چگونه یک نویسنده حرفه ای بشویم؟

برای نویسنده شدن ، نیاز به هیچ استعدادی ندارید. اصلا برای نویسنده شدن ، حتی نیاز به تلاش کردن نیز نیست.بلکه به جای این کارها ، باید یک برنامه ریزی درست داشته باشید و با پشتکار قدم به سوی موفقیت در نویسندگی بردارید.

شاید این حرف ها براتون کمی عجیب و غریب باشه و احساس کنید که مگه میشه که بدون تلاش و بدون استعداد به جایی رسید ؟

باید بگیم آره میشه رسید.

اگر می خواهید جواب این سوال رو بدونید باید بگیم که داشتن یک راهنما و آموزش دیدن از یک استاد معتبر میتونه راه رو برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای خصوصا در نویسندگی آسان کرد.

برای آموزش دیدن یک هنر و یا یک فن ، نیاز به هیچ تلاش و استعدادی نیست. متاسفانه امروزه از بس معانی مختلف در راه نویسندگی و آموزش های پیچیده زیاد شده که دیگه کلا معنای تلاش ، تبدیل به دست و پا زدن برای نویسنده شدن شده و این مسئله دقیقا حرفی است که ما با شما داریم.

ما به شما خواهیم آموخت که این تلاش کردن نیست که شما را در نویسندگی به موفقیت می رساند. بلکه شما باید راهش رو یاد بگیرید و وقتی راه رو یاد بگیرید ، برای رسیدن به راه باید قدم بردارید و قدم برداشتن دقیقا تمرین کردن و پشتکار داشتنه.

اگر بتوانید آموزش ، راهنمایی ، قدم برداشتن ، تمرین کردن و پشتکار را با هم داشته باشید ، آن وقته که شما هم تلاش کردید ، هم استعداد در خودتون ایجاد کردید و هم برای رسیدن به موفقیت آگاهانه قدم برداشتید.

بزارید چند کلام با شما خصوصی حرف بزنم و خیالتون رو راحت کنم. من محمدرضا تیموری ، روزی که قلم در دست گرفتم ، نه استعداد برای نوشتن داشتم ، نه دست و پای بیهوده برای نوشتن زدم .

بلکه به ذهن و توانایی های ذهنیم رجوع کردم و سعی کردم با بهره گیری از منابع روز دنیا ، مطالعه ی زیاد و چند صد عامل دیگه ، تبدیل به نویسنده ای شم که امروزه بیش از چندین جلد کتاب روانه ی بازار کرده و به جرئت بزرگترین مرکز آموزشی نویسندگی در خاورمیانه رو داره.

پس بیاید ، تمام آنچه که تا حالا یاد گرفتید رو بزارید کنار و یک گام درست بردارید. یک گام درست تمام وقتی که به بیهودگی صرف نویسندگی کردید رو تبدیل به یک نوشته ی موفق می کند.

اگر شک دارید من این رو براتون تضمین می کنم. تضمین من چیه ؟

تضمین من دوره ی آموزش نویسندگی ” کپسول نویسندگی ” ، هست. اگر دلت می خواد که نویسنده بشی و با من یک داستان درجه یک و یک متن فوق العاده خلق کنی ، کافیه یه سر به دوره ی کپسول نویسندگی بزنی و بیبنی که چه طوری دستت رو می گیرم و تا سر قله ی نویسندگی کنارت میام.

من چه کاری قراره برات انجام بدم ؟ خلاصه بگم برات  :

  • ذهنتو آماده ی نوشتن می کنم.
  • اعتماد به نفس نویسندگی رو در وجودت ایجاد می کنم.
  • چارچوب نویسندگی رو باهات مرور می کنم. ایده در اختیارت میزارم.
  • شخصیت های داستانت رو پرورش میدم.
  • بهت مشاوره های لازم برای نوشتن پیرنگ رو میدم.
  • به داستانت فرم نویسندگی حرفه ای رو هدیه می کنم

و اونوقت تویی و یک قلم که باید تمام کارهایی که با هم تمرین کردیم رو فقط روی کاغذ بیاری. چه کاری از این راحت تر ؟

اگر خیلی بخواهم دوستانه باهات حرف بزنم ، من تمام فوت و فن بیست سال نویسندگی خودمو ، برات دیکته میکنم.

اما این دیکته با همه ی دیکته های دنیا فرق داره. متن از خودته . خلاقیت توش هست . منحصر بفرده و از اون مهم تر اینکه از صفر تا صد ، یعنی از ایده تا نشر رو هم کنارت هستم.

اگر بازم شک داری که چقدر میتونه این مجموعه کمکت کنه ، یه ایمیل بهم بزن یا با دفترم تماس بگیر . اگر احساس می کنی که هنوز اونقدرا برای زنگ زدن مطمئن نیستی ، برو تمام مقالات سایت رو بخون. من یه دوره کاملا رایگان از چارچوب آموزش نویسندگی رو برات گذاشتم. مطمئن باش ، هیچ راهنمایی بهتر از یک دوست نیست. من دوست تو در راه نویسنده شدنت هستم.

یه سر به مقاله ی پایین بزن. یه چند نکته ای آموزش نویسندگی رو بهت گفتم و راهنماییت کردم که کارت رو بعنوان یک نویسنده شروع کنی . کنارتم ، تا آخر خط نویسندگی .

اصل اول  : باور به خود ؛ پیش نیاز موفقیت در نویسندگی

اولین اصلی که در آموزش نویسندگی ، باید بدان بپردازید ، این است که باید خود را باور کنید.

آیا تا بحال شده است که هنگام انجام دادن یک کاری ، خودتان را دست کم بگیرید و یا به توانایی ها و استعداد های خودتان شک کنید ؟

چه نتیجه ای از آن کار گرفته اید؟

طبیعی است که وقتی انسانی به خودش و توانایی ها و استعدادهای درونی اش شک کند ، در هیچ کاری موفق نمی شود.

اما اوضاع در نویسندگی به طور کل متفاوت است. ما در نویسندگی نیاز به هیچ استعدادی نداریم.

نویسندگی جز معدود مهارت هایی است در دنیا که نیاز به هیچ استعدادی ندارد و تنها باید آن را آموخت و بذر استعداد را در درون کاغذ های سفید کاشت ، تا به کمک قلم و ذهن شما ، کلمات محصول بدهند و نویسندگی در شما شکل گیرد.

در باب توانایی ها هم باید این چنین بگوییم که در نویسندگی ، تمام توانایی ها بطور پیش فرض و ذاتی در اختیار انسان قرار گرفته است.

سوالی که باید از خود بپرسید این است که  : ” برای نویسنده شدن ، نیاز به چه توانایی هایی داریم؟ ” .

نویسندگی به طور مستقیم با چند توانایی ارتباط دارد که همگی در وجود ما قرار دارند.

نخستین توانایی که یک نویسنده بدان نیاز دارد ، این است که بتواند فکر کند.

همه ی ما به راحتی هر چه تمام تر می توانیم روزانه به هزاران چیز فکر کنیم و این امر به طور ذاتی در ما نهاده شده است ، پس اولین توانایی و مهمترین آن در ما وجود دارد و ما نیازی به آن نداریم که توانایی خاصی در این باب داشته باشیم.

دومین توانایی که ما به آن نیاز داریم ، حواس پنج گانه است. همه ی آدم ها بطور قطع حواس دارای حواس پنج گانه هستند و تنها در یک شرایط خاص بعضی از افراد از یک یا دو حس ، محروم هستند.

دیدن ، شنیدن ، بوییدن ، لمس کردن و چشیدن ، همه ی این حواسی است که بطور پیش فرض در یک انسان وجود دارد و می تواند با آن بنویسید و نوشته هایش را به عالی ترین شکل ممکن عرضه کند.

آخرین توانایی که هر انسان برای نوشتن نیاز دارد ، قدرتی برای نوشتن است که همه ی انسان ها از این قدرت بهره می برند و می توانند بنویسند.

پس وقت آن است که خودتان را باور داشته باشید ، چرا که همه ی پیش نیازهای لازم برای نوشتنن را در اختیار دارید .

خودتان ر ا باور کنید و با قلم آشتی کنید.

هنگامی که شما خودتان را باور داشته باشید ، آنگاه به نوعی خواهید نوشت که همه نوشته های شما را باور کنند و اگر خودتان ، خودتان را باور نداشته باشید ، به هیچ وجه نباید این انتظار را داشته باشید که دیگران نوشته های شما را باور کنند و اقدام به خواندن آن کنند.

گام دوم : آموزش گام به گام ؛ متدی اصولی برای آموزش نویسندگی

روش های زیادی برای آموزش نویسندگی وجود دارد. به جرئت می توان این ادعا را مطرح کرد که  به تعداد نویسندگانی که روی کره ی زمین وجود دارد ، متد نویسندگی برای آموزش نویسندگی وجود دارد.

اما ما بر این باوریم که نویسندگی را نباید به قصد آموزش دادن و یا آموزش دیدن دنبال کرد.

نویسندگی ، یک لذت است.

برای آنکه ما بتوانیم یک مهارت ، آن هم مهارتی که بطور مستقیم با ذهن و روان ما کار دارد را در وجود خودمان نهادینه کنیم ، نیاز به آن داریم که گام به گام پیش برویم و در هر گام شیرینی آموزش را چاشنی کار کنیم تا بتوانیم لذت نویسندگی را درک کنیم.

بگذارید یک مثال در این باب بزنیم ، همه ی ما در دوران کودکی برای یادگیری راه رفتن پروسه ای را طی کرده ایم. هیچ انسانی در زندگی خود ، از ابتدا راه نمی رفته است.

همه ی انسان ها در دوران نوزادی خودشان ، تنها می توانستند به پشت بخوابند ، سپس آن ها سینه خیز رفتن را آموختند و سپس چهار دست و پا رفتن را و در نهایت راه رفتن را یاد گرفتند.

لذت راه رفتن ، در تمامی مراحل سینه خیز و چهار دست و پا نیز وجود داشت و آن ها با هر گام پیشرفت، نه تنها خود را به راه رفتن نزدیک تر می کردند بلکه لذت راه رفتن را نیز درک می کردند.

در باب نویسندگی نیز این قضیه صدق می کند.

یک نویسنده برای آنکه لذت نویسندگی را درک کند و به این سوال پاسخ دهد که  ” چگونه نویسندگی را شروع کنیم؟ و نویسنده شویم؟ ”  باید قدم به قدم پیش برود.

در متد آموزشی که ما در این برگه برایتان آماده کرده ایم ، شما گام به گام با مهارت نویسندگی آشنا می شوید.

شما ابتدا یاد می گیرید ، چگونه با قلم آشتی کنید و چگونه خودتان را آماده ی نوشتن کنید و سپس می آموزید که هر بخش از نوشتار و نویسندگی دارای چه مولفه ای است

و اینها همه به شما کمک می کنند که در هر نقطه از مراحل آموزش نویسندگی ، نه تنها احساس خستگی نکنید ، بلکه به درک درستی از لذت نویسندگی نیز برسید.

گام سوم : پی بردن به نقاط ضعف و قوت ؛ گامی برای حرکت آگاهانه

یکی از متدهای آموزشی برای یادگیری نویسندگی و آموزش نویسندگی ، این است که ما بعنوان یک مدرس ، ضعف ها و قوت هایتان را برایتان بازگو کنیم.

بسیاری سایت ها و مجموعه های آموزش نویسندگی ، در ابتدای راه آموزش ، اقدام به برگزاری ” تست نویسندگی” ، می کنند.

اما باید به این نکته توجه داشت که تست نویسندگی به هیچ وجه نمی تواند گزینه ی خوبی برای آموزش نویسندگی باشد.

هنگامی که شما تست نویسندگی برگزار می کنید ، فقط تعیین سطح می شوید و این تست های نویسندگی تنها یک چیز تقریبی به شما می گویند که به هیچ وجه نیز مقام استانداردی از نویسندگی شما را به شما نمی دهد.

پس نمی توان به هیچ وجه نگاه یک نویسنده و یا یک هنرجوی نویسندگی را به مقوله ی ” تست نویسندگی” معطوف کرد.

حال بهترین راه حل چیست؟

بهترین راه حل برای رسیدن به یک نقطه ی خوب در نویسندگی ، ذکر این نکته است که یک مدرس باید در همه حال به نقاط ضعف و قوت ، هنرجوی خودش اشاره کند.

ما نیز در این صفحه مقالات متعددی برایتان فراهم کرده ایم که می تواند نقاط ضعف و قوت شما را در برهه های مختلف نویسندگی در اختیار شما قرار دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که نقاط ضعف و قوت ، شامل اشتباهات رایج ، کارهایی که نباید در نویسندگی انجام دهید و بایدها و نبایدهای نویسندگی می شود.

هر گاه که شما بتوانید به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید ، می توانید به راحتی هر چه تمام تر ، پیشرفت را در نویسندگی خود رویت کنید.

هر نقطه ی ضعف می تواند یک پله برای رسیدن به قله ی موفقیت در نویسندگی باشد.

گام چهارم  : جامع بودن مطالب ؛ بی نیازی از تمامی منابع

آیا تا بحال برایتان پیش آمده است که به یک فروشگاه مواد غذایی بروید و لیست خریدتان را روی میز فروشنده بگذارید و او در پاسخ به چند قلم از کالاها اشاره کند و بگوید  : ” ما اینها را نداریم؟ ” . شما در این شرایط چه کار می کنید  ؟ .بدیهی است که به یک فروشگاه بزرگ تر می روید ، تا همه ی آن چه که می خواهید را در یک جا و بدون صرف وقت اضافی تر خرید کنید.

حال این امر را به آموزش نویسندگی تعمیم دهید.

بیشتر مجموعه های آموزش نویسندگی ، همیشه این مشکل را دارند که وقتی شما لیست نیازهایتان را روبروی آنها می گذارید ، آنها از چند عنوان غافل شده اند و نیازهایتان را بر آورده نمی کنند.

اما در این مجموعه و در این برگه ما تمامی نیازهای موجود برای نویسنده شدن را در اختیارتان قرار میدهیم. فرقی نمی کند که شما چه کسب و کاری دارید و یا در چه حوزه ای می خواهید نویسندگی را دنبال کنید.

حتی تفاوتی نمی کند که چند ساله هستید و با چه میزان دانشی وارد سایت ما می شوید ، ما برایتان مطالبی را آماده کرده ایم که هم به لحاظ موضوع بندی ، هم به لحاظ محتوا جامع ترین نوع ممکن باشد.

همه ی ما در خانه هایمان یک جعبه ابزار داریم که هر موقع به مشکلی بر میخوریم ، به سراغ آن می رویم و از آن در حل مشکل خود استفاده می کنیم.

آیا تا بحال یک جعبه ابزار نویسندگی برای خودتان درست کرده اید؟ ما جعبه ابزار نویسندگی را برایتان فراهم کرده ایم.

تفاوتی نمی کند ، می خواهید ” نویسنده شوید؟ ” ، می خواهید  ” مقاله بنویسید؟ ” ، می خواهید نامه بنویسید؟ ” ، از خودتان می پرسید  : ” چگونه یک نامه ی دوستانه بنویسیم؟” ، یا اینکه در اداره ای هستید و می خواهید یک نامه ی اداری بنویسید.

هیچ فرقی نمی کند ، ما همه ی این ها را برایتان آماده کرده ایم. اگر می خواهید نویسنده شوید. اگر به دنبال ” موضوع برای رمان” می گردید ، اگر به دنبال ” اصول خاطره نویسی ” می گردید . اگر دلتان می خواهد شاعر شوید.

همه ی این مطالب در این صفحه برایتان تدارک دیده شده است.یکی از مهم ترین جنبه های آموزش نویسندگی ، جامع بودن آن است. ما این جامع بودن را در اختیار شما گذاشته ایم.

حال دیگر وقت آن است که بهانه ها را کنار بگذارید و موانع ذهنی خود را برای نوشتن به گوشه ای بیاندازید و آماده ی نوشتن شوید.

ما در این مجموعه مقالات صفر تا صد نویسندگی را به شما خواهیم آموخت.

شما می توانید از منابعی که برایتان آماده کرده ایم در بهترین شکل ممکن در جهت راه انداختن کارهای شخصی ، اداری ، دانشگاهی و .. خود در حوزه ی نویسندگی بهره بگیرید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا