چگونه ژله ماهی تولید مثل می کند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : یکی از فراوان ترین زله ماهی جهان، ژله ماهی گرد است. این ژله ماهی، رشته هایی دراز و سفید است که از بدن گرد و فنجانی اش منشعب شده است. در پشت هر ژله ماهی گرد و بالغ، یک نقش صورتی یا نارنجی رنگی دیده می شود که به گل میخک چهار پر شباهت دارد. این چهار پر یا برگ، اندام های تولید مثل ژله ماهی هستند!

در ژله ماهی نر، اندام های مزبور سلول های اسپرم تولید می کنند. این سلول ها از راه دهان جانور وارد آب پیرامون می شود! در ژله ماهی ماده، اندام های تولید مثل، تخم تولید می کنند. این تخم ها در داخل بدن جانور می مانند تا بارور شدند یا سلول های اسپرم داخل آب به آن ها وصل شوند.

تخم ها در داخل چهارچین دراز و لرزان که از دهان ژله ماهی آویخته شده است، رشد می کنند. وقتی تخم ها می شکنند، زله ماهی های نوزاد به اقیانوس می روند و در آنجا ته نشین می شوند! ژله ماهی نوزاد، کم کم رشد می کند و دارای شکلی می شود که هیچ تشابهی به شکل ظاهر مادر خود ندارد! این نوزادها به صورت پولیپ یعنی چند پا در می آیند!

چند پای نوزاد، غذا را با شاخک های خود می گیرد و در طی چند ماهه ی رشد خود به این طریق تغذیه می نماید! به تدریج جانور چند پا به صورت کپه ای از بشقاب های حاشیه دار در می آید. بشقاب ها یکی یکی از جانور چند پا جدا می شوند و شناکنان از او دور می شوند! هر بشقاب به یک ژله ماهی کوچک تبدیل می شود.

ظاهرا شیوه ی زندگی و همچنین تولید مثل ژله ماهی کاملا موفق بوده است! ژله ماهی ها بیش از ۶۰۰ میلیون سال است که بدین ترتیب زندگی می کنند! شکل زندگی ژله ماهی از قدیمی ترین شکل های زندگی بر روی کره ی زمین است که تغییر چندانی در طی این مدت نکرده است!

در ضمن بایستی دانست ژله ماهی، ماهی حقیقی نیست! تمام ماهی ها مهره دار هستند ولی ژله ماهی ها مهره دار نیستند! بدن این جانوران به صورت کیسه های پر از ژله با سوراخی در وسط خود می باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا