چگونه با خواب زیاد یا پر خوابی مقابله کنیم؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

خواب فرآیندی است که در طی آن بدن انسان به آرامش نسبی دست پیدا می کند؛ در این طی فرآیند، سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و همچنین روند جوان‌ سازی سیستم‌ های بدن از جمله سیستم ایمنی، سیستم اسکلتی، سیستم ماهیچه‌ ای و همچنین سیستم عصبی شدت می‌ گیرد. همچنین خواب، موادی که بیش از حد میل به تخلیه دارند را در بدن ذخیره می‌ کند! البته خوابیدن می‌ تواند موجب دفع برخی مواد زائد نیز شود. خوابیدن زیاد همان ضرری را دارد که خوابیدن کم، در پی دارد!

خواب زیاد

 

 

بد نیست بدانید ۷۰ درصد کسانی که بعد از صرف وعده ی غذایی ناهار احساس خواب آلودگی دارند، دچار بیماری کبد چرب هستند! همچنین سی درصد از بزرگسالان آمریکایی از افرادی هستند که بیش از ۱۰ ساعت در روز می خوابند و به اعتقاد دکتر مایکل آیروین، خواب بیش از حد، باعث بروز بیماری می شود! از نظر سلامت قلب و عروق، افرادی که به مدن بیشتری می خوابند، در خطر بیشتری هستید! توجه داشته باشید بیماری های قلبی در حال حاضر مهم ترین دلیل مرگ و میر در بین آمریکایی ها است و خوابیدن شبانه بیش از ۸ ساعت، احتمال مرگ شما به سبب بیماری های قلبی را تا ۳۴ درصد افزایش می دهد! همچنین دمر خوابیدن در زنان بیشتر از مردان است و این امر نیز به مشکلات قلبی کمک می کند.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه ی تخصصی Psychosomatics منتشر شده است، سن متوسط بروز علایم خواب‌ آلودگی مفرط یا پر خوابی در افراد ۱۷ تا ۲۴ سالگی است؛ و چنانچه این وضعیت بررسی و درمان نشود، بر روی کیفیت زندگی شخص تاثیر منفی خواهد گذاشت. یکی از محققان خواب، دکتر آیروین در این بار می گوید: هر چه شما اضافه وزن بیشتری داشته باشید، باعث می شود بیشتر بخوابید و هر چه بیشتر بخوابید دچار اضافه وزن بیشتری می شوید!

 

 

بررسی‌ ها نشان می‌ دهد افسردگی و شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگی با خوابیدن بیش از حد دارد و اثرات منفی را بر سلامت جسم و روح فرد می‌ گذارد. به عنوان مثال، افرادی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند، دسترسی کمتری به مراکز درمانی داشته و همین امر، آن ها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ ها از قبیل مشکلات قلبی قرار داده که در نهایت خواب زیاد را به همراه دارد.

میزان خواب نرمال برای یک فرد بالغ در طول شبانه روز ۱۱ ساعت می باشد و تجاوز از این مقدار نشان از ابتلا به پر خوابی است. برای مقابله با خواب زیاد یا پر خوابی می توانید ساعت بدنتان را از نو تنظیم کنید. یعنی هر شب راس ساعت مشخصی به تخت خواب بروید و صبح هم راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. توصیه می کنیم همیشه از یک ساعت زنگ دار استفاده کنید تا بتوانید راس ساعت مطلوب تان بلند شوید. به این ترتیب بدن تان به طور طبیعی عادت خواهد کرد که راس ساعت مشخصی به طور اتوماتیک وار بیدار شود و در شب هم به خواب رود.

همچنین در طول روز، از خودتان زیاد کار نکشید. در زمان کارتان وقتی احساس کردید که دیگر کشش ندارید و خسته شده اید، به خودتان استراحت دهید و به هوای تازه سری بزنید. هیچ گاه استرس را با خودتان به تخت خواب نبرید! چرا که دلیلی بر پر خوابی خواهد بود. پس سعی کنید تا قبل از رفتن به تخت خواب استرس را تمام کنید و یا آن را موقع خواب فراموش کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا