چگونه یک جدول و سرگرمی فوتوشیکی را حل کنیم ؟ + قانون حل

فوتوشیکی در نگاه اول بسیار شبیه سودوکو به نظر می رسد اما دارای یک تفاوت عمده با سودوکو است و همین تفاوت عمده سبب شده است تا در دسته معماهای منطقی قرار گیرد.

جدول فوتوشیکی

در سودوکو علاوه بر سطر و ستون، مربع های ۲×۲ یا ۳×۳ نیز داریم اما در فوتوشیکی تنها سطر و ستون داریم. این نوع معما را جایگزاری اعداد (number place) می نامند و تنها تفاوت آن با سودوکو این است که فقط سطر و ستون داریم و خبری از مربع های کوچک نیست. فوتوشیکی می تواند در اندازه های مختلفی طراحی شود اما نوع متداول آن مربعی ۵ در ۵ است. در این مربع باید اعداد ۱ تا ۵ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها و ستون های جدول تکرار شود.

اما همانطور که در نمونه حل شده نیز ملاحظه می نمایید، بین برخی از خانه های جدول علامت هایی به عنوان راهنما قرار داده شده است. این علامت ها همان بزرگتر و کوچکتر ریاضیات هستند. بنابراین در هنگام حل باید به این علامت ها نیز توجه کنید و اعداد را طوری در خانه های جدول قرار دهید که با این علامت ها سازگار باشند.

بنابراین می توان قانون معمای فوتوشیکی را اینگونه بیان نمود:

قانون حل:

اعداد ۱ تا ۵ را طوری در خانه های جدول قرار دهید که هر عدد تنها یکبار در سطرها و ستون های جدول تکرار شود. علاوه بر آن، هنگام حل باید به علامت های بزرگتر و کوچکتر نیز توجه کنید و اعداد را طوری در خانه های جدول قرار دهید که با این علامت ها سازگار باشند.

نمونه حل شده

فتوشیمی

نکات کلیدی حل معمای فوتوشیکی

یکی از مهمترین نکات در حل معمای فوتوشیکی توجه به علامت های بزرگتر و کوچکتر راهنما در جدول است. چراکه بدون توجه به این علامت ها معما حل نخواهد شد.

از بین اعداد ۱ تا ۵، عدد ۱ تنها عددی است که نمی تواند از عددی بزرگتر باشد. پس هر خانه ای که علامت بزرگتر از آن خارج می شود نمی تواند عدد ۱ باشد.

عدد ۵ نیز دارای همین ویژگی اما به صورت برعکس است. از آنجاییکه عدد ۵ از سایر اعداد جدول بزرگتر است، هر خانه ای که علامت کوچکتر از آن خارج شده است نمی تواند عدد ۱ باشد.

برای حل معمای فوتوشیکی بهتر است ابتدا سراغ سطرها یا ستون هایی بروید که اعداد بیشتری در آنها به دست آمده است.

توجه به عدم تکرار اعداد در سطرها و ستون ها و همچنین بررسی تقابل سطرها و ستون ها راز حل معمای فوتوشیکی است.

همانند تمام سودوکوها و معماها، فوتوشیکی نیز تنها دارای یک جواب منحصر به فرد است. بنابراین اگر در هنگام حل به جواب های متعدد رسیدید، مطمئن باشید قانون حل را زیر پا گذاشته اید.

۴ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا