چگونه از شر شپش های سر خلاص شویم؟

جدولیاب، ترجمه: پردیس کیانی : چیزی قطعا روی سر شما راه می رود و خارش، شما را مانند یک درشکه تکان می دهد و مشکل دقیقا همین جاست. گیسوان شما اقامتگاه گرم و نرمی برای شپش ها شده اند و از طرفی هم به عنوان یک فرد شپشی شناخته می شوید. این حشره ی بدون بال تنها ۱۰۶ میلیمتر طول دارد و روی پوست سر شما زندگی می کند، تخم گذاری می کند و از خون شما تغذیه می کند. وقتی شپش ها وارد مدارس بچه ها می شوند خبرش به سرعت پخش می شود. پدر و مادرها احضار می شوند و به آنها هشدار داده می شود که مراقب فرزندان خود باشند. شپش از طریق تماس با موی آلوده (به شپش)، برس مو، شانه، لباس و رخت خواب انتقال می یابد.

وقتی شپش روی مو وجود دارد، حتی کوتاه کردن مو هم فایده ندارد. باید ابتدا از شر تخم های شپش ها خلاص شوید که پنج میلیمتر بالاتر از پوست سر به ساقه ی موها چسبیده اند. ابتدا باید از شامپوی ضد شپش استفاده کنید. شامپوی حاوی پرمترین permethrin  را انتخاب کنید و شامپوی لیندان lindane را استفاده نکنید لیندان حاوی مواد شیمیایی ضد آفت ددت DDT است و تاثیر مستقیم روی سیستم عصبی بدن می گذارد. (باعث تشنج) و سرطان مغز می شود. وقتی شما شامپوی ضد شپش را پیدا کردید، چالش باقی مانده استفاده ی موثر و البته اعصاب خورد کن از آن برای خلاص شدن از شر شپش ها است. از طرفی هم تمام خانه ی شما می تواند پر از شپش شود.

با شامپو شروع کنید:

از شامپوی ضد شپش استفاده کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند. بعد از آنکه شامپو را آبکشی کردید دوباره با ۵۰% آب و ۵۰% سرکه موها را آبکشی کنید. سرکه کمک می کند که اجساد شپش های مرده حل شوند و از بین بروند. آن را به شدت مالش دهید و چند بار آبکشی کنید تا بوی سرکه هم از بین برود. شامپوی ضد شپش را به مدت ۱۰ روز استفاده کنید. اگر همچنان نتیجه نگرفتید نصف فنجان سرکه و نصف فنجان روغن زیتون را ترکیب کنید، یک ساعت قبل از حمام روی سر بگذارید و کاملا روی پوست سر ماساژ دهید. با کلاه حمام سر را بپوشانید. بعد از یک ساعت کلاه را برداشته و حمام کنید. موها را با شامپوی معمولی بشویید.

روش های طبیعی:

آگر شما در مورد استفاده از آفت کش های مصنوعی محتاط هستید ممکن است بتوانید هنگام خواب شپش ها را خفه کنید. ابتدا موها را باز کنید و سر را به مایونز آغشته کنید. سپس با کلاه حمام سر را بپوشانید. صبح روز بعد شپش ها باید مرده باشند. متاسفانه شما نمی توانید تخم شپش ها را خفه کنید. شما همچنان مجبورید آنها را با دست از روی سر جدا کنید. ژلاتین نفت خام می تواند نفوذ خفه کننده ای روی شپش های ولگرد داشته باشد. پوست سر را به ژلاتین نفت خام آغشته کنید و با کلاه حمام بپوشانید. اجازه دهید شب تا صبح بماند. از روغن بچه یا روغن های معدنی برای پاک کردن ژلاتین نفت خام و شپش های درون آن استفاده کنید. به ترتیب چند شب پشت هم استفاده کنید.

( هشدار: قبل از استفاده از ژلاتین نفت خام موها را حسابی شامپو کنید.)   

روغن ها می توانند شپش ها را بکشند و خارش را آرام کنند. دستورهای زیادی برای این امر وجود دارد که یکی از ترکیب ها به این صورت است: ۲۰قطره روغن برگ چای،۱۰قطره روغن رزماری،۱۵ قطره آبلیمو یا آویشن و روغن اسطوخدوس به همراه ۴ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی. مواد ترکیب شده را روی موهای خشک مالش دهید. موها را با کلاه پلاستیکی بپوشانید، سپس با حوله بپیچانید. بعد از یک ساعت حوله را برداشته و شامپو کنید و آبکشی نمایید.

ناخنک بزنید!

فرقی نمی کند چگونه از شر شپش ها خلاص شویم. بازرسی دقیق نیز موثر است. آگر شما به شپش آلوده هستید از همراه خود بخواهید آهسته با شانه ی فلزی مخصوص شپش موهای شما را بگردد ( در داروخانه ها موجود است) و شپش ها یا تخم آن را پیدا کند. اگر فرزند شما مورد هجوم شپش ها قرار گرفته است او را جلوی تلوزیون بنشانید و سرش را معاینه کنید. تخم های زرد و سفید و بیضی شکل به ساقه ی موها می چسبند. آنها کمی شبیه شوره هستند اما مانند شوره ها از سر نمی ریزند. شپش های بالغ به اندازه ی دانه ی کنجد هستند و رنگشان قرمز-قهوه ای است. شپش ها را با سوهان ناخن یا چوب بستنی جدا کنید. اگر از انگشت استفاده کنید تخم ها ممکن است زیر ناخن هایتان بروند.

از منتشر کردن شپش ها جلوگیری کنید!

وقتی شخصی در خانواده مبتلا به شپش است، تمام شانه ها و برس های او را جدا کنید و مطمئن شوید که هیچ تماسی با شال و کلاه و روبان مو و غیره که توسط او استفاده شده است را ندارید. بعد از، از بین بردن شپش ها تمام لباس ها، رخت خواب و هر چه که قابل شستشو است را با آب داغ و کف بشویید. وسایل غیر قابل شستشو را با پلاستیک بسته بندی کنید و بگذارید یک هفته بماند ( طوری که هوا واردش نشود) یا برای ۳روز در فریزر بگذارید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

این روش های درمانی معمولا برای شپش های معمولی هستند اما اگر شما نتوانستید خود را درمان کنید یا پوست سرتان ترک برداشت و یا متورم شد باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: besthealthmag

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا