کوچر بیرکار اندیشمند برتر ایرانی سال ۲۰۱۹ کیست؟

کوچر بیرکار، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج، عنوان “اندیشمند برتر سال ۲۰۱۹” را کسب کرد.

کوچربیرکار که چند سال پیش به عنوان پناهجو از ایران به بریتانیا مهاجرت کرده بود، برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضی جهان شد.

او در حال حاضر محقق و استاد دانشگاه کمبریج است و مدال فیلدز را به خاطر کارهایش در شاخه هندسه جبری و مدل‌های مینیمال دریافت کرده و پیش از این هم برنده جایزه معتبر لورهولم شده است.
اسمش در اصل فریدون درخشانی است که بعد از پناهندگى نام خود را به کوچر بیرکار که به زبان کردی یعنی مهاجر متفکر تغییر داده است.
پروفسور بیرکار، کرد ایرانی اهل مریوان ساکن بریتانیاست و بعد از مریم میرزاخانی دومین ایرانی‌ است که برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضی جهان، شده است.

 

بیوگرافی کوچَر بیرکار

کوچَر بیرکار با نام پیشین فریدون درخشانی (زادهٔ ژوئیهٔ ۱۹۷۸، مریوان) ریاضی‌دان کرد ایرانی، پناهنده سیاسی و شهروند بریتانیا است.

بیرکار در سال ۲۰۱۸ به دلیل فعالیت و پژوهش در زمینه هندسه جبری برنده مدال فیلدز شد. او دومین ایرانی است که توانسته این جایزه را از آن خود کند؛ جایزه‌ای که پیش از وی، مریم میرزاخانی به‌عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی موفق به دریافتش شده بود. بیرکار پس از دریافت جایزه‌اش به کنگره بین‌المللی ریاضیدانان گفت امیدوارست این مدال لبخند کوچکی بر لبان چهل میلیون کرد بنشاند.

کوچر بیرکار در نظرخواهی مجله پراسپکت از بین ۵۰ نفر کاندیدا با رای ده‌ها هزار نفر از خوانندگان مجله به عنوان اندیشمند برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب و معرفی شد.

او که در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی، در دانشگاه تهران سپری کرده‌است.

زندگی و تحصیلات

کوچَر بیرکار، که نام او سابقاً فریدون درخشانی بود، کوتاه مدتی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ در روستای نی در مریوان در استان کردستان ایران متولد شد. او سومین فرزند یک خانوادهٔ شش‌فرزندی است. پدرش چند کلاسی سواد دارد و مادرش هیچ‌گاه تحصیل نکرده‌است. خانوادهٔ او به کشت سبزیجات و گندم اشتغال داشتند. بیرکار تحصیلاتش را تا دبیرستان در مریوان به پایان رساند. او دانشجوی سال آخر کارشناسی دانشگاه تهران بود که به انگلستان سفر کرد و در المپیاد ریاضی بین‌المللی دانشجویی در سال ۲۰۰۰ که در «یونیورسیتی کالجِ» لندن برگزار شد، موفق به دریافت جایزهٔ سوم شد. او در آنجا، در پاسخ به مشکلات سیاسی به خاطر اقلیت کُرد بودن، درخواست پناهندگی سیاسی کرد. دولت بریتانیا او را در ناتینگهام جا داد. در یک سالی که طول کشید تا پروندهٔ بیرکار از سوی دولت بررسی شود، او با اعضای هیئت علمی دانشگاه ناتینگهام ملاقات کرد و پس از پذیرشِ درخواست پناهندگی‌اش، در آنجا ثبت‌نام کرد. در سال ۲۰۰۳ به عنوان آینده‌دارترین دانشجوی دکترا، بورس تحصیلیِ جامعهٔ ریاضیات لندن را گرفت. بیرکار در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ناتینگهام دکترا گرفت. او پس از پناهندگی، نام خود را به «کوچَر بیرکار»، که در زبان کردی به معنی «مهاجرِ متفکر» است، تغییر داد.

جوایز

عمده کارهای تحقیقاتی کوچَر بیرکار در زمینه هندسه جبری است. وی به خاطر پژوهش‌هایش برندهٔ جوایز زیر شد:

جایزهٔ لورهولم (سال ۲۰۱۰)

جایزهٔ بنیاد ریاضی پاریس (سال ۲۰۱۰)

جایزهٔ مور برای مقاله پژوهشی (سال ۲۰۱۶)

مدال فیلدز (سال ۲۰۱۸)

دکترای افتخاری دانشگاه صلاح‌الدین (سال ۲۰۱۹)

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا