۱۰ حقیقت جالب از اسب ها که دانستن آن شما را شگفت انگیز می کند

اسب ها حیواناتی دوست داشتنی هستند که نگهداری از اون ها حس خوبی به آدم ها میدهد. البته با این زندگی های آپارتمان نشینی و منازل نقلی کسی اسب رو به عنوان حیوان خانگی نگهداری نمی کنند ولی هنوز هم در خیلی از روستاها اسب ها برای کمک به مردم نگهداری میشن.

چرخیدن گوش اسب ها

یک واقعیت جالب از اسب ها در مورد چرخیدن گوش به جهات مختلفه. گوش اسب ها به هر سمتی که نگاه کنند می چرخه. حرکت دائمی گوش اسب ها طبیعیه ولی اگر دیدی دو گوش اسب به دو سمت مختلف چرخیده یعنی داره به دو نقطه مختلف توجه می کنه. اسب ها می تونن در یک لحظه به دو نقطه ای که نگاه می کنن با گوش هاشون اشاره کنند.

تنفس اسب ها

بیشتر حیوانات و حتی همه ما از طریق بینی نفس می کشیم و در صورتی که بینی کیپ بشه و مثلا سرماخورده باشیم از دهان هم میشه تنفس کرد. آیا می دونستی که اسب ها نمی تونن با دهان تنفس کنند و برای نفس کشیدن فقط از بینی استفاده می کنن؟ صاحبان اسب ها باید خیلی مراقب وضعیت تنفسی و بینی های اسب ها باشن.

واقعیت جالب از اسب اصیل

طبق یک قانون جهانی همه اسب های اصیل روز تولدشون اول ژانویه ( در استرالیا اول اگوست) هست. در واقع همه اسب ها هر موقع از سال که متولد بشن برای ژانویه سال بعد جش تولد دارند. این یک تصمیم جهانیه که روز تولد همه اسب ها یک روز باشه.

کوتاه بودن یک طرف اسب

همونطور که اعضای بدن انسان ها کاملا هم اندازه نیست، اسب ها هم دارای کمی اختلاف در اندازه پاها هستند. برای فهمیدن این موضوع می تونی چند دقیقه به یک اسب توجه کنی. سمتی که معمولا اسب به اون طرف تکیه زده دارای یک پای کمی کوتاه تر هست که به چشم دیده نمیشه.

واقعیت جالب از اسب عربی

در نژادهای مختلف اسب اسکلت های متفاوتی دیده میشه. همه اسب های عربی استخوان های پشتی کوتاه تری نسبت به بقیه نژادها دارند. اینو دیگه فقط با عکس رادیولوژی میشه تشخیص داد مهره کمر کوچکتر و استخوان پشتی کوتاه تر و یک دنده کمتر از ویژگی های اسب های عربی هست.

نژادهای مقاوم اسب

اسب ها همگی از یک نژاد نیستند و گونه های مختلف اسب با رنگ و استایل خاصی دیده میشه. یک واقعیت جالب از اسب در مورد نژاد ترک با نام Akhal-Teke هست. این نژاد از گونه های دیگه مقاوم تر هست و می تونه روزها بی آبی و بی غذایی و شرایط سخت رو تحمل کنه.

خوابیدن اسب ها

این دیگه یک واقعیت جالب از اسب ها نیست بلکه یک واقعیت عجیب در مورد اسب هاست. اسب ها وقتی که خوابیدن و روی زمین دراز کشیدن و استراحت می کنند، انرژی بیشتری از وقتی که ایستادن مصرف می کنند! حیرت انگیزه

چینی های عاشق اسب

هشتمین مورد درباره کشور چین هست نه اسب ها! چینی ها خیلی اسب ها رو دوست دارن و در این کشور بیش از هر جای دیگه اسب وجود داره. البته اگر با جمعیت چین مقایسه کنیم شاید وجود این همه اسب در چین چندان هم عجیب نباشه.

مجسمه های اسب ها

اگر به مجسمه سوارکاران اسب سوار نگاه کنید همیشه دو پای جلویی یا یک پا همیشه بالاتر هست. باید بدونی که در واقع ساخت مجسمه اسب ها بدون در نظر گرفتن حرکت واقعی اسب ها طراحی میشه و هیچ معیار مشخصی برای بالا بودن پای اسب وجود نداره. یعنی مجسمه ها همیشه حقیقت رو نشون نمیدن.

واقعیت جالب اسب بخار

اسب بخار اصلا واقعیت نداره. یک مهدس اسکاتلندی به نام ” جیمز وات” این اصطلاح رو رایج کرد. ” وات” در آزمایش هایی که روی قدرت موتور اختراعیش انجام داد، از اصطلاح اسب بخار استفاده کرد. در واقع قدرت موتور رو به اسب تشبیه کرد.

منبع:مجله کانگورو

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا