کدام خوراکی ها در پیشگیری از سرطان موثرند؟

در پیش گرفتن یک برنامه غذایی ضد سرطان راه مناسبی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان است. به عنوان مثال، انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزی و به میزان لازم غذا بخورید تا وزن متناسبی داشته باشید. علاوه بر این، محققان دریافتند که غذاهای خاصی که از سرطان جلوگیری می کنند، بخش مهمی از رژیم غذایی ضد سرطان هستند.
اگرچه انتخاب غذاهای ضدسرطانی در فروشگاه مواد غذایی و خوردن آنها نمی تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند، اما انتخاب های خوب و درست می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سرطان

توصیه‌های غذایی ضدسرطانی 

به مقدار فراوان میوه و سبزیجات بخورید

میوه ها و سبزیجات پر از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ‌ها را کاهش می دهند. خوردن غذاهای گیاهی بیشتر میل شما به خوردن خوراکی‌های شیرین و قندی را کاهش می‌دهند. به جای پر کردن معده‌تان با غذاهای فرآوری شده، شیرینی‌ها و اسنک‌ها، سعی کنید از میوه ها و سبزی ها استفاده کنید. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل غذاهایی می‌شود که با سرطان مبارزه می کنند و عمدتا بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، دانه های کامل، حبوبات و آجیل متمرکز است. افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می کنند غذای ضدسرطانی در برنامه غذایی خود دارند مثلا از روغن زیتون به جای کره و از ماهی به جای گوشت قرمز استفاده می‌کنند.

در طول روز چای سبز بنوشید
چای سبز یک آنتی اکسیدان قوی است و بخش مهمی از رژیم غذایی ضد سرطان است. چای سبز، یک نوشیدنی ضد سرطانی است که می‌تواند در جلوگیری از سرطان‌های کبد، پستان، لوزالمعده، ریه، مری و پوست مفید باشد. طبق گزارش محققان یک ماده شیمیایی ضدسرطان در چای سبز وجود دارد که علیه یروکیناز (آنزیمی مهم برای رشد سرطان) عمل می‌کند یک فنجان چای سبز حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم از این ماده ضد سرطانی است.

بیشتر گوجه فرنگی استفاده کنید
تحقیقات نشان می دهد که لیکوپن، آنتی اکسیدانی که در گوجه فرنگی وجود دارد، می‌تواند قوی تر از بتا کاروتن، آلفا کاروتن و ویتامین E باشد. لیکوپن یک ماده خوراکی با خاصیت ضدسرطانی است که در برابر برخی از سرطان های خاص مانند پروستات و سرطان ریه مقاومت می‌کند. حتما گوجه فرنگی را به صورت پخته شده استفاده کنید زیرا این گونه لیکوپن‌های موجود در گوجه فرنگی آزاده شده و در خدمت سلامت بدن قرار می‌گیرد. خوردن گوجه فرنگی برای آقایان خیلی مفیدتر می‌تواند باشد و مانع ایجاد سرطان پروستات در آنها می‌شود.

روغن زیتون استفاده کنید
در کشورهای مدیترانه، روغن زیتون به طور عمده برای پخت و پز و سرو سالاد استفاده می‌شود و خواص ضدسرطانی بی‌نظیری دارد. نرخ سرطان سینه در کشورهای مدیترانه ۵۰ درصد پایین تر از ایالات متحده است.

انگور قرمز یک سوپر آنتی اکسیدان بی‌نظیر:
انگورهای قرمز دارای دانه‌های کوچکی هستند که این دانه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌اند. این میوه تابستانی که دارای خواص ضدسرطانی است از بدن ما در برابر انواع خاصی از سرطان‌ها، بیماری های قلبی و سایر بیماری های عفونی مزمن محافظت می‌کند.

به مقدار فراوان سیر و پیاز مصرف کنید
تحقیقات نشان داده است که سیر و پیاز می توانند از تشکیل نیتروستاتین ها که مواد سرطان زای قوی‌ای هستند جلوگیری کنند. نیتروستاتین‌ها معمولا قسمت‌های مختلف بدن مانند کولون، کبد و سینه ها را مورد هدف قرار می‌دهند. در واقع، هر اندازه سیر یا پیاز تندتر باشد، ترکیبات شیمیایی فعال گوگرد موجود در آنها که از سرطان جلوگیری می کنند، بیشتر خواهد بود.

ماهی بخورید
ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن و شاه ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این نوعی اسید چرب ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. اگر خیلی با خوردن ماهی میانه‌ای ندارید راه دیگری هم برای وارد کردن اسیدهای چرب امگا ۳ به برنامه غذایی وجود دارد و آن استفاده از بذر کتان است. بذر کتان هم به دلیل دارا بودن امگا ۳ خواص ضد سرطانی دارد.

انواع توت‌ها خواص ضد سرطانی دارند
توت‌ها علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه و خوش‌طعم هستند، سپر خوبی برای مقابله با سرطان‌ها هستند. توت ها حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند، آنها می توانند یک فرایند طبیعی در بدن را که باعث ایجاد رادیکال های آزاد آسیب رسان به سلول‌های بدن می شود متوقف کنند. همچنین ترکیبات موجود در انواع توت ها ممکن است باعث جلوگیری از رشد یا گسترش سرطان شوند. بنابراین سعی کنید خوردن زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، و یا هر کدام از دیگر توت‌های مورد علاقه خود را از این خانواده بزرگ از میوه ها را که خواص درمانی دارند در برنامه غذایی خود قرار دهید.

غلات جز اصلی‌ترین غذاهای ضدسرطان هستند
طبق گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، غلات حاوی عناصر زیادی از جمله فیبر و آنتی اکسیدانها هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که خوردن بیشتر غلات ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد و از این رو غلات جز بهترین غذاهای ضدسرطانی به شمار می‌آیند. جو دوسر، جو، برنج قهوه ای، نان گندم و ماکارونی، نمونه هایی از غلات کامل هستند.

مصرف لوبیا ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
برخی از میوه ها و سبزیجات و بسیاری از غذاهای گیاهی به خاطر خواص آنتی اکسیدانی‌شان شناخته شده اند، اما لوبیا اغلب به شکل ناعاد‌لانه‌ای کنار مانده است. بعضی از لوبیاها، به ویژه لوبیای چیتی و قرمز، منابع برجسته‌ای از آنتی اکسیدان ها هستند و باید در رژیم غذایی ضد سرطانی شما نیز موجود باشند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، لوبیاها همچنین دارای فیبر هستند و می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

خاصیت ضدسرطانی زردچوبه انکارناپذیر است
این ادویه نارنجی رنگ که جز اساسی کاری‌های معروف هندی است، حاوی عنصری به نام کورکومین (نه شبیه زیره) است که در کاهش ریسک ابتلا به سرطان بسیار مفید است. به گفته انجمن سرطان آمریکایی، کورکومین می تواند برخی از انواع سلول‌های سرطانی را در مطالعات آزمایشگاهی مهار کند و سرعت گسترش سرطان یا کوچک شدن تومور را در برخی از حیوانات کند می کند. سعی کنید از این ادویه پرخاصیت در طبخ غذاهایتان زیاد استفاده کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا