کمبوجیه پسر کوروش کبیر که بود و چه کرد؟

جدول یاب: کمبوجیه دوم پسر ارشد کوروش کبیر و از شاهدختی هخامنشی به نام کاساندان بود. کمبوجیه بین سال های ۵۳۰ و ۵۲۲ قبل از میلاد امپراتور سلسله هخامنشیان بود. کتسیاس (Ctesias) نوشته که مادر کمبوجیه، آمیتیس، دختر آستیاگس پادشاه ماد بوده که مورخان می گویند به نظر روایت قابل اعتمادی نیست.

کمبوجیه با خواهران خودش آتوسا و رکسانا و همچنین با فیدیمی Phaidyme)) دختر یکی از نجبای پارسی به نام اتینس (Otanes) ازدواج کرد.

در کتیبه بیستون آمده که کمبوجیه دوم یک برادر به نام بردیا از همان مادر و پدر داشته.

کمبوجیه در مقام ولیعهد کوروش

در استوانه کوروش کبیر آمده که خدای بابل، مردوک، نه تنها او بلکه پسرش کمبوجیه را هم متبرک کرد. کوروش بلافاصله پس از فتح بین النهرین در ۵۳۹ پیش از میلاد، کمبوجیه را پادشاه بابل کرد. در یک متن بازسازی شده از وقایع دوره نبونید آمده که کمبوجیه به منظور مشروعیت بخشیدن به انتصابش به عنوان پادشاه بابل، در مراسم جشن سال نو سنتی این کشور در سال ۵۳۸ پیش از میلاد شرکت داشته و قدرت پادشاهی را از دست مردوک در اساجیلا (Esagila)معبد خدا در بابل- دریافت کرده.

براساس این نسخه کمبوجیه با لباس عادی ایلامی و کاملاً مسلح وارد معبد شده. روحانیون سعی کرده اند او را متقاعد به کنار گذاشتن سلاح هایش کنند، اما وی حاضر به تغییر لباسش در مراسم نشده. اوپنهایم که کار بازسازی این متن را انجام داده نتیجه می گیرد که کمبوجیه “اعتقادات عمیق مذهبی ” خصمانه ای نسبت به این دین بیگانه داشته.

اما بسیاری عقیده دارند که بازسازی متن آسیب دیده که به وسیله اوپنهایم انجام شده قابل اعتماد نیست، بنابراین تفسیرش هم قانع کننده نیست.

پس از این جشن در ۵۳۸ قبل از میلاد، ظاهراً تنها نه ماه نام کمبوجیه به عنوان “پادشاه بابل” در کنار  نام پدرش که عنوان پادشاه سرزمین ها -منظور امپراتوری پارس- را داشته آمده و بعد به دلایلی ناشناخته نام او به عنوان پادشاه از دفاتر حذف شده. علاوه بر این او در همین مدت پادشاهی نیز تنها پادشاه شهر بابل و بخش شمالی کشور بابل بوده، در حالی که مرکز و جنوب بابل تحت کنترل مستقیم کوروش و مقامات نزدیک به کوروش قرار داشته.

با این حال به نظر می رسد که پس از این پادشاهی کوتاه مدت بر بابل، باز هم  وی بیشتر وقتش را در شهرستان های بابل سپری می کرده. هرچه هست کمبوجیه ولیعهد کوروش بوده و در یک سند حقوقی نیز از کمبوجیه به عنوان «ولیعهد» نام برده شده.

در پایان سال ۵۳۰ قبل از میلاد مسیح، کوروش و کمبوجیه هر دو دست کم به مدت سه ماه به طور همزمان عنوان «پادشاه بابل، پادشاه سرزمین ها» را داشته اند. به نظر می رسد که کوروش پیش از لشکرکشی بی بازگشتش به به ماساگتی، کمبوجیه را به عنوان حاکم مشترک با خود منصوب کرده. به گفته هرودوت کمبوجیه نیز به لشکری که به ماساگتی عزیمت کرده پیوسته اما، به عنوان جانشین تاج و تخت، به ایران فرستاده شده.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا