گیاهان تصفیه کننده هوای آپارتمان کدام هستند؟

گیاهان همیشه زینت بخش محیط های گرم خانواده ها بودند که یک مدتی گیاهان طبیعی  جای خود را به گیاهان مصنوعی دادند، اما دوباره گلدان های طبیعی  و اکسیژن  جای خود را در خانه هایمان پیدا کرده اند.

یک تیر و دو نشان است. هم خانه شما را زیبا می‌کند و هم هوای آن را تصفیه. آنها که اهل گل و گیاه هستند می‌دانند چه گیاه‌هایی را می‌شود در آپارتمان‌های کوچک امروزی نگه‌داشت که چند مزیت داشته باشند؛ مثل بامبو که با ماندگاری بالا، گیاهی است که می‌تواند بنزن موجود در هوای آلوده را تصفیه کند و به خوردمان بدهد. با تعدادی از این گیاهان در ادامه آشنا شوید.

برگ قاشقی؛ کوچک اما قوی

 

برگ قاشقی

از آن گیاه‌هایی است که به راحتی در آپارتمان‌ها رشد می‌کند. سرسخت است و اگر آب آن را به موقع ندهید با افتادگی برگ‌هایش فریاد می‌زند که تشنه است. برگ‌قاشقی ۳ترکیب فرمالدهید، بنزن، و تری‌کلرو اتیلن را از هوا می‌گیرد و درون خود خفه می‌کند. فرمالدهید از سوختن ناقص مواد کربن‌دار مثل سوخت چوب‌های شومینه و مبلمان، اسپری خوشبوکننده هوا، رنگ، چسب و حتی دود بلند شده از پخت‌وپز به‌وجود می‌آید. بنزن برای تولید مواد صنعتی مثل شوینده‌ها، چسب، لاک، رنگ و نایلون استفاده می‌شود و تری کلرو اتیلن هم در چسب، رنگ، جوهر و لاک‌ها کاربرد دارد و استفاده آن در صنایع غذایی و دارویی ممنوع است. کاشت برگ‌قاشقی در خانه با نور کم و آب به‌موقع خیلی راحت است.

آلوئه‌ورا؛ ژله‌ای برای درمان

 

آلوئه‌ورا

این روزها آلوئه‌ورا را جلوی هر عطاری‌ای که بخواهید می‌بینید. این گیاه برای زیبایی پوست و مو بیشتر مورد استقبال خانم‌ها قرار می‌گیرد اما علاقه‌مندان به گل و گیاه، آن را در خانه هم پرورش می‌دهند. البته مواد ژله‌ای داخل برگ‌های آن برای درمان زخم و سوختگی هم کاربرد دارد. آلوئه‌ورا فرمالدهید و بنزن هوای اطرافش را تصفیه می‌کند. فقط توجه کنید که این گیاه نیاز به آفتاب دارد و در سایه رشد نمی‌کند.

پتوس؛ سمی اما رونده

 

پتوس

رشد زیاد و نگهداری ساده این گیاه باعث شده در هر خانه و مغازه‌ای آن را بگذارند و شاخ و برگ‌هایش را با نخ از در و دیوار آویزان کنند. انواع پتوس‌ها زیبا هستند و به راحتی و در آفتاب کم رشد می‌کنند اما حواس‌تان را جمع کنید که جزو گیاهان سمی هستند و برای کودکان و حیوانات خانگی ایجاد خطر می‌کنند. پتوس، فرمالدهیدی را که چوب‌‌های نئوپان کابینت‌ها متصاعد می‌کنند جذب می‌کنند.

نخل بامبو؛ مکزیکی خوش‌شانس

نخل بامبو

بامبو به خوش‌شانسی معروف است و به همین بهانه یا شاید واقعیت گوشه خیلی از خانه‌ها جا باز کرده است. این گیاه که مسیر رشدش را در هر خانه‌ای به راحتی پیدا می‌کند فرمالدهید هوا را از بین می‌برد که سرطان زاست و چشم و گلو را می‌سوزاند و ممکن است افراد اطرافش را به آسم دچار کند. کلروفرم، مونواکسید کربن و زایلن را هم کاهش می‌دهد.

بنجامین فیکوس؛ درختچه گران

بنجامین فیکوس

 

چند سالی است که مردم از درختچه‌های سبز یا ابلق بنجامین در خانه‌شان نگهداری می‌کنند. با اینکه این گیاه نسبت به بقیه گیاهان آپارتمانی چندان ارزان نیست و نگهداری آن کمی دقت می‌خواهد اما می‌تواند سال‌ها گوشه خانه را تزئین کند و مثل یک درخت، تنومند و باصلابت بدرخشد. انواع بنجامین، مواد فرمالدهید، بنزن و تری‌کلرو اتیلنی که از لوازم خانه متصاعد می‌شود را از بین می‌برد و این ویژگی مثبتی برای یک گیاه است.

پیچک؛ پیچنده پاک

پیچک

 

پیچک یا پاپیتال را بارها دیده‌اید. همان گیاه پربرگی است که لبه برگ‌هایش سفید است و جلوی باغچه خیلی از آپارتمان‌های نوساز می‌کارند. این گیاه پیچنده از هر چیزی که اطرافش باشد بالا می‌رود و دیوار را کامل می‌پوشاند. طبق تحقیقات انجام شده پیچک می‌تواند هوای یک اتاق کوچک را در نصف روز پاک کند و بیشتر آلودگی‌های آن را از بین ببرد.

داوودی؛ پر اکسیژن

داوودی

 

داوودی نیاز به آفتاب فراوان دارد وگرنه قارچ می‌گیرد و از بین می‌رود. این گیاه خانگی شب‌‌ها اکسیژن زیادی آزاد می‌کند و دشمن بنزن، آمونیاک، زایلن و تولوئن آلوده در هواست. گل‌های داوودی رنگ مختلفی دارند و با انتخاب خانگی آن می‌توانید خانه‌تان را جذاب کنید.

گندمی؛ همیشه سبز

گندمی

گندمی یا عنکبوتی از آن دسته گیاهانی است که کمتر کسی با کاشت و نگهداری آن مشکل دارد. اصلا اگر به آن کار نداشته باشید و آب آن را هم دیر به دیر بدهید باز به رشدش ادامه می‌دهد و همچنان سبز می‌ماند، فقط ممکن است نوک برگ‌های کشیده‌اش خشک شود. گندمی می‌تواند بنزن، فرمالدهید و مونواکسیدکربن هوا را تصفیه کند و مثل صافی عمل کند.

منبع :همشهری

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا