چه بیماری‌ هایی از خفاش به انسان منتقل شده‌ اند؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره بیماری هایی که از خفاش به انسان منتقل شده‌ اند، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سراسر نقاط جهان درگیر بیماری کرونا یا بیماری کووید ۱۹ می باشد! اما این بیماری و سایر بیماری‌ هایی نظیر مرس، سارس و هاری چگونه به وجود آمده اند؟ عامل انتقال این ویروس به انسان چه موجودی بوده است؟

خفاش‌ ها از این لحاظ که حامل بیماری از جمله‌ هاری هستند، عامل خطر به شمار می‌ آیند. پژوهشگران به این موضوع که ممکن است خفاش‌ ها حامل بیماری ماربورگ (هم خانواده ابولا) و ویروس‌ های کورونا مانند سارس باشند، مظنون هستند. به دلیل این که در سال‌ های اخیر خفاش‌ ها عامل بیشتر موارد ابتلا به‌ هاری در انسان (ایالات متحده آمریکا) بوده‌ اند، دانستن این که چگونه عامل‌ هاری خفاش‌ های‌ هار به افراد سرایت می‌ کند بسیار مهم است.‌

هاری به طور عمده در اثر گاز گرفتن یک جانور‌ هار منتقل می‌ شود. خفاش‌ های سالم مهاجم نیستند، ولی خفاش‌ های‌ هار در پرواز کردن مشکل دارند، در روز پرواز می‌ کنند، رفتار آن‌ ها به صورت تهاجمی‌ است و تلاش می‌ کنند تا انسان‌ ها یا جانوران دیگر را گاز بگیرند. با توجه به این که بیشتر خفاش‌ های مبتلا به‌ هاری رفتار غیر عادی از خود نشان نمی‌ دهند، لازم است که از تماس با خفاش‌ ها، حتی آن‌ هایی که رفتاری عادی دارند خودداری کنیم. اگر خفاشی شخصی را گاز بگیرد یا در تماس مستقیم با پوست او باشد، باید به پزشک مراجعه کند. خفاش مورد نظر نیز باید در صورت امکان گرفته شود و روی آن آزمایش‌ هاری انجام شود تا از بیمار نبودن آن اطمینان حاصل شود.

افسانه دیگری که درباره این موجودات زیبا وجود دارد خون آشام بودن آن‌ ها است! لازم به بیان است فقط سه گونه از بیش از ۱۲۰۰ گونه خفاش خون خوار هستند. خفاش‌ هایی که می‌ بینیم تنها به دنبال پشه‌ ها و گرده‌ های گل هستند تا این که قصد داشته باشند به ناحیه زیرگلوی ما حمله ور شوند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا