چگونه بیماری برونشیت را به صورت طبیعی درمان کنیم؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

به التهاب، تورم یا عفونت نایژه ها در ناحیه ی شش ها، بیماری برونشیت گفته می شود؛ این عارضه در اثر تورم نای و یا نایژک ها بروز می کند و به علت عفونت توسط باکتری ها و ویروس ها و یا در اثر اتفاقاتی مانند هوای آلوده و حتی سیگار کشیدن ایجاد می شود.؛ به همین سبب، ۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به برونشیت مزمن را، افراد سیگاری تشکیل می دهند.

بیماری برونشیت

 

بیماری برونشیت به دو دسته حاد و مزمن، بر اساس علایم و زمان بروز آن ها تقسیم بندی می‌ شود؛ برونشیت حاد به دنبال عفونت‌ های تنفسی ویروسی، باکتریایی و قارچی، ابتلا به سرماخوردگی و یا استنشاق مواد آلوده همچون تنفس آمونیاک در فرد رخ می دهد. همچنین قرار گرفتن در هوای آلوده فراتر از حد مجاز آلاینده‌ ها نیز می تواند موجب بروز این بیماری در افراد شود.

دقت داشته باشید سرفه، خلط، خس خس و درد سینه و همچنین در برخی مواقع خلط همراه با رگه های خونی و تب خفیف شایع ترین علایم این بیماری محسوب می شوند که بروز آن ها اغلب بین دو تا شش هفته ممکن است به طول بیانجامد. درمان بیماری برونشیت حاد، بر اساس علایم بروز یافته است و پزشک متخصص بر اساس این علایم، درمان را آغاز می‌ کند؛ اما به‌ طور کلی به این دسته از بیماران توصیه می‌ شود مایعات گرم بنوشند، از استعمال سیگار و همچنین قرار گرفتن در معرض دود آن خودداری کنند، در معرض دود قلیان قرار نگیرند و سرفه‌ های خود را کنترل کنند.

بیماری برونشیت

بیماری برونشیت به خودی خود، بیماری نگران کننده‌ ای نیست! برونشیت حاد یک بیماری خود محدود شونده است که نیازی به بررسی و درمان خاصی ندارد اما می توانیم با استفاده از درمان های طبیعی به تسکین این بیماری اقدام نماییم. شربت مخلصه یکی از درمان های طبیعی و ایده آل برای این بیماری است! این شربت که از ترکیب مخلصه، آویشن، اسطوخودوس، عسل حاصل می شود و دارای کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم، فسفر، منگنز، آهن، روی، پروتئین، کلسیم و… است.

همچنین از مصرف گیاه آویشن نیز غافل نشوید! آویشن گیاهی از ریشه ی پامچال دارویی است که در کاهش مدت و شدت علایم بیماری برونشیت موثر است. در سال ۲۰۰۷ میلادی، ۳۶۱ بیمار تحت تحقیقات پزشکی قرار گرفتند که نتایج آن تاثیر فوق العاده عالی و چشم گیر آویشن را در درمان برونشیت ثابت می کرد! سرفه های شدید کسانی که از عصاره این گیاه استفاده کرده بودند، طی ۱۱ روز خیلی زودتر از بقیه تسکین یافت. زردچوبه نیز دارای خاصیت ضد التهابی است و کمک می‌ کند که سرفه‌ ی ناشی از برونشیت بهبود یابد.

به عنوان آخرین توصیه، بهتر است چندین بار در روز غرغره کردن با استفاده از آب نمک را از یاد نبرید! استفاده از آب نمک یک روش عالی جهت درمان علایم مختلف بیماری برونشیت است. ترکیب آب و نمک توانایی این را دارد که به تسکین التهاب در گلو و همچنین کاهش مخاط که باعث سوزش گلوی‌ تان می‌ شود، کمک کند.

 

دقت داشته باشید سرفه‌ های ناشی از برونشیت با سینوزیت بسیار متفاوت است! سرفه‌ های ناشی از سینوزیت بیشتر به‌ صورت صاف کردن سینه است و با سرفه‌ های تخلیه خلط متفاوت است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا