چگونه عادت دست زدن به صورت را ترک کنیم؟ + آسانترین راه برای جلوگیری از ویروس کرونا

آسان‌ترین راه ورود ویروس کرونا به بدن دست زدن به صورت است. با چند روش کاربردی این عادت بد را ترک کنیم و از ابتلا به انواع ویروس‌ها جلوگیری کنیم. متاسفانه ویروس کرونا در سرتاسر جهان پخش شده است و می‌دانیم یکی از دلایل مبتلا شدن به این ویروس همه گیر، دست زدن به صورت است. سوال این است که چگونه این عادت بد را ترک کنیم؟ در صورتی که خیلی‌ها حتی نمی‌دانند این عادت را دارند. در این مقاله ۵ روش کاربردی برای ترک عادت دست زدن به صورت را بررسی می‌کنیم.

ویروس کرونا

پیشگیری از کرونا

در طول روز، سطوح مختلف و زیادی را با دست لمس می‌کنیم. دستگیره درها، دستگیره و دکمه‌های آسانسور، میله‌ها و دستگیره‌های مترو و غیره از این سطوح هستند؛ جاهایی که محل زندگی انواع ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا جدید است. با دست زدن به این محل‌های عمومی، میکروب‌ها به انگشتان دست منتقل می‌شوند. راه ورود ویروس کرونا به بدن، دهان، چشم و بینی است. با دست زدن به صورت (به بینی، دهان یا چشم‌ها) انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها وارد بدن می‌شوند.

ویروس کرونا

طبق تحقیقات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC)، ویروس کرونای جدید که به آن کووید ۱۹ هم گفته می‌شود، می‌تواند به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. یکی از راه‌های انتقال وارد شدن قطرات عطسه و سرفه از شخص بیمار به بدن فرد سالم است. همچنین وارد شدن ویروس با لمس یک مکان آلوده و زدن دست آلوده به صورت همراه است. در صورتی که خیلی راحت می‌توانیم از ورود این ویروس به بدن جلوگیری کنیم. کافی است دستمان را به چشم، بینی و دهان نزنیم.

طبق توصیه‌های محققان، شستن دست به مدت ۲۰ ثانیه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار مهم است. اما باید بدانید همین دست شستن تنها زمانی موثر است که به صورتتان دست نزنید. طبق گفته CDC، شستن موثر دست شامل ۵ مرحله است:

ویروس کرونا

اما لازم است بدانید که تنها شستن دست کافی نیست؛ چراکه ممکن است با لمس دستگیره در دوباره دستتان آلوده شود. پس یادتان باشد موثرترین راه بعد از شستن دست، لمس نکردن صورت با دست آلوده است.

دکتر وانسا راب، استادیار دانشکده پزشکی Langone Health نیویورک می‌گوید:

ترک عادت دست زدن به صورت بسیار سخت است؛ چون همه ما این عادت را داریم و گاهی اوقات حتی نمی‌دانیم که این عادت را داریم.

روش های کاربردی برای ترک عادت دست زدن به صورت

در ادامه به روش‌هایی برای ترک عادت دست زدن به صورت می‌پردازیم.

یک جعبه دستمال را در دسترس خود قرار دهید

وقتی حس کردید خیلی لازم است که صورتتان را بخارانید، بینیتان را فشار دهید یا عینکتان را روی چشم تنظیم کنید، به جای انگشتان دست، از دستمال استفاده کنید.

متخصصان سلامت می‌گویند هنگام عطسه یا سرفه، از دستمال استفاده کنید و اگر دستمال نداشتید، به جای استفاده از دست، در قسمت داخلی آرنجتان عطسه یا سرفه کنید. عطسه کردن در کف دست باعث می‌شود در صورتی که به کرونا مبتلا هستید، به دیگران نیز این ویروس را انتقال دهید.

محرک ها را بشناسید

دکتر راب در این رابطه پیشنهاد می‌کند که در طول روز وقتی متوجه شدید در حال لمس صورتتان هستید، فکر کنید ببینید دلیلش چیست. مثلا اگر چشمتان را به دلیل خشکی می‌خارانید، از قطره‌های چشمی استفاده کنید. یا اگر چانه‌تان را روی دستتان می‌گذارید یا با موهایتان بازی می‌کنید، مراقب حرکاتتان باشید.

دکتر جاستین کو، استادیار بخش پوست و زیبایی دانشگاه استنفورد می‌گوید همانطور که به کسانی که از لنز استفاده می‌کنند پیشنهاد می‌شود از عینک استفاده کنند، در مورد بیماری کروناویروس هم پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از دست زدن به چشم، از عینک استفاده شود. وی همچنین خاطر نشان کرد با اینکه ماسک به تنهایی از ورود ویروس به دهان جلوگیری نمی‌کند، اما حداقل می‌تواند مانع خوبی برای دست زدن به دهان و بینی باشد. اطراف خانه، روی لپ تاپ یا هر جایی که بیشتر با آن سر و کار دارید، یک یادداشت بگذارید که یادتان نرود به صورت خود دست نزنید.

دستتان را مشغول کنید

پزشکان پیشنهاد می‌دهند دستتان را با یک توپ کوچک یا چیزهای دیگری که باعث جلوگیری از دست زدن به صورت می‌شود مشغول کنید. البته فراموش نکنید که به طور مرتب آن توپ یا وسیله‌های دیگر را ضدعفونی کنید.

یا مثلا هنگامی که در جلسه کاری هستید، به جای اینکه دستتان را زیر چانه بگذارید، آن‌ها را در هم قفل کرده و روی میز بگذارید. زک سیکورا روانشناس بالینی در بیمارستانی در شیکاگو می‌گوید:

استفاده از لوسیون یا صابون معطر هم می‌تواند کمک کند. هنگامی که دستتان را به صورت نزدیک می‌کنید، بوی تند آن باعث می‌شود به خودتان بیایید.

کنترل استرس

استو شنکمن، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه Northwestern پیشنهاد می‌کند که:

توصیه کلی من این است که به جای وسواس در مورد اینکه چه چیزی را لمس کرده‌اند، مردم سعی کنند استرسشان را کم کنند. استرس روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و هرچقدر میزان استرس بیشتر باشد، بدن برای مقابله با بیماری‌ها و آلودگی‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد مردم به جای رفتارهای تشریفاتی، می‌توانند خیلی ساده از دست زدن به صورت جلوگیری کنند؛ مثلا یک باند دور مچ خود ببندید و هر وقت به صورتتان دست زدید، آن را گاز بگیرید. بهتر است در زمان حال زندگی کنید، روی حفظ آرامش خود کار کنید و روی بهتر نفس کشیدن تمرکز کنید.

دکتر شنکمن همچنین گفت:

دست زدن به صورت یک رفتار طبیعی است که همه ما آن را انجام می‌دهیم. تا زمانی که دستتان تمیز باشد، لمس صورت هیچ خطری ندارد. یادتان باشد ویروس کرونا پایان دنیا نیست.

استفاده از دستکش

اگر عادت دست زدن به صورت دارید و ترک آن برایتان مشکل است، دستکش بپوشید. پوشیدن دستکش در مکان‌های عمومی یادآور خوبی است که دست به صورتتان نزنید. وقتی به مقصد رسیدید، با رعایت اصول بهداشتی بدون اینکه دستتان به قسمت بیرونی دستکش بخورد آن را در بیاورید. حتی می‌توانید وقتی خانه هستید هم دستکش بپوشید. می‌دانیم عجیب است، اما کمک خوبی برای جلوگیری از دست زدن به صورت است.

جمع بندی

چشم‌ها، بینی و دهان آسان‌ترین راه برای ورود ویروس‌ها، به خصوص ویروس کرونا به بدن هستند. زمانی ویروس به بدن وارد می‌شود که با دست آلوده به این نقاط دست بزنید. بهترین راه پیشگیری از ابتلا، لمس نکردن صورت با دست تا حد امکان است. متخصصان می‌گویند با چند روش ساده خیلی راحت می‌توانید عادت دست زدن به صورت را ترک کنید. امیدواریم که با رعایت چند راه ساده که در بالا ذکر شد و همچنین شستشوی مرتب دست، از آلوده شدن به این ویروس در امان بمانید و البته فراموش نکنید تنها راه در امان ماندن از ویروس کرونا، ماندن در خانه است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا