۱۰ روش درمانی خانگی برای از بین بردن سر درد

جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانیسردرد مساله ای است که اکثر مردم روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند. گاهی شدت سردرد منجر به بهم ریختگی اعصاب و روان شما می شود و حتی ممکن است زندگی روزمره ی شما را مختل کند. چندین نوع سردرد وجود دارد. سردرد تنشی بسیار رایج است و بیشتر افراد به آن دچار می شوند. اگرچه بسیاری از داروها برای درمان سردرد در داروخانه ها موجود است اما درمان های طبیعی و خانگی هم می توانند تاثیر بسزائی در از بین بردن این سردرد ها داشته باشند.

۱- آب بنوشید

نوشیدن ناکافی آب و در حقیقت کم آبی بدن، ممکن است منجر به سردرد شود. در حقیقت تحقیقات نشان داده است که کم آبی مزمن یکی از علت های مهم و شایعِ سردرد و میگرن است. خوشبختانه آزمایشات انجام شده اثبات کردند که آشامیدن آب کافی سردرد را بین ۳۰ دقیقه تا ۳۰ ساعت کاهش می دهد. بی آبی بیش از هرچیزی باعث اختلال در تحریک پذیری اعصاب و زودرنجی در شما می شود. برای جلوگیری از سر درد، تمرکز بر نوشیدن آب کافی در طول روز و خوردن غذاهای غنی از آب الزامی است.

۲- منیزیم مصرف کنید

منیزیم یک ماده ی معدنی مهم برای عملکرد های بیشماری در بدن، از جمله کنترل قند خون و انتقال عصبی است. به طور شگفت انگیزی اثبات شده است که منیزیم یک درمان بسیار موثر برای سردرد است. شواهد نشان داده است که افرادی که میگرن دارند، دچار فقر منیزیم هستند. همچنین مطالعات علمی نشان داده است که مصرف ۶۰۰ میلی گرم سدیم سیترات در هر روز به کاهش فرکانس های سردرد کمک می کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد منیزیم باعث اختلال در دستگاه گوارشی مانند اسهال می شود. بنابراین بهتر است در هنگام درمانِ علائم خود، حتما از دُز پایین شروع کنید.

۳- مصرف نوشیدنی های الکلی را کم کنید

در حالی که نوشیدن الکل در همه ی افراد موجب سردرد نمی شود اما تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد الکل در یک سوم افراد، منجر به میگرن شده است. مصرف الکل باعث تنش و سردردهای موضعی می شود. همچنین الکل ادرار آور است و این عمل باعث می شود بدن شما آب و الکترولیت زیادی از دست بدهد، بنابراین موجب سردرد می شود.

۴- خواب کافی داشته باشید

محرومیت از خواب می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و البته در برخی افراد منجر به سردرد می شود. برای مثال، آزمایشی روی افرادی که به حد کافی می خوابند و آنهایی که دچار کم خوابی هستند انجام داده شد و نشان داده که: افرادی که خواب کمتری دارند، دچار خشونت بیش از حد و البته سردردهای مزمن هستند. برای آنکه بدن شما به آرامش و انرژی کافی برسد باید بین ۷ تا ۹ ساعت خواب سالم داشته باشد.

۵- از غذاهای حاوی هیستامین دوری کنید

هیستامین یک ماده ی شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و در فعالیت های سیستم ایمنی، گوارشی و عصبی نقش دارد. همچنین در برخی غذاها مانند: پنیرهای چند ساله، غذاهای تخمیر شده، آبجو، شراب، ماهی دودی و گوشت های نمک سود شده یافت می شود. خوردن غذاهای حاوی هیستامین بالا ممکن است شما را دچار سردرد های مکرر کند.

 

۶- ویتامین B comlex را امتحان کنید

برخی از ویتامین های گروه B از شما در برابر سردرد محافظت می کند. مطالعات متعددی نشان داده اند که ویتامین های مکمل B ، اسید فولیک و B12 علائم سردرد را کاهش می دهند.

۷- سردرد را با حوله سرد کنترل کنید

گذاشتن حوله ی سرد یا کپرس شده در ناحیه ی گردن یا روی سر، می تواند سردرد شما را کاهش دهد. این عمل رسانش عصبی و جریان رگ های خونی را کند می کند که باعث کاهش سردرد می شود. در یک آزمایش، استفاده از ژِل سرد شده برای فردی که دچار میگرن بود، باعث کاهش سردرد های مزمن ناشی از میگرن در او شد. برای این عمل یک کیسه کمپرس یخ را با حوله بپوشانید و سپس حوله را پشت گردن یا روی پیشانی بگذارید و اثر آن را مشاهده کنید.

۸- رژیم غذایی حذفی را امتحان کنید

توجه کنید که برخی از غذاها حاوی موادی هستند که منجر به سردرد می شوند. شما رژیم حذفی را شروع کنید، مثلا: هر غذایی که احتمال می دهید خوردن آن منجر به سردرد شما می شود کنار بگذارید و نتیجه آن را ببینید. پنیر، الکل، قهوه از جمله شایع ترین محرک های غذایی در افراد مبتلا به میگرن هستند.

۹- کافئین مصرف کنید

قهوه یا چای حاوی مقدار مناسبی کافئین هستند. کافئین جریان خون شما را بهبود می بخشد و اثرات مثبتی روی سردرد شما دارد. کافئین ماده ای آرامبخش است، اما در نظر داشته باشید مصرف بیش از حد کافئین منجر به کم خوابی و البته سردرد می شود.

۱۰- یوگا

تمرینات یوگا باعث استرس و تنش های ناشی از افکار منفی می شوند. مطالعات نشان داده است که افرادی که یوگا کار می کنند نسبت به دیگران کمتر دچار سردرد می شوند.

منبع: healthline

 

 

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا