ایام نحس در ماه های قمری چه روزهایی هستند؟

موضوع سعد و نحس بودن روزها در قرآن و روایات متعددی بیان شده است. به عنوان نمونه دو آیه از قرآن در مورد ایام نحس نقل می‌ کنیم.

ایام نحس در قرآن

 

ایام نحس در قرآن

آیه اول: «ما تندباد وحشتناک و سردی را در یک روز نحسِ مستمر بر آنان فرستادیم.» (سوره قمر، آیه ۹)

آیه دوم: «سرانجام تندبادی شدید و هول‌انگیز و سرد و سخت در روزهایی نحس بر آن‌ها فرستادیم تا عذابِ خوارکننده را در زندگی دنیا به آن‌ها بچشانیم و عذاب آخرت از آن هم خوارکننده‌تر است، در آنجا از هیچ طرف یاری نمی‌شوند.» (سوره فصلت، آیه ۱۶)

همان‌طور که می‌بینید در این دو آیه صراحتاً به موضوع نحس بودن بعضی روزها اشاره شده است.

روایات ایام سعد و نحس و قمر در عقرب و مُحاق آنقدر زیادند که به جرأت می‌توان گفت که در حد استفاضه (مستفیض) بوده و روایتی که در حد استفاضه (مستفیض) باشد، برای ما حجیت دارد و از جایگاه خاصی برخوردار است.

همچنین اگر روایات نحس بودن قمر در عقرب را کنار هم بگذاریم، در کل اگر بگوییم که به حد تواتر معنوی رسیده‌اند، کلامی به گزاف نگفته‌ایم.

«…محمدبن‌حمران از پدرش و او از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که امام صادق علیه‌السلام فرمود: کسی که در قمر در عقرب، مسافرت یا ازدواج کند، خیری نمی‌بیند.»

در این حدیث به وضوح دیده می‌شود که حضرت امام صادق علیه‌السلام سفر و ازدواج در روزهای قمر در عقرب را نحس می‌دانند.

«… در حدیث آمده که امام معصوم علیه‌السلام از حجامت کردن در روز چهارشنبه‌ ای که شمس در عقرب باشد، نهی فرمودند.» (مکارم الا خلاق شیخ طبرسی)

ایام نحس

ایام نحس در روایات

در کتاب «المخازن» علامه کاشانی (ره) از حضرت امام صادق علیه السلام روایتی نقل شده که روزهای نحس در سال این ها هستند: ۲۲ ماه محرم، ۱۱ ماه صفر، ۴ ربیع الاول، ۲۸ ربیع الثانی، ۲۸ جمادی الاول، ۱۲ جمادی الثانی، ۲۶ رجب، ۱۲ شعبان، ۲۴ رمضان، ۲ شوال، ۲۸ ذوالقعده، ۸ ذوالحجه.

علاوه بر روزهای نحس مذکور، ایام دیگری هم وجود دارند که جزو ایام نحس محسوب می شوند. در کتاب «اختیارات» علامه مجلسی (ره) فصل هفتم باب کسوف و خسوف، ایام خسوف و کسوف هم جزو ایام نحس حساب شده اند. از نظر بعضی از علمای این علم هم روزهایی که در آنها حوادثی مثل زلزله یا رعد و برق یا بادهای سیاه و سرخ اتفاق می افتد نحس هستند و بهتر است در این ایام هیچ کار سعدی انجام نشود.

 

بیشتر بخوانید:

تقویم نجومی امروز ۹۸

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا