«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک این روزهای جهان چیست؟

«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک که این روزها جهان را در وحشت فرو برده است. این ویروس  باعث ایجاد نشانه هایی شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، گلو درد و تب در فرد می شود.

«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک
«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک

دانشمندان از این بیم دارند که نزدیک به ۴٫۵۰۰ شهروند چینی دیگر نیز به همان ویروس موسوم به کروناویروس (coronavirus) که جان دو نفر را گرفته مبتلا شده اند. مقامات رسمی بهداشت ووهان، شهری در شرق چین که در قلب شیوع این ویروس از ماه دسامبر قرار دارد، تایید کرده اند که ده ها مورد دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده و بدین ترتیب تعداد مبتلایان تایید شده به ۲۹۱ نفر رسیده است. اما محققان مرکز امپریال کالج بریتانیا بعد از تحلیل پروازهایی که از این شهر خارج شده اند می گویند که این عدد تنها نوک یک کوه یخی است.

«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک
«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک

آن ها بر این باورند که تایید ابتلای سه توریست چینی در خارج از منطقه ووهان نشان می دهد که میزان ابتلا به این ویروس بسیار بیشتر از آنی است که گفته می شود. بر اساس برآورد آن ها، دستکم ۱٫۷۰۰ مورد ثابت شده ابتلا به کروناویروس- بیماری که تاکنون هیچگاه در انسان دیده نشده و مختص حیوانات است- دیده شده و انتظار می رود که این تعداد از ۴٫۰۰۰ نفر نیز گذشته باشد. تایلند روز گذشته دومین بیمار مبتلا به کروناویروس را تایید کرد که زنی است که به شهر ووهان سفر داشته و ژاپن نیز روز پنج شنبه گذشته از شناسایی اولین قربانی این ویروس در خاک خود خبر داده است.

تاکنون ۶ نفر از جمله دو مرد بالای ۶۰ سال در ووهان به خاطر ابتلا به این ویروس جان باخته اند، اتفاقی که باعث شده مقامات بهداشتی چین تلاش کنند از شیوع بیشتر کروناویروس جلوگیری شود. این تلاش ها در شرایطی است که در روز گذشت موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در شهرهای دیگر چین، از جمله شانگهای گزارش شده و پایتخت نیز به صف شهرهایی پیوسته که افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری در آن ها یافت شده است. تا به ظهر امروز ابتلای ۵ نفر به کروناویروس در پکن تایید شده است.

«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک
«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک

کسانی که ویروس جدید کروناویروس را در بدن خود دارند ممکن است عوارض و نشانه های بسیار ملایمی مانند گلو درد داشته و آن را با یک سرماخوردگی معمولی اشتباه بگیرند. پروفسور نیل فرگوسن که رهبری تیم مطالعاتی امپریال کالج لندن در مورد این ویروس را بر عهده دارد در این باره چنین گفته است: «برآورد اصلی ما ۱٫۷۰۰ نفر است اما می توانیم با ۹۵ درصد اطمینان بگوییم که عدد واقعی می تواند بین ۱۹۰ تا بیش از ۴٫۰۰۰ نفر باشد. سه مورد در خارج از کشور کشف شده و حدود یک در ۶۰۰ مورد این شانس وجود دارد که فرد مبتلا سوار هواپیما شده و جای دیگری برود. اگر این موضوع را مد نظر قرار دهیم، مشخص خواهد شد که تنها در ووهان اکنون ۱٫۷۰۰ مورد ابتلا به این ویروس وجود دارد که بسیار بیشتر از عددی است که تاکنون تایید شده است. باید موارد بسیار بیشتری وجود داشته باشد».

با استفاده از داده های پروازی، تیم فرگوسن گزارش داده که هر روز ۳٫۳۰۰ نفر از ووهان به دیگر نقاط جهان پرواز کرده و بدین ترتیب تنها از طریق این فرودگاه امکان ابتلای میلیون ها نفر به کروناویروس وجود دارد. نمونه جدید ویروس کروناویروس که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده و ارتباطی با ویروس مرگبار سارس (SARS) دارد باعث ایجاد نشانه هایی شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، گلو درد و تب در فرد می شود. بررسی های میدانی بر حیوانات منطقه ووهان به عنوان منشأ این ویروس تمرکز کرده اند و سازمان بهداشت جهانی نیز گفته که هیچ مدرکی دال بر امکان سرایت این ویروس از انسان به انسان وجود ندارد.

«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک
«کروناویروس» ویروس حیوانی ترسناک

اکثریت مبتلایان در ووهان نیز سابقه رفتن به بازار بزرگ غذاهای دریایی شهر را دارند که گوشت و حیوانات زنده در آن به فروش رسیده و از اول ژانویه تاکنون و بدنبال شیوع کروناویروس بسته شده است. اگر چه تسلسل ژنتیکی این ویروس منتشر شده است اما دانشمندان هنوز در حال بررسی میزان مرگبار بودن آن و اینکه آیا امکان منتقل شدن آن از انسانی به انسان دیگر وجود دارد یا خیر هستند. ترس از شیوع گسترده و جهانی این ویروس بعد از آن افزایش یافت که تایلند نیز اعلام کرد دومین مورد ابتلای به این ویروس را که یک پیرزن ۷۴ ساله است شناسایی کرده است. این زن اهل ووهان بوده و از زمان رسیدن به بزرگ ترین فرودگاه تایلند در قرنطینه قرار دارد. کره جنوبی و استرالیا نیز از شناسایی اولین موارد ابتلا به کروناویروس خبر داده اند.

روز هشتم ژانویه، یک یپرزن ۶۱ ساله اهل ووهان اولین مورد از ابتلا به کروناویروس در خارج از ووهان بود که شناسایی می شد. ژاپن نیز اعلام کرده که اولین مورد ابتلای به این ویروس در این کشور را شناسایی کرده است، مردی که بعد از سفر به ووهان در اوایل ماه جاری به کشور بازگشته و به خاطر عوارضی شبیه ذات الریه اکنون بستری شده است. نکته ترسناک این است که تنها چند روز تا سال جدید قمری چینی ها باقی مانده که در جریان آن انتظار می رود نزدیک به یک میلیون چینی از تایلند بازدید کنند. در این میان میلیون ها چینی دیگر نیز به سنگاپور، هنگ کنگ، اندونزی و ژاپن سفر خواهند کرد. محققان بر این باورند که در صورت شیوع جهانی، کروناویروس می تواند جان میلیون ها انسان را در سراسر جهان بگیرد. نمونه هایی از ویروس کروناویروس مرتبط با سارس در حیواناتی مانند گربه های زباد و راکون ها که در بازار ووهان به فروش می رسیده یافت شده، هرچند هیچ عارضه ای مرتبط با این ویروس در آن ها دیده نشده است.

مطالعات بیشتر به شناسایی ویروس هایی شبیه سارس در بدن خفاش های پااسبی در یک غار در چین منتهی شده است. محققان بر این باورند که این ویروس از خفاش ها به گربه ها و سپس انسان ها منتقل شده است. ویروس سارس از سال ۲۰۰۳ تاکنون دیده نشده و باور بر این است که به کلی از بین رفته است و اگر چه کروناویروس یافت شده در ووهان ارتباطی با سارس ندارد اما شباهت بسیاری با ویروس های اولیه سرمنشأ سارس در خفاش ها دارد. کروناویروس مجموعه ای از ویروس هاست که به دلیل ظاهر شبیه تاجشان در زیر میکروسکوپ به این نام خوانده می شوند (کرونا یعنی تاج). این ویروس ها انسان ها و حیواناتی مانند خوک و مرغ را مبتلا می سازند که انواع مختلفی دارند. این ویروس ها به سادگی از گونه جانوری به دیگری منتقل می شود و قبلاً نیز دستکم در یک مورد باعث تلف شدن گسترده خوک ها در چین شده بود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا