چگونه امضای دیجیتال بسازیم؟

عدم استفاده از امضای دیجیتال با وجود گسترش دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک در جوامع امروزی اجتناب ناپذیر است و از این رو افراد سعی می کنند تا با افزایش اطلاعات خود و استفاده از فناوری های به‌روز و پیشرفته از ورود به این عرصه جا نمانند. امضای دیجیتال نوعی رمزنگاری نامتقارن محسوب می‌شود.

اهمیت این امضا در چنین زمانی نمایان می‌شود، به‌طور مثال؛ پیغامی از کانالی ناامن ارسال می‌شود یک امضای دیجیتال که به شکل صحیح به انجام رسیده باشد می‌تواند برای شخص گیرنده پیام دلیلی باشد تا ادعای شخص فرستنده را باور کند یا به عبارت بهتر شخص گیرنده از طریق امضای دیجیتال می‌تواند این اطمینان را حاصل کند که همان شخص فرستنده نامه را امضا کرده‌است و نامه جعلی نیست.

امضا‌های دیجیتال در بسیاری از جنبه‌ها مشابه امضا‌های سنتی دستی هستند؛ انجام امضا‌های دیجیتال به شکل صحیح بسیار مشکل‌تر از یک امضای دستی است. طرح‌ها فایل امضای دیجیتال بر مبنای رمزنگاری نامتقارن هستند و می‌بایست به شکل صحیح صورت گیرد تا مؤثر واقع شود.

همچنین امضا‌های دیجیتال می‌توانند امضا‌هایی غیرقابل انکار را ایجاد کنند به این معنی که شخص امضاکننده نمی‌تواند تا زمانی که کلید شخصی فرد به صورت مخفی باقی‌مانده‌است، ادعا کند که من این نامه که امضای من را به همراه دارد، امضا نکرده‌ام؛ ولی در زمانی که کلید شخصی فرد در شبکه از حالت مخفی خارج شود یا زمان اعتبار امضای او به اتمام برسد شخص می‌تواند امضای دیجیتال خود را انکار کند هرچند که در این حالت نیز با وجود ساختار قوی امضای دیجیتال، این امضا اعتبار خود را حفظ می‌کند. پیغام‌های امضا شده با امضای دیجیتال امکان ارائه به صورت یک رشته بیتی را دارند. مانند: پست الکترونیک، قرارداد‌ها یا پیام‌هایی که از طریق قواعد رمزنگاری‌های دیگر ارسال شده باشند.

کلید‌ها چه ارتباطی به امضای دیجیتال دارند؟

امضای دیجیتال به زبان ساده همان کلید خصوصی‌ ای است که به فرد داده می‌شود و به کمک این امضای دیجیتال دیگر فرد پس از فرستادن اطلاعات بر روی بستر‌های الکترونیکی می‌تواند خیالش راحت باشد که اطلاعات به درستی به مقصد می‌رسند. بدین معنا که حتی اگر کسی بخواهد به اطلاعات فرد دسترسی پیدا کند یا تغییراتی در آن ایجاد کند و دوباره آن را بفرستد دیگر کلید عمومی یا همان شاه کلیدمان متوجه می‌شود که این اطلاعات توسط نفر سومی مشاهده یا دستکاری شده‌اند، پس آن را نمی‌پذیرد.

الگوریتم امضای دیجیتال به چه صورت است؟

امضای دیجیتالی رمزنگاری است بنابراین باید رمزنگاری‌ها به درستی انجام شوند تا جلوی جعل آن گرفته شود از این رو امضای دیجیتالی دارای الگوریتم‌های متفاوتی است و به طور خلاصه می‌توان گفت: امضای دیجیتال نرم‌افزاری است که با محاسبات ریاضی تهیه شده و خود این نرم‌افزار تولید کننده توابع ریاضی دیگری است که در به رمز در آوردن داده‌های پیام و اسناد الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امضای الکترونیک چگونه امنیت را تامین می‌کند؟

تبادل اطلاعات در دنیا به روش‌های مختلف می‌تواند انجام شود که ساده‌ترین روش، انتقال اطلاعات به صورت text Plain یا همان متن ساده است. یعنی نفر اول یک اطلاعاتی را از کانالی به نفر دوم منتقل می‌کرد و اطلاعات به همان شکلی که فرد اول فرستاده بود به دست نفر دوم می‌رسید. اما به مرور و با ارزشمند شدن اطلاعات و بالا رفتن حجم اطلاعات قابل انتقال از طریق بستر‌های الکترونیک، دیگر تبادل اطلاعات به شکل ساده شیوه امن نخواهد بود. زیرا ممکن بود در میان کانال ارتباط، اطلاعات توسط نفر سومی مشاهده شوند، دست کاری شوند یا به کلی عوض شوند و سپس به دست نفر دوم برسند. برای جلوگیری از این لو رفتن اطلاعات، کاربر‌های اول و دوم یکسری رمز بین خود تعریف تا انتقال اطلاعات به صورت رمز شده انجام شود.

نحوه دریافت امضای دیجیتال

با وجود اهمیت زیادی که امضای دیجیتال در سرعت گرفتن روند دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک و تضمین فعالیت‌ها در حیطه آن دارد، هنوز آن گونه که انتظار می‌رود گسترش پیدا نکرده است. برای گسترش امضای الکترونیک باید تنها یک متولی و آن هم یک متولی قوی برای آن در نظر گرفت تا افراد بدانند که دقیقاً با چه مرکزی روبرو هستند.

همچنین این متولی لازم است تبلیغات مناسبی برای گسترش امضای دیجیتال انجام دهد. در این راستا هنوز برای عموم مردم متولی جهت دریافت امضای دیجیتال وجود ندارد.

چگونه امضای دیجیتال بسازیم؟

گسترش دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک اجتناب ناپذیر است، چراکه مدت‌ها است بسیاری از کشور‌های جهان قدم در این راه گذاشته‌اند و مزایای آن نیز برای اکثر کشور‌ها به اثبات رسیده است. کشور ما هم با انبوهی از کاربران اینترنتی قادر است این موضوعات را بیش از حالا گسترش دهد. اما کسانی که می‌خواهند در عرصه تجارت الکترونیک کار کنند و یا با دولت الکترونیک در تماس باشند، لازم است مطمئن باشند که اطلاعات آن‌ها افشا و سرقت نمی‌شود و یا در پیام هایشان دستکاری نمی‌شود.

به این ترتیب امضای دیجیتال در این میان نقشی مهم و حیاتی به عهده می‌گیرد. بدیهی است پس از مشخص شدن متولی ارائه امضای دیجیتال می‌توانیم درخواست خود به منظور ساخت امضای دیجیتال را به ایشان بدهیم.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا