کدام خوراکی ها فشار خون‌ بالا را کنترل می کند؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

امروزه به خاطر تغذیه نامناسب و کم تحرکی، افراد بسیاری با مشکل فشار خون بالا مواجه هستند. درواقع باید گفت سبک زندگی به سمتی پیش رفته که با افزایش انواع بیماری‌ها مواجه هستیم. یکی از فاکتورهای بدست آوردن سلامتی استفاده از مواد غذایی سالم  و مناسب است. فردی که فشار خون بالا دارد باید به تغذیه‌اش اهمیت بدهد و عادات غذایی سالمی را در پیش بگیرد. البته داشتن عادات غذایی سالم برای همه لازم و ضروری است. خوراکی‌های غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر و کم سدیم کمک می‌کنند که فشار خون‌تان را در کنترل داشته باشید. جالب است بدانید که کم فشاری و پرفشاری خون از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. اگر مادر شما فشار خون بالا داشته باشد احتمال اینکه شما هم در آینده و با افزایش سن با این مشکل مواجه شوید زیاد است. از این رو پیشنهاد می‌شود که مراقب رژیم غذایی‌تان باشید. معمولا بیمارانی که دچار فشار خون بالا هستند باید عادات غذایی‌شان را تغییر دهند و مواد غذایی‌ای را استفاده کنند که فشار خون آنها را متعادل کند. لازم است بدانید  افرادی که دارای فشارخون بالا هستند باید نسبت به افراد دیگر از مقدار بسیار کمتری نمک استفاده کنند.

چغندر قند

۱- چغندر قند

چغندر یا همان لبو حاوی اکسید نیتریک است که به باز کردن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. همچنین گفته می‌شود که ظرف مدت ۲۴ ساعت فشار خون را پایین می‌آورد. چغندر را می‌توانید به صورت خام یا پخته استفاده کنید. چغندر به صورت آبمیوه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 موز

۲- موز

خوراکی‌های غنی از پتاسیم در درمان فشار خون بالا بسیار مفید و تاثیرگذار هستند. موز این میوه مقوی،  حاوی مقادیر بسیاری پتاسیم است و فاقد کلسترول است. سعی کنید موز را در وعده صبحانه خود داشته باشید، آن را به غلات خود بریزید. اما لازم است بدانید مصرف زیاد این میوه، به خاطر جذب سریع قند به افرادی که دیابت دارند توصیه نمی‌شود.

دانه های کدو تنبل

۳- انواع دانه‌ها

دانه‌هایی که شور و نمک‌دار نباشند حاوی مقدار زیادی پروتئین، منیزیم و سایر مواد معدنی هستند که به کاهش فشار خون کمک می کنند. هر روز صبح حدود ۸ تا ۱۰ عدد از این دانه‌ها را میل کنید. دانه های کدو تنبل، دانه های چیا یا دانه های آفتابگردان را به  غلات یا ماست خود اضافه کنید.

سیر

۴- سیر

سیر باعث افزایش تولید نیتریک اسید در بدن می شود که به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می شود. سیر را می توانید به سبزیجات یا سالاد خود اضافه کنید. فشار خون بالا می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی شود. سیر حاوی ترکیباتی است که باعث گشاد شدن عروق خونی . نهایتا کاهش فشار خون می‌شود.

پسته

 

۵- پسته

اگر هر روز مقداری پسته خام بخورید حتما می‌توانید فشار خون‌تان را در کنترل بگیرید. پسته با کاهش فشار رگ‌های خونی، باعث کاهش فشار خون می‌شود. پسته را می‌توانید در سالاد‌هایتان استفاده کنید و یا در سس پستو از آن استفاده کنید. همچنین به عنوان تنقلات خام از آنها به عنون میان وعده استفاده کنید.

۶- انار

تحقیقات نشان داده‌اند که آب انار باعث کاهش فشار خون می‌شود. مصرف  ۲ تا ۴ فنجان آب انار در روز، به کسانی که با بیماری فشار خون بالا مواجه هستند توصیه می‌شود. ترجیحا اگر خودتان آب انار را در خانه تهیه کنید ایمن‌تر است و اگر از بیرون آب انار تهیه می‌کنید مطمئن شوید که شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی به آن اضافه نشده باشد. انار برای کسانی که کم خونی دارند که بسیار مفید است.

اسفناج

۷- اسفناج

این گیاه سبز خوشمزه و کم کالری، حاوی همه مواد مغذی لازم و ضروری برای کاهش فشار خون اعم از  فیبر بالا، پتاسیم، فولات و منیزیم می‌باشد و باعث به تعادل رسیدن سطح فشار خون می‌شود. حتما اسفناج را وارد رژیم غذایی‌تان بکنید و از آن در سالادها و ساندویچ‌هایتان استفاده کنید.

۸- جو دوسر

خوردن مواد غذایی‌ای مثل غلات کامل که حاوی فیبر فراوانی هستندبه بدن شما کمک می‌کند تا از یک سطح متعادل فشار خودن برخوردار شود و جو دوسر یکی از بهترین گزینه‌ها در این مورد است و به کاهش فشار سیستولیک و دیاستولیک کمک می کند. می‌توانید که سوپ داغ و خوشمزه با جوی دوسر تهیه کنید و از میل کردن آن لذت ببرید.

آووکادو

۹- آووکادو

اسید اولئیک موجود در آوکادو به کاهش فشار خون کمک می کند. آووکادو همچنین حاوی پتاسیم و فولات است که هر دو برای سلامت قلب ضروری است.

هویج

۱۰- هویج

هویج حاوی مقادیر فراوانی پتاسیم است و در کاهش میزان فشار خون بسیار تاثیرگذار عمل می‌کند. همچنین این گیاه پرخاصیت به تنظیم ضربان قلب و عملکرد درست کلیه‌ها کمک می‌کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا