چرا گربه ها سیبیل دارند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : تیره ی گربه سانان، تمام اعضای این گروه را از گربه های کوچک خانگی گرفته تا ببرهای سیبریه به وزن ۳۰۰ کیلوگرم یا بیشتر، در بر می گیرد. ولی گربه ها، قطع نظر از اینکه در کجا زندگی می کنند، و چه هیکلی دارند، تماما بدنی مناسب شکار کردن دارند! تمام گربه ها شکارگرانی کار کشته هستند. سیبیل گربه ها قابل توجه است!

سیبیل گربه

گربه از سیبیل یا موهای پشت لبش بدین گونه استفاده می کند: گربه وقتی به دنبال شکار می رود و چشم ها و گوش هایش اطلاعات مفیدی دریافت نمی کنند، سیبیل گربه در شناختن اوضاع محیط به وی کمک می کند. فولیکول‌ های سبیل گربه، یعنی همان پیازهای مو، در عمق پوست هستند و از همان‌ جا با انتهای اعصاب پوستش در ارتباط هستند و پیام‌‌ ها را به مغز می‌ رسانند. علاوه‌ بر این، بر نوک سبیل گربه، ارگانی حسی وجود دارد که ارتعاشات محیطی را دریافت می‌ کند!

برای مثال وقتی گربه سر خود را در سوراخ تاریکی فرو می برد، موهای سیبیل به جدارهای سوراخ می خورند و حدود سوراخ را برای گربه تعیین می کنند. یا ممکن است این موها با بدن موش تماس بگیرند و گربه را به سرعت از وجود شکار در آنجا آگاه نمایند.

بدین ترتیب موهای دراز پشت لب گربه اطلاعاتی درباره ی محل و نوع شکار به او می دهند. اهمیت این موها وقتی بیشتر می شود که اندام های حسی دیگری چون شنوایی و بویایی و همچنین بینایی نتوانند این اطلاعات را در اختیار گربه قرار دهند. بافت ماهیچه‌ ای پیچیده‌ ای در صورت گربه، سبیل‌ های او را تکان می‌ دهند و حرکت سبیل‌ ها ارتباط مستقیمی با حس و حال گربه دارد! وقتی که گربه‌ آرام است، سبیل‌ های او بی‌ حرک هستند و از دو طرف صورتش به سمت بیرون صافند! وقتی کنجکاوی می‌ کند و به دنبال چیزی می‌ گردد، سبیل‌ ها کمی به سمت جلو می‌ آیند. گربه‌ ای که ناراحت یا عصبی است، سبیل‌ هایش را به سمت عقب و نزدیک صورت خود می‌ برد.

سیییل گربه ها

ولی گربه ها حواسی بسیار تیز دارند! حواس شنوایی و بویایی گربه ها بسیار تکامل یافته است. گربه چشمانی تیزبین و رو به رو نگر (مانند چشم های انسان) دارد. بدین ترتیب گربه می تواند در آن واحد بر یک شی خیره شود و فاصله ی خودش با آن را تخمین زند!

چشمان گربه برای دیدن در تاریکی نیز مناسب هستند! هنگام روز، مردمک چشم گربه چنان کوچک می شود که به صورت یک خط باریک در می آید، ولی شب ها تماما باز می شود تا کوچک ترین ذرات نور را نیز جذب کند. پشت چشم گربه به ماده ای پوشیده شده است که تمام ذرات نور وارد بر چشم را منعکس می کند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا