چگونه طالع بینان توسط علم نجوم آینده را پیش بینی می کنند؟

در حالی که سرمایه گذاری در حوزه علمی نجوم می تواند به توسعه سایر علوم چون کامپیوتر، الکترونیک، مکانیک، فیزیک منجر شود ولی در حال حاضر شاهد رشد روز افزون مراکز طالع بینی هستیم که هیچ مبنای علمی ندارد. هزاران سال پیش انسانها ستارگان را عواملی می پنداشتند که در سیر حوادث خاکی و زمینی و سرنوشت پادشاهان و انسانها مداخله می کنند به طوری که معابد و اهرامی برای این منظور برپا کردند که امروزه نیز همچنان در برخی از کشورها پابر جا است.

طالع بینی

در این معابد طالع بینان با بررسی چگونگی وضعیت صورتهای فلکی، سیاره ها، خورشید و ماه و نسبت آنها با یکدیگر به هنگام تولد هر انسان اقدام به پیشگویی درباره خصوصیات روانی و رفتاری و حوادث زندگی آینده آنها می کردند. طالع بینی به عنوان یک علم به تدریج به سایر جوامع نفوذ کرد و هر جامعه ای بر اساس نحوه برخوردی که با آن داشت باعث قوت و یا تضعیف آن در طول تاریخ شد.

طالع بینی نجومی با نفوذ در اروپا در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۶۵۰ میلادی به شکوفایی خود رسید ولی دانش و علوم طبیعی جدید خیلی سریع ستاره باروری را از میان مردم بیرون راند به طوری که کرسیهای علمی دانشگاهی خود را از دست داد. با این وجود در سالهای اخیر صحبتهای بسیاری از طالع بینی نجومی در میان است و شاید هر کدام از ما افرادی را در پیرامون خود بشناسیم که از فالگیرها و طالع بینها می خواهند برای آنها طالع نما تهیه کنند یا لااقل در مجله مورد علاقه خود به دنبال برج تولد خود بگردند تا ببینند که آیا در هفته آینده بخت و اقبال خوبی در زندگی خود دارند یا خیر.

ولی آیا به پیشگوییهای طالع بینی و طالع بینان می توان اعتماد کرد؟ آیا می توان طالع بینی را علم دانست؟

اخترشناسی و طالع بینی نجومی

در طالع بینی نجومی بر خلاف اخترشناسی که یکی از علوم طبیعی به شمار می رود تلاش می شود تا با توجه به وضعیت ستاره ها اتفاقات، پیشامدها و حوادث خاکی و زمینی پیشگویی شود. طالع بینها با مطالعه و بررسی چگونگی وضعیت صورتهای فلکی، سیاره ها و ستاره ها، خورشید و ماه در زمان تولد هر انسان پیشگویی هایی درباره خصوصیات رفتاری، حوادث زندگی و آینده و سرنوشت انسانها می کردند.

به تدریج این اعتقاد در مردم ایجاد شد که وضعیت خاص ستارگان با حوادث و پیشامدهای خاصی بر روی زمین ارتباط دارند. این امر تا آنجا پیش رفت که کتیبه های به دست آمده از بابل نشان می دهد که فرایندهای گوناگون آسمانی را با سیر وقوع حوادث و وقایع زمینی مرتبط می دانستند و مردم بعدها از این کتیبه ها برای پیشگویی استفاده می کردند که البته این پیشگویی ها به ندرت به وقوع می پیوست. با رایج شدن ستاره خوانی یا طالع بینی نجومی در میان مردم هر چند که در ابتدا طالع بینان نجومی به پیشگویی درباره یک سرزمین یا دربار یک پادشاه می پرداختند اما بعدها برای تک تک انسانها بر اساس قرار گرفتن ستاره ها در آسمان در زمان تولد شخص صورت گرفت و در نهایت “طالع نما” تهیه شد.

منظور از “طالع نمای نجومی” نمایش وضعیت خورشید، ماه و سیاره ها و همچنین وضعیت نشانه های نجومی دایره البروج یا مدار جانوری در لحظه تولد هر انسان است. برای این کار طالع بینان آسمان را به ۱۲ خانه یا برج تقسیم می کنند. هر یک از برجها دارای معنا و مفهوم خاصی هستند و هر یک بیانگر ویژگی خاص افراد مانند خصلت، منش، سرشت روحی، میزان سرمایه افراد، بخت و اقبال، سلامتی و مرگ و مهاجرت است. آنها می گویند برای منش و خصلت هر انسان این مسئله مهم است که در لحظه تولد او کدام نشانه نجومی دایره البروج و کدام سیاره ها در کدام خانه قرار دارد.

علاوه بر این در طالع نماها وضعیت خورشید، ماه و سیاره ها نسبت به یکدیگر و همچنین وضعیت این ستارگان در نشانه های نجومی دایره البروج دارای اهمیت بود که در این زمینه “سمت الراس” ها نقش مهمی ایفا می کردند. منظور از سمت الراس نقطه تقاطع بین دایره البروج و افق شرقی است.

نحوه عملکرد طالع بینان برای دیدن آینده  

طبق نظر طالع بینان اگر خورشید در زمان تولد فردی در علامت نجومی حمل یا دلو قرار گیرد می تواند تاثیر مهمی بر زندگی او ایفا کند. بدیهی است که مسئله تولد انسان در زمستان یا تابستان و به عبارت دیگر اینکه او متولد “جدی” یا “سرطان” است نقش تعیین کننده ای در طالع بینی او بازی می کند. از این رو است که طالع بینان بر عکس روانشناسان کلیه متولدین ماه “دلوی” و یا  ماه “قوسی ها” در یک هفته معین را دارای سرنوشتی مشابه یکدیگر می دانند و معتقدند این دسته از متولدین دارای خصوصیات روانی تقریبا مشابه هستند.

اختر طالع شناسان، سیاره ها که خورشید و ماه نیز جز آنها است را دارای تمایل قطبی منفی و مثبت می دانند. به عقیده آنها خورشید بسیار با نفوذ است و نشان دهنده زندگی و قدرت است. اختر طالع شناسان می گویند که خورشید در علامت نجومی شیر یا اسد فرمانروایی دارد و بر خلاف ماه تمایل قطبی مثبت دارد و اگر در طالع کسی دیده شود آینده خوبی را در پیش دارد.

طالع بینی

پیشگویی آری یا خیر

درباره نیروی پیشگویی طالع نماهای نجومی اعتراضها و مخالفتهای زیادی وجود دارد به طوری که مارکو برسانلی، استاد فیزیک نجوم دپارتمان فیزیک دانشگاه میلان در پاسخ به این سئوال که آیا می توان نظرات طالع بینی را به عنوان یک نظریه علمی قبول کرد با تاکید بر اینکه بر اظهارات طالع بینان نمی توان پایه علمی متصور شد، می گوید: در کل برای فال و طالع بینی پایه های علمی وجود ندارد. در تاریخ باستان، علم هیئت و طالع بینی یک عملکرد فرهنگی داشته است اما در دنیای امروز بیشتر جنبه حقه بازی دارد که برای اهداف سودجویانه انجام می شود.

اما اکثر محققان نجومی بر اثرات سیارات و ماه و خورشید بر پدیده های زمینی تاکید دارند اما اثرات آن را بر روی زندگی و آینده بشر بی اساس می دانند.

اسدالله قمری نژاد عضو انجمن نجوم ایران با تاکید بر رد پیشگویی های طالع بینان به مهر می گوید: پیشگویی های طالع بینی بر خلاف نظرات اخترشناسان علمی نیست. اخترشناسان علمی با بررسی پدیده هایی چون پریود ۱۱ ساله خورشیدی، اوج و حضیض ماه، ظاهر شدن لکه های خورشیدی و کم و زیاد شدن لکه ها و چرخه ۱۱ ساله آنها می توانند پیشگویی هایی را در زمینه پدیده های زمینی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه فعالیتهای خورشیدی حتی بر روی فیزیولوژی بدن انسان و سیستمهای ارتباطی نیز تاثیر دارد، اضافه می کند: فعالیتهای خورشیدی در برخی موارد بر روی فیزیولوژیکی انسان چون افت و خیز فشار خون و یا ارسال و دریافت پیامهای مخابراتی اختلالاتی تاثیر دارد اما اینکه بخواهیم با استفاده از وضعیت سیاره ها و ماه و خورشید آینده انسانها را پیشگویی کنیم غیر ممکن است و حتی می توان گفت بر اساس وضعیت ستاره هایی که میلیاردها کیلومتر از ما دور هستند این پیشگویی ها پذیرفتنی نیست. وی در عین حال با تاکید بر اینکه پیشگویی های طالع بینان طرفداران خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه گفته های طالع بینان از نظر علمی قابل قبول نیست ولی همچنان شاهدیم که در برخی کشورها طالع بینان فعال هستند تا جایی که در میان حکمرانان نیز استقفاده از نظرات طالع بینان رایج است.

هنوز فال را کارکرد علمی نجوم می دانند

دکتر رضا منصوری مجری طرح رصدخانه ملی ایران وضعیت علم نجوم را به لحاظ درک این علم در ایران و سایر کشورها متفاوت دانست و به مهر گفت: این علم در ۵۰ سال اخیر تحولات و پیشرفتهای قابل توجهی داشته است ولی در ایران با توجه به قدمت زیاد آن توجهی به آن نمی شود به طوری که محققان دنیا با صرف میلیاردها دلار به دنبال پاسخ سئوالهای بی شمار خود می روند ولی در کشور ما این علم منحصر به موارد محدودی شده است.

وی گرفتن فال و پیدا کردن ساعت سعد و نحس را از دیگر کارکردهای این علم در کشور نام برد و اضافه کرد: گرفتن فال و ساعت سعد و نحس در گذشته جزیی از علم نجوم به شمار می رفته که متاسفانه امروزه حتی در برخی از مراکز علمی و پژوهشی این امر را از کارکردهای علم نجوم می دانند. منصوری با پیشگویی های طالع بینان را بر اساس مبانی علمی ندانست و ادامه داد: اجرای پروژه های کلان در برخی از رشته ها مانند نجوم نتایج ناخواسته ای را به دنبال دارد که می تواند به توسعه دانش و افزایش رفاه مردم کمک می کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا