چه عواملی سرعت ضربان قلب انسان را تغییر می دهد؟

جدول یاب ، محمد سیمری : هر ضربان قلب آدمی حدود هشت دهم ثانیه به طول می انجامد؛ قلب در هر روز نزدیک به ۱۰۰ هزار بار می تپد. ضربان قلب، عملا موجی از انقباض است که در قلب پدید می آید تا خون را در سراسر بدن آدمی به گردش درآورد. بدین ترتیب، سرعت ضربان قلب آدمی یا همان ضربان نبض آدمی، تابع نیاز بدن به خون است.

تغییر در سرعت ضربان قلب در بیشتر موارد به هنگام کار پیش می آید. حال ببینیم در عمل چه اتفاقی می افتد: وقتی عضله ای در نقطه ای از بدن آدمی به فعالیت می پردازد، اسید کربنیک تولید می کند! مولکول های اسید کربنیک به فاصله ی ده ثانیه به وسیله ی خون به بخشی از قلب آدمی که دهلیز راست نام دارد، انتقال داده می شود.

در آنجا سلول های وجود دارند که در برابر مولکول های اسید کربنیک از خود واکنش نشان می دهند؛ و این واکنش باعث تنظیم سرعت ضربان قلب در برابر اسید کربنیک موجود در خون می شود. اگر عضله از فعالیت باز ایستد، و از مقدار اسید کربنیک موجود در خون کاسته شود، ضربان قلب نیز کندتر خواهد شد.

ولی حرکات قلب، به طور کلی با نیازهای بدن ارتباط دارد. هیجان روانی، عصبی را تحریک می کند که باعث تسریع ضربان قلب می شود. وقتی ما در حالت یاس یا ترس باشیم، عصب دیگری تحریک می شود و باعث کندتر شدن ضربان قلب آدمی می گردد.

شخص عادی، به صرف این که دلش می خواهد، نمی تواند تغییری در سرعت ضربان قلب خود خود بدهد! ولی بعضی از افراد بوده اند که می توانستند چنین کاری را انجام دهند! می گویند در گذشته، شخصی وجود داشته است که می توانست قلب خود را از حرکت باز دارد! به طوری که مردم گمان می کردند وی مرده است! و دوباره آن را به حرکت در می آورد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا