چگونه لکه های قهوه ای روی پوست را از صورت پاک کنیم؟

دلایل افزایش رنگ دانه ها در پوست فراگیر شده است و همینطور در خواست برای درمان آن. گزینه های زیادی برای درمان لکه ها وجود دارداما پیش از هر چیز بهتر است اول به پزشک مراجعه نمود.

لکه های قهوه ای روی پوست

 

یکی از  مشکلات پوستی که زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد پیدایش لکه های قهوه ای روی پوست است. این لکه ها بر روی صورت، دست ها، گردن و سینه ظاهر می شوند. وقتی در برار نور خورشید قرار بگیرید سلول های قهوه ای رنگی که به آن ملانوسیت می گویند بر روی پوست به وجود می آید. راه های بسیاری برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد یکی از این روش های جالب درمان لکه های قهوه ای پوست با دوغ است. در ادامه این مقاله بیشتر درمورد این روش جالب بدانید.

آناتومی پوست

بخشی از لایه خارجی پوست که در اصطلاح به آن اپیدرم گفته می‌شود، در واقع از یک لایه سلول‌های پوستی مرده تشکیل شده است. علاوه بر این اپیدرم دارای اجزای مختلف همچون کراتین و ملانین می‌باشد. کراتین نقش یک مانع حفاظت کننده از پوست را داشته و ملانین وضعیت ظاهری و رنگ پوست را کنترل می‌کند. به این ترتیب هنگامی‌که تولید ملانین در پوست افزایش می‌یابد، پوست فرد تیره‌تر می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این فرآیند هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation)  یا تجمع متمرکز یا پراکنده لکه‌های تیره روی پوست می‌گویند. این شرایط باعث ایجاد لکه قهوه ای روی پوست می‌شود که گاهی اوقات افراد به آن به زبان ساده کک مک می‌گویند.

درمان خانگی برای رفع لکه های قهوه ای پوست

دوغ

دوغ دارای اسید لاکتیک است که بسیار برای پوست مفید می باشد. برای از بین بردن لکه های قهوه ای می توانید روی دوغ حساب کنید. از یک تکه پنبه استفاده کرده و دوغ را بر روی لکه های قهوه ای بمالید و بعد از چند دقیقه با آب بشوید. با گذشت زمان خواهید دید که چگونه لکه ها ناپدید خواهند شد.

کسانی که دارای پوست چرب و جوش دار هستند میتوانند دوغ را همراه آب لیمو مصرف کنند. می توانید ۴ قاشق چایخوری دوغ را با ۲ قاشق چایخوری آب گوجه مخلوط کرده و بر روی قسمت مورد نظر بمالید. این ترکیب هم در ناپدید شدن لکه ها به شما کمک می کند.

روغن کرچک

روغن کرچک خواص درمانی بالایی دارد و در رفع لکه های قهوه ای صورت به شما کمک می‌کند. برای درمان لکه های قهوه ای می‌توانید به همراه روغن کرچک از روغن ویتامین E، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید.

ابتدا به کمک پنبه، روغن کرچک را بر روی لکه‌ها بمالید. سپس آن نواحی را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ بدهید. سپس بگذارید روغن کرچک برای چند ساعت بر روی پوست‌تان باقی بماند و درنهایت آن را با آب بشویید. این کار را یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب انجام بدهید تا لکه‌ها از بین بروند و رنگ پوست‌تان یکنواخت شود.

سرکه سیب

سرکه‌ی سیب، درمانی مؤثر برای رفع لکه های قهوه ای صورت است.

  • مقداری سرکه‌ی سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. می‌توانید از کمی عسل نیز استفاده کنید. سپس این ترکیب را بر روی لکه های قهوه ای بمالید و پس از چند دقیقه آن را با آب بشویید. این کار را یک‌بار در روز انجام بدهید و تا جایی ادامه بدهید که اثرات مثبت آن پدیدار شود. می‌توانید از سرکه‌ی سیب خالص هم استفاده کنید، ولی ممکن است باعث سوزش پوست‌تان شود.
  • همچنین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را با چند قاشق چای‌خوری آب پرتقال ترکیب کنید. آن را بر روی پوست‌تان بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز و به‌مدت چهار یا پنج هفته انجام بدهید.

آب پیاز

استفاده از آب پیاز، یک راه دیگر برای رفع لکه های قهوه ای صورت است. خاصیت اسیدی آب پیاز در کنار خاصیت روشن‌کنندگی‌اش، می‌تواند در ناپدید کردن لکه های قهوه ای مؤثر باشد. علاوه بر آب پیاز، آب سیر نیز در رفع این لکه ها تأثیرگذار است.

  • پیاز را برش بدهید و برش‌ها را بر روی لکه‌ها بمالید. این کار را دو یا سه مرتبه در روز تکرار کنید.
  • یک روش دیگر این است که یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی لکه‌های پوستی بمالید. بگذارید ترکیب حاصل به‌مدت ۱۵ دقیقه بر روی لکه‌ها باقی بماند. سپس نقاط موردنظر را به‌خوبی با آب بشویید تا بوی تند پیاز از بین برود.

برای مشاهده‌ی نتایج مناسب، صبر و شکیبایی داشته باشید. این لکه‌ها معمولا در طول یک یا دو هفته از بین نمی‌روند و روند درمان آنها ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خاصیت درمانی برای پوست دارد و به بازیابی پوست کمک می‌کند. بنابراین ماده‌‌ی مناسبی برای رفع لکه های قهوه ای صورت است. آلوئه‌ورا در درمان آسیب‌‌های ناشی از پرتوهای خورشید تأثیر مضاعفی دارد.

  • به آرامی ژل آلوئه‌ورای تازه را بر روی لکه‌ها بمالید. بگذارید به‌مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست‌تان باقی بماند. سپس محل موردنظر را با آب سرد بشویید. این کار را دوبار در روز و به‌مدت یک ماه ادامه بدهید. به احتمال زیاد پس از این مدت، نشانه‌های مثبتی خواهید دید.
  • اگر ژل آلوئه‌ورای تازه در دسترس نبود،‌ می‌توانید از آب آلوئه‌ورا استفاده کنید.

ماست ترش

دون شک این یکی از بهترین درمانهای خانگی برای برطرف کردن لکه های ناشی از آفتاب است. وقتی احساس میکنید این لکه ها خیلی زیاد شده اند میتوانید ماست ترش و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کرده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس بشوئید. تکرار مداوم این ماسک به آرامی لکه های پوستی را از بین می برد.

آب سیب زمینی و عسل

یک سیب زمینی کوچک را آبش را بگیرید ( می توانید رنده کنید و آبش را بگیرید) و با کمی عسل مخلوط کنید که حالت سفتتری پیدا کند و روی پوست بماند. تمام صورت خود را با این ترکیب بپوشانید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت را بشویید. شما می توانید به جای این کار حلقه های سیب زمینی را روی پوستتان بمالید. سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی دارد و بعد از مدتی می بینید پوستتان چقدر روشن شده و لکه ها روز به روز کمرنگ می شوند.

چوب صندل

چوب صندل یک عنصر ضد پیری و ضد عفونی کنننده است می توانید با استفاده از پودر چوب صندل، گلاب ، گلیسیرین و آب لیمو یک ماسک تهیه کنید از این ماسک بر روی لکه ها استفاده کنید و اجازه دهید کاملا روی پوست خشک شود سپس آن را با آب سرد بشویید روزی ۱ بار از این ماسک استفاده کنید شبها نیز روغن چوب صندل را بر روی پوست بمالید و کمی ان را ماساژ دهید و بگذارید روغن تا صبح روی پوست شما بماند.

منبع :الو دکتر

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا