهی تعدادی از آن ها دور بقایای لاشه ای که شیرها و دیگر جانوران شکاری کشته اند و خورده اند، حلقه می زنند! حس بویایی قوی این جانور، او را به نقطه ای که لاشه افتاده است، می کشاند! کفتار تمام بقایای این گونه لاشه ها را می خورد.

کفتار به طور معمول جانوری ترسان است و ترجیح می دهد چیزی را بخورد که دیگران کشته اند و بقایایش را ناخورده رها کرده اند. ولی در اطراف چادرها و روستاها نیز پرسه می زند و به کسانی که در هوای باز خوابیده اند، حمله می کند! بیشتر وقت ها به دنبال گله های گاو و گوسفند و همچنین گوزن های وحشی راه می افتد. کفتار که به قصد کشتن جانوران به آن ها نزدیک می شود؛ یکی از گاوها یا گوسفندهای لنگ، جوان و یا پیر را مورد حمله قرار می دهد.

کفتار خال خال یا همان کفتار خندان، از نوع کفتارهای آفریقایی است و در نقاطی چون کشور اتیوپی تا دماغه ی امید نیک یافت می شود. از نکات خارق العاده در این نوع کفتار آن است که نوع ماده ی آن برخلاف بسیاری از دیگر جانوران، از نوع نر آن بزرگ تر است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا