کدام هواپیما مسافرانش را در بال هایش قرار می دهد؟

این «V پرنده» در ابتدا بوسیله جوستوس بناد در زمان دانشجوی‌اش در دانشگاه فنی برلین طراحی شد و بوسیله پژوهشگران دانشگاه فنی دلفت (Delft) در هلند با هدف کاهش تاثیرات زیانبار مسافرات‌های هوایی بر محیط زیست توسعه یافت، «تی‌یو دلفت» (TU Delft) هم نامیده می‌شود.

ادعا بر این است که این هواپیما نسبت با وجود حمل تعداد مسافر مشابه با ایرباس A350-900 یعنی بیش از ۳۰۰ مسافر ۲۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کند. از طرف دیگر چون فاصله دو نوک بالهای این هواپیما مانند این نوع ایرباس ۶۵ متر است، می‌تواند زیرساخت‌های فرودگاهی موجود استفاده کند.

رودولف ووس، سرپرست پروژه تی‌یو دلفت می‌گوید در حالیکه توسعه تکنولوژی‌ها برای ساختن هواپیماهای بزرگ با موتور برقی ادامه دارد، نیاز به ابداعاتی مانند این هواپیما وجود دارد تا بتوان مصرف سوخت هواپیما و اثرات زیست‌محیطی ناشی از آن را کاهش داد.

به گفته او صنعت هوانوردی منشا ۲.۵ درصد از میزان دی‌اکسیدکربن وارد شده به جو کره زمین است و این صنعت در حال رشد است و باید به دنبال هواپیماهایی بود که به اصطلاح دوستدار محیط زیست باشند.

ووس می‌گوید هواپیماهای برقی هنوز بسیار سنگین هستند و نمی‌توان برای مسافرت‌های طولانی از آنها استفاده کرد، بنابراین لازم است تکنولوژی جدیدی ابداع شوند که سوخت را به شکل متفاوتی بسوزانند.

به گفته کاهش مصرف سوخت این هواپیما عمدتا ناشی از طراحی آیرودینامیک آن است، گرچه کاهش وزن کلی هواپیما از این لحاظ نقش دارد.

این پژوهشگران امیدوارند که یک مدل کوچک این هواپیما را تا ماه سپتامبر (شهریور) به پرواز درآورند و انتظار می‌رود هواپیمای اصلی در فاصله ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ وارد صنعت هوانوردی شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا