چگونه لاک پشت ها در زیر آب نفس می کشند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : بسیاری از لاک پشت ها تمام یا قسمتی از عمر خود را در آب های شیرین سپری می کنند. لاک پشت ها می توانند در باتلاق ها، آبگیرها و همچنین نهرها زندگی کنند. آن ها در مواقع تخم گذاری و هرگاه که بخواهند خود را در معرض آفتاب قرار دهند، به خشکی می آیند. راستی وقتی لاک پشت ها داخل آب هستند، چگونه نفس می کشند؟

لاک پشت در زیر آب

لاک پشت ها شش دارند و از هوا تنفس می کنند! این جانوران، مانند ماهی ها نیستند که بتوانند اکسیژن را از آب جذب نمایند. به همین علت آن ها مجبور هستند تا شش های خود را از آب پر کنند تا بتوانند زیر آب بمانند.

تنفس لاک پشت ها، مانند تنفس ما، با بزرگ کردن فضای داخل دنده ها یا قفسه ی سینه صورت نمی گیرد! دنده های لاک پشت ها به پوسته یا لاک سخت آن ها چسبیده است. لاک پشت ها شش های خود را به طرز دیگری از هوا پر می کنند. هر لاک پشت دارای دو مجموعه ی عضلات شکم است! یک مجموعه از عضلات مزبور، بقیه ی اندام های بدن را از شش ها جدا می کند.آنگاه دومین مجموعه ی عضلات، این اندام ها را به طرف شش ها فشار می دهد و باعث خروج هوا می شود. هر نفس عمیق یک لاک پشت خشکی زی یا دریا زی ممکن است تا چندین ساعت او را کفایت نماید!

برخی از لاک پشت های آب های شیرین، می توانند بی آنکه حتی یک بار به سطح آب بیایند، چندین روز در زیر آب بمانند! آن ها به این علت می توانند آن همه در زیر آب بمانند که وقتی در کف رودخانه یا دریا بی حرکت می مانند، در حقیقت اکسیژن چندانی را به مصرف نمی رسانند.

برخی از انواع لاک پشت ها در گلو یا دم خود، پوشش یا جداره ی مخصوصی دارند! دم در واقع، همان سوراخی است که مدفوع و همچنین دیگر ضایعات بدن جانور از آن جا خارج می شوند! جدار یا پوشش مزبور می تواند اکسیژن را از آب جذب نماید. این جذب اکسیژن، همانند جذب اکسیژن توسط گوش ماهی است. ولی این لاک پشت ها نیز برای تنفس هوا مجبور هستند به سطح آب بیایند.

در انتها بد نیست بدانید از ۳۰۰ گونه ی موجود لاک پشت ها، برخی از آن ‌ها شدیدا در معرض انقراض قرار دارند. لاک پشت ها می توانند بسیار عمر کنند؛ پیرترین لاک پشت یافته شده در جزایر سیشل بیش از ۱۵۰ سال عمر داشته است! بزرگت رین لاک پشت ها ، پشت چرمی ها هستند. آن ها رشدی بیش از ۸/۱ متر و وزنی بیش از ۴۰۰ کیلوگرم دارند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
باقر
4 سال قبل

جالب بود اطلاعات خوبی دراختیار دوستداران علم ودانش قرارمی دهید دستتون دردنکناد .

دکمه بازگشت به بالا