چگونه درخت رشد می کند؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : درخت از سه بخش اصلی و اساسی تشکیل شده است؛ ریشه ی درخت را در زمین مهار و آب و مواد معدنی لازم را از خاک برایش جذب می کند. آب و مواد معدنی از راه ساقه و همچنین شاخه ها به برگ ها می رسند و آن ها رو به آفتاب می گردانند؛ و خود به شیره ی گیاهی یا غذای گیاه تبدیل می شوند! برگ ها در حکم کارخانه خوراک سازی درخت هستند!

 

درخت با افزوده شدن بر طول شاخه های بزرگ و کوچکش، عریض تر و طویل تر می شود. در نوک شاخه ها دائما سلول های تازه ساخته و بر جوانه ها افزوده می شوند. در طی این جریان، بر قطر شاخه های بزرگ و کوچک و ساقه ی درخت افزوده می شود.

بیشتر درخت ها بخشی به نام “کامبیوم” یا همان “لایه ی زایا” دارند! این لایه از سلول هایی تشکیل می شود که باعث رشد و افزایش قطر درخت می شوند. هر سال، لایه ی کامبیوم بین طبقه ی دوم پوست درخت و پوست درونی، لایه ای از سلول های جدید بر چوب قدیم می افزاید. هر لایه، تشکیل یک حلقه می دهد و با شمردن حلقه های هر درخت، می توان سن آن را تعیین کرد.

آب و مواد حل شده ی معدنی، از لایه های جدید چوب در داخل لایه ی کامبیوم، از ریشه تا برگ ها بالا می روند. این بخش از ساقه یا تنه را مغز یا طبقه ی دوم پوست درخت می نامند. شیره ی گیاهی دیگر یعنی غذای گیاه که از برگ ها تامین می شود، از طریق لایه ای در داخل یا زیر پوست درخت به بخش های پایین رسانده می شود.

همزمان با رشد درخت، طبقه ی دوم پوست یعنی چوب، سفت می شود و ارتباط خود را با برگ ها گسسته می شود! در این حالت، طبقه ی مزبور فقط آب ذخیره می کند و سرانجام به صورت چوبس سفت میانی درخت در می آید.

لایه ی کامبیوم باعث رشد و بزرگ تر شدن ساقه و همچنین شاخه های درخت می شود؛ و برگ ها غذایی را تولید می کنند که بافت های درخت را می سازد. ماده ی رنگینه ی سبز برگ ها یا همان کلروفیل با استفاده از انرژی جذب شده از نور خورشید، گاز کربنیک هوا را جذب می کند. این ماده، گاز کربنیک را با آب و مواد حل شده ی معدنی که از ریشه گرفته شده اند، ترکیب می کند و انواع قند و نشاسته به عمل می آورد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا