کدام گیاه طبیعی سبب کاهش افسردگی می شود؟

محمد سیمری

بابونه، گیاهى معطر و بادوا از زمان های خیلی قدیم مورد استعمال قرار می گرفته است و طیف وسیعی از اثرات مفید درمانی را در بر گرفته و مصرف آن بسیار ساده بوده است! وجود بابونه در دنیا به دو هزار سال پیش بر می‌ گردد و در کشورهای مختلف مانند مصر از آن استفاده‌ های بسیاری صورت می‌ گرفته است؛ به‌ طوری که شاهزاده‌ های مصری گل‌ های بابونه را به پوست خود می‌ مالیدند تا پوست خود را جوان نگه دارند!

کدام گیاه طبیعی سبب کاهش اضطراب و افسردگی می شود؟

جالینوس حکیم بابونه را برای درمان تب های نوبه یا همان مالاریا توصیه می نمود و همچنین آن را برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، موثر می پنداشت. قسمت دارویی گیاه بابونه، گل‌ های آن می باشد که در فصل تابستان ظاهر می‌ شود. البته بهتر است بدانید در گذشته صرفا از گل های بابونه به صورت سنتی استفاده می شد، اما در حال حاضر از اسانس این گیاه در صنایع داروسازی و همچنین آرایشی و بهداشتی و نیز صنایع غذایی به طور وسیعی استفاده می شود.

گیاه بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید. حتی چای بابونه نیز علاوه بر دارا بودن خواص درمانی فراوان، از دیرباز به خاطر عطر و بوی خوش آن مورد توجه بسیاری بوده است. چای بابونه مسکنى فوق العاده براى سر درد، میگرن، دندان درد و درد‌هاى عصبى است؛ همچنین چای بابونه درمان کننده ی کم خونی است.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که گیاه بابونه می‌ تواند بر کاهش اضطراب و افسردگی موثر باشد؛ این گروه از پزشکان معتقدند بابونه دارویی آرام‌ بخش است که بخار آن مستقیم به بخش بویایی مغز می‌ رود و همین موضوع موجب کاهش استرس خواهد شد!

 

بابونه تب بر و تسکین دهنده ی درد است؛ همچنین برای تسکین درد به هنگام دندان در آوردن نوزادان به آن ها چای بابونه می دهند! گیاه بابونه درمان کننده ی بی اشتهایی است. بابونه برای رفع زردی مفید است. از گیاه بابونه برای دفع کرم روده و معده استفاده می شود؛ همچنین به شما توصیه می کنیم برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید؛ یا در روشی دیگر چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید تا درد را آرام کند. گیته بابونه ادرار آور و قاعده آور است؛ همچنین استفاده از بابونه، سنگ مثانه را خرد و دفع می کند! اگر کسی قطره قطره ادرار می کند، به او چای بابونه دهید تا درمان شود.

یکی از راه های درمان و پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان، دادن بخور است؛ بخور گیاه های بابونه و آویشن به دلیل اینکه جزو گیاهان ضد التهابی هستند، روی باکتری‌ های دستگاه تنفسی موثر می باشد. برای پیشگیری از عفونت‌ های مکرر که بیشتر از ناشی از خشکی دستگاه تنفسی است، می توان از آن استفاده نمود. دقت داشته باشید برای تهیه ی آن می توان از ترکیب گیاهان آویشن و بابونه به صورت جوشاندن ۱۰ گرم گیاه خشک در ۵۰۰ سی سی آب استفاده کرد. همچنین استفاده از ۱۰ الی ۱۵ قطره اسانس این دو گیاه در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه مفید است.

کدام گیاه طبیعی سبب کاهش اضطراب و افسردگی می شود؟

 

بخور گیاه بابونه یکی از ماسک‌ های مورد علاقه برای بانوان است! بخور گل بابونه برای بهبود آکنه و جوش های صورت مفید است؛ همچنین بخور گل بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب ها، سبب تحریک گردش خون صورت شده و پوست را جوان و شاداب می کند؛ همچنین منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و آلودگی‌ هایی مانند فلزات سنگین موجود در هوای شهرهای بزرگ را که طی روز در منافذ پوستی نفوذ کرده اند، تسریع می کند. توجه داشته باشید چنانچه شما جزو کسانی هستید که به جز جوش ‌های آکنه ‌ای، دانه‌ های سر سیاه و سفید را نیز در روی پوست صورت خود مشاهده می ‌کنید، می توانید مقداری گیاه بابونه را در ظرفی ریخته و به مقدار متناسبی آب به آن اضافه نمایید و در هنگام جوشیدن آب، صورت خود را با آن بخور دهید. به مدت ۱۰ دقیقه بخور را انجام داده و سپس با دستمال تمیزی دانه ‌ها را فشار دهید تا از پوست خارج شود و بعد با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ باز شده، تنگ تر شود!

به عنوان آخرین نکته، برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است که ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید، یک فنجان چای بابونه بنوشید. همچنین حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد! برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته، مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا