نگاهمان از سر مهر باشد

مهتاب دهقانی

روزها و شب ها، بستر رخدادها هستند. طلوع و غروب وقایع، در بخشی از زمان صورت می‏بندد و زمان و لحظه‏ ها، هفته‏ ها و ماه ‏ها، و سال ها و قرن ها، مخلوق خدا، مولود طبیعت، مرهون نظام جاری و حرکات موزون عالم است و به ظاهر هیچ فرقی میان آن ها نیست. ولی قرآن کریم، همه ایام را یکسان نمی‏بیند. برخی از آن ها را ایام مبارک و مقدس می‏داند که ماه رمضان و شب های قدر از جمله آن هاست.

در منظر قرآن، شب قدر، شبی باارزش و پرفضیلت و با امور مهم و باعظمتی همراه است، همانند نزولِ اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت ها، تدبیر و برنامه ریزی‏های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‏ها.

پیدایش و پیشرفت حیرت‏انگیز آیین اسلام، در تاریکی جاهلیت عرب، در لیله­القدر درخشید و یکشبه راه هزار ساله پیمود.

ارزش فوق العاده عبادت در شب قدر، این شب را همچنان در میان شب های ماه مبارک رمضان مخفی و ناشناخته نگه داشته است، بدین جهت که مردم به همه این شب ها اهمیت دهند. شایسته آن است که هدفمان در شب قدر، تحقق یافتن تغییری اساسی و ریشه‏دار در نفسمان باشد، و لازم است که خود را در برابر داور خرد به محاکمه بخوانیم. شب قدر، شب تقدیر است و تعیین سرنوشت یک ساله و لحظات سرنوشت ساز؛ لحظات حساس و اضطراب‏آمیز؛ از این رو باید آن را شب دلهره دانست.

گرچه قرآن یک بار در شب قدر نازل شده، ولی خود شب قدر، هر سال تکرار می ‏شود و ارزش معنوی آن نیز همچنان استمرار دارد. در این شب همه یکدل و یکزبان به سوی پروردگار خود باز می‌گردیم و محبت او را در تمامی لحظات زندگی خود به یاد می‌آوریم و تا صبح آن‌قدر به او دل می‌دهیم تا به ما رو کند و قلبمان را مالامال از مهربانی خود نماید تا از فردا وقتی به آفریده‌های او می‌نگریم، نگاهمان از سر مهر باشد و خدا را در لحظه لحظه زندگی خود حس کنیم.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا