چرا گوش درد می گیرد؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : گوش های آدمی امواج صوتی را به تکانه های عصبی تبدیل می کنند و به مغز می فرستند. گوش درد علت های گوناگونی دارد؛ حتی خود گوش درد به شکل های بسیار گوناگونی ظاهر می شود. گذشته از ضایعات عضوی، بیشتر گوش دردها در اثر گونه ای آلودگی میکروبی بروز می کنند.

 

در بیشتر موارد، گوش درد در اثر وارد شدن یک شی خارجی به درون گوش و همچنین گیر افتادن آن در آنجا آغاز می شود. کودکان، گاهی چیزی را به درون گوش خود یا کودکی دیگر فرو می برند و باعث بروز گوش درد می شوند!

گاهی سفت شدن تراوشات مومی شکل گوش به درد گرفتن گوش می انجامد. پزشکان دقیقا نمی ‌دانند که چرا گوش‌ های آدمی موم تولید می ‌کند؛ ولی به‌ طور کلی اعتقاد بر این است که آنها قسمتی از سیستم تمیز کردن گوش هستند و گوش بدین ترتیب خود را تمیز می‌ کند. شست و شوی گوش یا بیرون آوردن هر شی خارجی از مجرای شنوایی بایستی به وسیله ی پزشک متخصص انجام شود؛ زیرا وی با طرز جلوگیری از وارد آمدن هرگونه صدمه ای بر بخش های ظریف گوش آشنایی دارد.

آلودگی گوش خارجی ممکن است در اثر استفاده از سنجاق، چوب کبریت یا دیگر اشیاء ناپاک برای از بین بردن خارش حاصل از تراوشات گوش ایجاد شود. این اشیاء می توانند موجب خراشیدگی و همچنین آلودگی پوست شوند. به دنبال این خراشیدگی، پوست داخل گوش جوش می زند و متورم می شود و موجب گوش دردهای شدید می شود. پس از شست ‌و شوی گوش، سر را به هر دو جهت خم کنید تا آب از گوش ‌ها خارج شود.

آلودگی قارچی گوش خارجی و همچنین مجرای شنوایی می تواند موجب تورم مجرا و همچنین درد گرفتن گوش شود. طبل گوش یا همان پرده ی صماخ نیز که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند، ممکن است متورم شود. توجه داشته باشید اختلالات گوش داخلی انسان، می تواند باعث ناشنوایی وی شود.

گوش میانی، گاهی فقط به این علت که شخص نمی تواند بینی اش را به درستی تخلیه کند، ممکن است متورم شود. هر دو سوراخ بینی باید در یک زمان تخلیه شوند، زیرا تخلیه ی یک سوراخ بینی ممکن است موجب رانده شدن مواد آلوده به سینوس ها شود. البته گوش درد علت های بسیار دارد؛ به همین علت هر گاه شخصی پیاپی دچار گوش درد می شود، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه نماید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا