۱۵ مورد از فواید عجیب گوش دادن به موسیقی

از لذت های این دنیا می توان به گوش کردن موسیقی اشاره کرد که نوعی آرامبخش است، به اندازه ای که به یک عادت روزانه تبدیل شده است که عموم مردم برای رهایی از دنیای پر هرج و مرجشان به آن پناه می برند. به غیر از آن گوش کردن به موسیقی مزایای دیگری نیز برای روح و روان آدمی دارد که احتمالا از آنها بی خبرید. در این مطلب از مجله اینترنتی کولاک همراه ما باشید تا با ۱۵ مورد از مزایای پنهانی گوش کردن به موسیقی مطلع شوید.

موسیقی
موسیقی

۱. موسیقی‌های موردعلاقه، شما را آرام خواهند کرد

مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که گوش کردن به موسیقی‌هایی که موردعلاقه افراد هستند می‌تواند اضطراب درون آن‌ها را به یک سوم کاهش دهد. محققان معتقدند که شنیدن موسیقی‌هایی که افراد دوست دارند و به‌خصوص آرامش‌بخش نیز هستند می‌تواند در ایجاد خوابی آرام و عمیق نیز تأثیرگذار باشد.

موسیقی
موسیقی

۲. موسیقی‌های خوب از پرخوری شما جلوگیری می‌کنند

اگر کمی دقت کنید در خواهید یافت که با رفتن به رستوران‌هایی که علاوه بر نورپردازی مناسب، موسیقی زیبایی را پخش می‌کنند پرخوری و یا غذا خوردن بیش‌ازحد در شما کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر نگرانی‌ای در این زمینه نخواهید داشت.

۳. موسیقی تمرکز و الهام بخشی ذهن شما را افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی‌های خوب باعث می‌شود که هوشیاری روانی افراد تقویت شده و تمرکزشان افزایش پیدا کند، به همین دلیل نیز معمولاً توصیه می‌شود که پیش از انجام کار‌هایی که به تمرکز زیادی نیاز دارند کمی به موسیقی موردعلاقه‌تان گوش کنید. این کار باعث می‌شود که عملکرد ذهنی شما به مرور افزایش پیدا کرده و آماده فعالیت متمرکز خود شود.

موسیقی
موسیقی

۴. موسیقی خوب رگ‌های خونی شما را آرام می‌کند

بررسی‌های مربوطه، حاکی از آن هستند که شنیدن موسیقی‌های خوب و البته شاد کننده می‌توانند باعث باز شدن عروق خونی شده و در افزایش جریان خون و سلامت قلبی عروقی تأثیرگذار باشد.

متوسط قطر رگ‌های خونی در افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند، بعد از شنیدن موسیقی چیزی حدود ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است و این نتیجه‌ای خارق‌العاده در این زمینه به حساب می‌آید، به همین دلیل نیز می‌توان گفت که شنیدن موسیقی در بیماران قلبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب، فشارخون و اضطراب شود.

۵. نواختن ساز می‌تواند از مغز شما محافظت کند

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، افراد مسنی که در گذشته به نواختن ساز مشغول بودند و هنوز هم به این کار ادامه می‌دهند می‌توانند مهارت‌های گفتاری و ذهنی خود را محافظت نمایند. مغز این افراد به دلیل تمرکز بر نواختن ساز پرورش پیدا کرده و در تفسیر گفتاری در سنین بالا موفق هستند.

موسیقی
موسیقی

۶. شرکت در کلاس موسیقی، کودکان را اجتماعی می‌کند

در سال ۲۰۱۳ محققانی در کشور انگلستان گزارشی را اعلام کردند که نشان می‌دهد کودکانی که در کلاس‌های گروهی موسیقی و آواز شرکت می‌کنند می‌توانند در آینده بیش از ۳۰ برابر در انجام وظایف و فعالیت‌های خود موفق‌تر بوده و مسائل خود را راحت‌تر حل نمایند.

۷. موسیقی خوب، خستگی راه را کاهش می‌دهد

احتمالاً برای رفتن به مقصد‌های دور و یا مسیر‌های پرترافیک دچار کلافگی و خستگی بسیاری خواهید شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شنیدن موسیقی‌های خوب در مسیر و راه می‌تواند آرامش افراد را افزایش داده و مسیر را برایشان کوتاه‌تر و البته لذت‌بخش‌تر جلوه دهد.

موسیقی
موسیقی

۸. موسیقی‌درمانی در بهبود سرطان نوجوانان مؤثر است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطانی که در طول درمان خود به شنیدن کتاب صوتی و موسیقی‌های خوب پرداخته‌اند، مقاومت بالاتری برای مقابله با بیماری از خود نشان داده‌اند. متن ترانه، داستان و یا ویدیو‌هایی که فرد بیمار گوش می‌کند تأثیر زیادی در روحیه او خواهد داشت. به همین دلیل نیز بهتر است که با دقت در انتخاب آنها، تأثیر مثبتی را در وجودشان به جای بگذارید.

موسیقی
موسیقی

۹. کارتان زودتر به اتمام خواهد رسید

گوش دادن به موسیقی در محل کار می‌تواند باعث شود که وظایف و کارهایتان را با سرعت بالاتری پیش ببرید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انجام کار‌هایی تکراری مثل چک کردن ایمیل، تشکیل پرونده و… در زمانی که یک موسیقی پس‌زمینه داشته باشند خیلی راحت‌تر و البته سریع‌تر انجام خواهند گرفت.

در سال ۲۰۱۰ بررسی‌هایی بر روی رابطه بین هورمون‌های استرس و گوش دادن به موسیقی صورت گرفت که نتیجه آن نشان داد که شنیدن موسیقی‌های خوب و آرامش‌بخش می‌تواند استرس افراد را در سطح بالایی کاهش دهد.

در این بررسی سه‌ماهه افرادی که توسط ماساژ درمانی تصمیم به کنترل و کاهش استرس خود داشتند با کسانی که در یک اتاق تاریک، موسیقی موردعلاقه‌شان را گوش می‌کردند مورد مقایسه واقع شدند. در نهایت نیز شباهت نتایج آن دو شرایط، نتیجه‌ای بود که از این آزمایش اعلام شد.

۱۱. گوش دادن به موسیقی در عمل جراحی تأثیرگذار است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی می‌تواند اضطراب افراد را بسیار کاهش داده و مانند یک آرام‌بخش عمل کند. این کار حتی می‌تواند بعد از عمل نیز در کاهش درد تأثیرگذار باشد.

موسیقی
موسیقی

۱۲. موسیقی شما را خلاق‌تر می‌کند

محققان هلندی و استرالیایی معتقدند که شنیدن موسیقی‌های شاد کننده و انگیزه دهنده می‌تواند در افزایش خلاقیت در افراد تأثیرگذار باشد. این کار باعث افزایش انعطاف‌پذیری مغز شده و جریان‌های خلاقانه ذهن را ارتقا می‌دهد.

۱۳. در اثر شنیدن موسیقی هورمون دوپامین جریان پیدا می‌کند

وقتی به موسیقی گوش می‌کنید مغز شما دوپامین که درواقع عامل انتقال‌دهنده عصبی است را آزاد می‌کند. این هورمون در زمان خوردن شکلات، برقراری رابطه جنسی و یا مصرف کوکائین ترشح می‌شود و حتی در فرآیند عاشق شدن نیز تأثیر بسیاری دارد، بنابراین گوش دادن به موسیقی می‌تواند چنین تأثیری را نیز در شما ایجاد کند.

۱۴. موسیقی به شما قدرت می‌دهد

وقتی به موسیقی موردعلاقه شاد و هیجان‌آور خود گوش می‌کند انرژی موجود در بدنتان افزایش پیدا کرده و قدرتتان بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی است که ورزش کردن نیز بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. معمولاً افراد در زمان شنیدن به موسیقی می‌توانند راحت‌تر ورزش کرده و حتی وزنه‌های سنگین‌تری را نیز بلند کنند.

موسیقی
موسیقی

۱۵. گوش دادن به موسیقی به خواب شما کمک می‌کند

باید قبول کنیم که لالایی فقط مخصوص کودکان نیست! تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی قبل از خواب می‌تواند باعث شود که راحت‌تر و البته سریع‌تر بخوابید. در تایوان بررسی‌هایی در همین زمینه صورت گرفت و بر اساس آن سالمندانی که مبتلا به مشکلات خواب بودند با شنیدن موسیقی در زمان قبل از خواب خود توانستند تا ۳۵ درصد زودتر و راحت‌تر بخوابند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا