ژوزف لوئی پروست شیمیدان فرانسوی که بود؟ | بیوگرافی ژوزف لوئی پروست

جدول یاب ، محمد سیمری : شیمیدان فرانسوی که در ۲۶ سپتامبرسال۱۷۵۴ میلادی در شهر آنژه به دنیا آمد. پدر وی داروساز بود! بنابراین در محیطی بزرگ شد که پیوسته از شیمی و مباحث شیمی سخن می رفت. تحصیلات مقدماتی را در نزد والدین خود آموخت و در مدرسه ی دینی اوراتوی ادامه ی تحصیل داد.

سپس در نزد پدر خود علم داروسازی را آموخت؛ علی رغم مخالفت والدین ژوزف لوئی پروست، وی به پاریس رفت و در آنجا داروخانه ای را تاسیس کرد. ژوزف لوئی پروست در پاریس به نزد لکرامبورگ داروگر رفت و از ایلرماتن علم شیمی را آموخت! او در بیمارستان سالپتریئو مقام “سر داروساز” را به دست آورد. ژوزف لوئی پروست قبل از این که انقلاب فرانسه به وقوع بپیوندد، به کشور اسپانیا رفت و در آن جا نیز تحت حمایت پادشاه کشور اسپانیا، قراردادی را امضاء کرد و ابتدا در شهر مادرید شروع به تدریس کرد.

ژوزف لوئی پروست با دختری به نام آن روز شاتلن دوبینیه ازدواج کرد و آن ها صاحب فرزندی نشدند! در سال ۱۸۰۸ میلادی امپراطور فرانسه سرنگون شد؛ سربازان فرانسوی آزمایشگاه ژوزف لوئی پروست را تخریب کردند و آن را غارت نمودند! بنابراین او به کشور فرانسه بازگشت که در بدو ورود با استقبال صمیمانه ی برتوله مواجه شد. وی و همسرش، هر دو بیمار شدند و در این بین، همسر وی فوت کرد. ژوزف لوئی پروست به آنژه نقل مکان کرد و اداره ی داروخانه ی برادر خود را بر عهده گرفت! هر چند ژوزف لوئی پروست از تشکیلات علمی دور مانده بود، اما پاداش هایی نصیب وی گشت. ناپلئون سرمایه ای در اختیار ژوزف لوئی پروست گذاشت که به تحقیقات و پژوهش های علمی خود ادامه دهد! اما او به دلیل کسالت و بیماری قبول نکرد و پول را بازگردانید! پس از سرنگون شدن ناپلئون، وی عضو آکادمی فرانسه شد؛ بنابراین از طرف لوئی هیجدهم حقوقی برای او در نظر گرفته شد. ژوزف لوئی پروست به کمک تجربه های دقیق و آزمایش های گوناگون خود، قانون نسبت های مشخص یا قانون پروست را ارائه داد!

به این صورت که در یک ترکیب شیمیایی، عنصرهای ترکیب کننده از نسبت های وزنی ثابتی برخوردار می باشند؛ در ابتدا هنگام مطرح کردن این قانون اشخاصی آن را یک اندیشه ی پیش پا افتاده قلمداد می کردند! اما در اواخر سده ی هیجدهم میلادی کسانی بودند که منادی قانون پروست شدند! از جمله ی آنان روبردوسی و گیتون دووروو می باشند.

قانون پروست یک نسل بعد توسط برزلیوس به صورت قانونی غیر قابل تردید در آمد. ژوزف لوئی پروست از اولین کسانی بود که به سوار شدن در بالن علاقه نشان داد و در سال ۱۷۸۴ میلادی نیز در کشور آلمان صعود کرد. از جمله ی دیگر فعالیت های ژوزف لوئی پروست این بود که وی موفق شد قند انگور را جدا نماید که امروزه به آن گلوکز می گوییم! و این فکر را به وجود آورد که ممکن است آن را ساخت و به جای فرآورده ها و محصولات نیشکر به کار برد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا