ژولیو فردریک کوری فیزیکدان فرانسوی که بود؟ | بیوگرافی ژولیو فردریک کوری

جدول یاب ، محمد سیمری : فیزیکدان و محقق فرانسوی با نام اصلی فردریک ژولیو در سال ۱۹۰۰ میلادی در پاریس به دنیا آمد. در سال ۱۹۲۳ میلادی، ژولیو فردریک کوری مدرک مهندسی فیزیک و شیمی را دریافت کرد و در سال بعد به سمت دستیاری مادام کوری نائل آمد و با دختر او، یعنی ایرن ازدواج کرد و نام وی را بر خود نهاد.

این زوج دانشمند تحقیقات گسترده ای را بنیان نهادند که سال ها بعد، جایزه ی نوبل را برای آن ها به ارمغان آورد! آن ها با بمباران عناصر توسط اشعه ی آلفا توانستند ایزوتوپی را به دست آورند که در طبیعت وجود نداشت! این ایزوتوپ، رادیواکتیو بود؛ به این ترتیب آن ها رادیواکتیو مصنوعی را کشف کردند. عناصری که در طب و صنعت، کارآمدتر از رادیواکتیوهای طبیعی عمل می کردند.

همچنین آن ها کشف کردند که رادیواکتیو، پدیده ای منحصر به عناصر سنگین نیست! امروزه نزدیک به هزار ایزوتوپ رادیواکتیو مصنوعی شناخته شده است. شاید بتوان گفت ژولیو، نخستین کسی بود که با سعی در شکافتن هسته ی اورانیوم قدم در راه ساختن بمب اتم برداشت!

ژولیو فردریک کوری در سال ۱۹۴۸ میلادی موفق شد یک راکتور هسته ای را بسازد و آن را راه اندازی نماید. سرانجام وی در سال ۱۹۵۸ میلادی در شهر پاریس چشم از جهان فروبست.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا