کرم درخت چگونه پیله می تند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : کرم حشره یا نوزاد پروانه را کرم درخت می نامند! کرم درخت، از لحاظ ظاهر، واقعا یک حشره است. وقتی کرم درخت از تخمی که پروانه ی مادر گذاشته است بیرون می آید، به طور معمول بسیار ریز است. ولی به سرعت رشد می کند، و تمام تغییرات در آن به وقوع می پیوندند.

تغییراتی که کرم درخت به خود می بیند، دگردیسی نامیده می شود. نخستین مرحله ی زندگی بسیاری از کرم های درخت، تنیدن پیله است. کرم ها پیله را از مایع چسبناکی که از حفره ای در لب پایینی شان ترشح می شود، که ما ابریشم طبیعی می نامیم، تولید می کنند.

برخی از کرم ها چنان پیله می تنند که خودشان نیز تماما در آن محصور می شوند. برخی دیگر یک برگ را می گیرند و به دور خود می پیچند و لبه هایش را با اریشم به هم می چسبانند. بسیاری از انواع مودار کرم درخت، پیله های شان را با موی خودشان پر می کنند. برخی دیگر از کرم های درخت، من جمله کرم های متعلق به گروه پروانه ها، پیله ای نمی تنند.

ولی تمام کرم های درخت از یک دوره ی استراحت می گذرند؛ که در این مرحله، شفیره نامیده می شوند! شفیره کاری جز استراحت کردن ندارد. این مرحله، احتمالا دو هفته به درازا می انجامد! گاهی سراسر فصل زمستان را به خود اختصاص می دهد. کرم درخت در این مدت به یک پروانه ی کامل تبدیل می شود.

کرم درخت در شکل جدید و بالغ خود، با تنی مرطوب و لرزان از پیله خارج می شود. به جریان یافتن خون در رگ های بال، کرم بالغ بال های خود را تکان می دهد و می خشکاند. پس از گذشت چند ساعت و قدرت گرفتن بال ها، پروانه به پرواز در می آید تا زندگی دوران بلوغ خود را آغاز نماید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا