چگونه در برابر عوارض آلودگی هوا در امان بمانیم؟

از هر ۱۰ نفر در جهان ۱ نفر هوایی را تنفس می‌کند که استاندارد سازمان بهداشت جهانی را ندارد، آلودگی هوا و استنشاق هوای آلوده می‌ تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی متعددی از جمله شرایط تنفسی، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

آلودگی هوا

آلودگی هوا همچنین با آسیب رشد مغزی در کودکان، ذات‌الریه و برونشیت مزمن مرتبط است، همچنین قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از ذرات موجود در هوا باعث کاهش امید به زندگی می‌شود. در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه تکان دهنده نشان داد که ۹ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان با آلودگی مرتبط بوده و بیشتر تلفات ناشی از آلودگی هوا بوده است.

آلودگی هوا فقط یک مشکل در فضای باز نیست بلکه هوایی که در منازل خود تنفس می‌کنیم نیز می‌تواند آلوده باشد و باعث بروز بیماری شود، اگرچه کاهش آلودگی هوا نیاز به مداخلات سیاسی و جامعه مدنی دارد، اما اقداماتی نیز وجود دارد که خودتان می‌توانید برای کاهش اثرات آلودگی هوا انجام دهید.

پوشیدن ماسک

با وجود اینکه ماسک‌ های صورت نمی‌تواند در برابر آلودگی هوا محافظت کاملی داشته باشند، اما پوشیدن آن‌ ها مفید است در حالی که ماسک‌های ساده می‌توانند ذرات بزرگ را فیلتر کنند، ماسک‌های صنعتی به مراتب موثرترند. بعضی از ماسک‌ها دارای دستگاه تنفسی یک بار مصرف هستند و قادرند باکتری‌های مضر هوا را مهار کنند. در هر صورت در آلودگی‌های شدید حتماً دهان و بینی خود را بپوشانید.

گیاهان تصفیه کننده هوا

برخی گیاهان مانند پیچک، آلوئورا، نخل‌های آرکا یا گیاه عنکبوتی برای تصفیه هوای داخل خانه و کاهش آلودگی هوا مفید هستند. شما می‌توانید این گیاهان را در منزل یا محل کار داشته باشید. هر چند این روش مقرون به صرفه است، اما هنگام استفاده از آن‌ها اطمینان حاصل کنید که گیاهان سمی نباشند.

آلودگی هوا

هوای ماشینتان را تمیز کنید

اگر صبح‌ها سوار ماشین می‌شوید، اتومبیل خود را روشن کنید، شیشه‌ها را پایین بیاورید و اجازه دهید هوا گردش کند. سپس AC اتومبیل خود را در حالت گردش دالی اجرا کنید. این کار باعث می‌شود تا سطح ذرات آلوده هوا در ماشین پایین آید.

در هنگام آلودگی هوا غذا‌های سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، لوبیا و چربی‌های سالم است که می‌تواند در برابر برخی از آلودگی‌های هوا از شما محافظت کند. با استفاده از ویتامین‌های لازم نیز می‌توانید سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید. چای سبز گیاهی می‌تواند در مبارزه با برخی از عوارض جانبی مفید باشد.

در ورزش کردن دقت کنید

در حالی که پیاده روی، دویدن و دیگر شکل‌های ورزشی برای ایجاد سیستم ایمنی قوی‌تر و تقویت سیستم قلبی عروقی بسیار مفید است، تنفس هوای آلوده در هنگام آلودگی هوا هنگام پیاده‌روی نیز برایتان مضر خواهد بود. شما باید از پیاده‌روی در نزدیکی ترافیک‌های سنگین خودداری کنید و به یک پارک دور از ازدحام وسایل نقلیه بروید. همچنین در روز‌هایی که آلودگی شدید است از سالن‌های سرپوشیده استفاده کنید.

از محصولات تمیز کننده غیر سمی یا طبیعی استفاده کنید

بیشتر محصولات تمیزکننده حاوی مواد شیمیایی هستند که آلاینده‌ها و گاز‌های سمی را داخل خانه آزاد می‌کنند. بهتر است با استفاده از موادی مانند لیمو، جوش شیرین، نوشابه و … محصولات تمیزکننده خودتان را بسازید یا از تمیزکننده‌های طبیعی استفاده کنید. از آنجا که این روز‌ها محصولات زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند طبیعی هستند، به دنبال برچسب‌های قابل اعتماد روی محصولات باشید.

در هنگام آلودگی هوا از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنید

هوای داخلی نیز می‌تواند کاملاً کثیف باشد و قرار گرفتن طولانی مدت در این هوا و به ویژه در هنگام آلودگی هوا باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف و کاهش ایمنی می‌شود. بهترین راه برای محافظت از سلامتی خود در خانه استفاده از یک دستگاه تصفیه خوب است تا هوای آلوده را برایتان تمیز کند.

تهویه مناسب

در مکان‌هایی مانند حمام‌ها و آشپزخانه‌ها باکتری‌های مضر بسیاری وجود دارند بنابراین در این مکان‌ها باید از تهویه مناسب استفاده شود. در صورتی که اجاق گاز نزدیک پنجروه نباشد باید از یک پنکه برای تهویه هوا استفاده کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا