جزئیات سانحه ناوچه کنارک ارتش + ویدیو

در این مطلب از جدولیاب، ویدیو و توضیحاتی درباره جزئیات سانحه ناوچه کنارک ارتش خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ساعاتی پیش، براساس شنیده ها مطلع شدیم طی حادثه ای در آب های خلیج فارس، ناوچه کنارک ارتش جمهوری اسلامی ایران به اشتباه مورد اصابت ناوشکن جماران قرار گرفته است و چند نفر از پرسنل آن به شهادت رسیده است!

 

اما در ادامه، روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب های بندر جاسک خبر داد. بعدازظهر روز یکشنبه ۲۱ ازدیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد. تاکنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده اند!

گفته شده است که پرسنل نظامی زخمی کنارک به بیمارستانی در بندر چابهار انتقال یافته اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.

محمد مهران امینی فرد ، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایرانشهر گفت: ” به دنبال حادثه ای که روز ‌گذشته در آب های دریای عمان اتفاق افتاد و با آمادگی که در شهرستان چابهار و کنارک انجام شد، ۱۰ دستگاه آمبولانس مصدومین را به ‌بیمارستان امام علی (ع) چابهار منتقل کردند.‌ ۱۵ تن از مجروحین حادثه ناوچه کنارک به بیمارستان امام علی (ع) چابهار منتقل شده اند که حال عمومی آنها خوب گزارش شده است. “

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایرانشهر با بیان اینکه حال تمامی مجروحین مساعد است، افزود: ۱۵ مجروح منتقل شده به بیمارستان از همان آغازین لحظات با توجه به ‌کادر مجرب موجود در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.‌ ۲ نفر از مجروحین نیز به صورت سرپایی درمان شدند، در حال حاضر ۱۳ مجروح ‌در اتاق عمل و بخش های مختلف بستری شدند که اکثر حال عمومی خوبی دارند.

مراحل ‌درمانی مجروحین این حادثه به طور جد از امروز پیگیری می شود.

ناو جماران

موشک کروز نور، یک موشک ضد کشتی‌ می باشد که در ایران و بنا بر گزارش ها بر پایه جنگ افزار مشابه چینی، تولید می شود. ناو جماران پیشتر نیز در جریان رزمایش هایی اقدام به پرتاب موشک نور کرده بود. این ناو (فریگیت) ساخت ایران است.

اما درباره ناوچه کنارک بد نیست بدانید کنارک از شناورهای کلاس هندیجان است که ۴۷ متر طول دارند و گفته می شود به‌ عنوان ناو تدارکاتی سبک به خدمت گرفته می شوند. شناورهای این کلاس می توانند تا ده ها خدمه را حمل کنند. با این حال هنوز مشخص نیست چه تعداد از پرسنل نیروی دریایی در آن حضور داشتند!

سانحه ناوچه کنارک

ناوچه کنارک در مهر ماه سال ۱۳۹۷ شمسی به گفته ارتش جمهوری اسلامی ایران بروزرسانی شده است و دوباره به نیروی دریایی پیوسته بود. در تصویر زیر، نقشه محل حادثه شلیک اشتباهی کروز به شناور کنارک در جریان یک تمرین نظامی در محدوده آب های ساحلی ایران در خلیج عمان را میبینیم:

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که در حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب ‌های جاسک و چابهار و در هنگام انجام تمرین دریایی، ۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند و ۱۵ نفر نیز مجروح شده‌ اند.

در این اطلاعیه آمده است که پس از بروز حادثه ، تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته اند و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ۱۵ نفر مجروح این حادثه در وضعیت مناسبی به سر می برند.

شب گذشته ، ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش در اطلاعیه ای از بروز حادثه برای ناوچه کنارک حین انجام تمرین در محدوده آب های جاسک در دریای عمان خبر داد. پیش از آن برخی از خبرنگاران ایرانی به نقل از گزارش های غیررسمی از شلیک اشتباهی موشک کروز از ناو جماران به سوی ناوچه کنارک حین انجام مانور خبر داده بودند.

در اطلاعیه جدید ارتش جمهوری اسلامی ایران هیچگونه اشاره‌ ای به چگونگی وقوع این حادثه و گزارش خبرنگاران حاضر در محل مبنی بر شلیک اشتباهی ناو جماران به ناوچه کنارک نشده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی ، وزیر کشور در پیامی شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش را به فرمانده کل ارتش تسلیت گفت. متن پیام وزیر کشور به شرح ذیل است:

” بسم الله الرحمن الرحیمانالله و انا الیه راجعون

برادر گرامی سرلشگر موسوی

فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

سانحه دریایی منجر به شهادت دلاورمردان عرصه ایثار و جهاد در دفاع از حریم مرز‌های دریایی میهن اسلامی و پاسداری از امنیت و آرامش هموطنان موجب تاثر و تالم عمیق اینجانب گردید. با تسلیت شهادت این دریادلان دلاور به محضر فرمانده معزز کل قوا، جنابعالی، فرماندهان و جان برکفان نیروی دریایی خانواده معظم شهدا و مردم غیور کشورمان، از خداوند منان شفای عاجل مجروحان و آسیب دیدگان را مسئلت دارم.

عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی “

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا