۱۰  علامت نامحسوس که نشان می‌دهد کبدتان سلامت نیست!

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

کبد به طور کلی  قدر به ترمیم سلول‌های آسیب دیده است. اما بعد از میزان قابل توجهی آسیب دیدگی، این سلو‌ل‌ها هرگز ترمیم نخواهند شد و منجر به بروز بیماری‌های مزمن می‌شود. هنگامی که این اتفاق می افتد علائم و نشانه های آسیب کبدی شدیدتر می شود. بسیاری از این علائم (خستگی، حالت تهوع، اشتهای کم) خیلی ملموس نیستند و بسیاری از افراد ممکن است در ابتدا متوجه آن نباشند.

کبد

۱- خارش مکرر پوست

احتمالا قرمزی پوست‌تان را جدی نمی‌گیرید مگر اینکه خارش‌های مکرر وجود داشته باشد. وقتی مجرای صفراوی شما مسدود می شود، صفرا متوقف شده و به جریان خون منتقل می شود و در زیر پوست تجمع می یابد و باعث خارش می شود.

 

۲- زرد شدن پوست و یا چشم‌ها

اگر سفیدی چشمانتان زرد شد و یا اینکه احساس کردید رنگ پوست‌تان زرد شده است باید احساس نگرانی بکنید. این زرد شدن، به خاطر بالا رفتن سطح بیلی روبین در بدن رخ خواهد داد. بیلی روبین رنگدانه زرد رنگی است که توسط کبد ترشح می‌شود. این تغییر رنگ می‌تواند به دلایل متفاوتی از جمله آسیب دیدگی کبد اتفاق بیفتد.

 

۳- افزایش یکباره وزن

اگر به یکباره میزان قابل توجهی اضافه وزن پیدا کنید، سیروز کبد می‌تواندی دلیل آن باشد. سیروز کبدی، بیماری ای است که به آرامی رشد می کند و بافت‌های ناسالم جایگزین بافت‌های کبدی سالم می‌شوند، مانع ورود جریان خون به کبد شده و نمی‌گذارند این ارگان کار خود را به درستی انجام دهد.

 

۴- احساس ضعف و خستگی داشتن

کبد، محل ذخیره انرژی در بدن است  و باعث ایجاد تعادلی سالم از گلیکوژن می‌شود تا در هنگام افت سطح قند خون، انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. و با تبدیل کردن گلیکوژن به گلوکز این اتفاق صورت می‌گیرد. هنگامی که این ذخایر تمام می‌شوند، بدن از ذخایر چربی و پروتئین استفاده کرده و آنها را به گلوکز تبدیل می‌کند. وقتی کبد نتواند کار تامین انرژی را به درستی انجام دهد، انرژی بدن وسوخت و ساز کم می‌شود و شما از خستگی رنج خواهید برد.

 

۵- کبودی پوست و خونریزی

کبد دارای وظیفه بسیار مهمی در تولید عوامل متعدد لخته شدن خون است، و اولین خط دفاع برای بدن را در برابر کبودی ها و صدمات جزئی فراهم می کند. با  وجود بیماری مزمن کبد و برخی شرایط ارثی، حتی آسیب های جزئی ناگهانی ممکن است موجب کبودی بزرگ شود و حتی بریدگی های کوچک ممکن است با وجود استفاده از فشار کافی خونریزی طولانی کند.

 

۶- تغییر عملکرد مغز

تغییر عملکرد مغز در افرادی ایجاد می‌شود که از بیماری‌های مزمن کبدی رنج می‌برند. این تغییر عملکرد ممکن است یک مورد جزئی مانند فراموشی باشد و یا یک مورد بزرگ و جدی مانند رفتن به کما باشد. یکی از عملکرد های اصلی کبد، حذف سموم از خون است و زمانی که این کار را به درستی انجام ندهد، سموم در خون می توانند انباشته شوند، که می تواند باعث تغییر در عملکرد مغز شود. هر گونه رویداد استرس زا مانند مصرف مقدار زیادی پروتئین، تب، اختلالات الکترولیتی، عفونت ها و مشکلات کلیوی به عنوان عامل مهمی برای ایجاد اختلال در عملکرد مغز عمل می کند.

 

۷- تورم و التهاب پاها و مفاصل

بیماری کبدی می‌تواند دلایل مختلفی مانند چاقی و مصرف مشروبات الکلی و… داشته باشد. یکی از علائم مشترک هشدار دهنده در مورد این بیماری که کسی انتظار آن را ندارد تورم و التهاب در پاها و مفاصل است. اگر این پف و ورم را در خودتان احساس می‌کنید و دلیل آن را نمی‌دانید بهتر است نزد یک پزشک بروید و مطمئن شوید که مشکل جدی وجود نداشته باشد.

 

۸- خشکی دهان و چشمان

خشک شدن دهان و چشم‌ها دلایل متعددی همچون افزایش سن و مصرف داروهای گوناگون می‌تواند داشته باشد؛ اما یکی از دلایل جدی و حائز اهمیت آن می‌تواند وجود مشکل در کبد باشد که خوشبختانه یکی از علائم اولیه بروز این بیماری است.

 

۹- کاهش تمرکز

بیایید واقع‌بین باشیم. همه ما مشکل عدم تمرکز داشتن روی یک موضوع را تجربه کرده‌ایم. گاهی اوقت مغز ما نمی‌خواهد درست کار کند. اگر فکر می‌کنید این مشکل دائما برای‌تان در حال تکرار است و اصلا نمی‌توانید تمرکز داشته باشید این موضعو می‌تواند یک هشدار در مورد از دست رفتن سلامت کبد‌تان باشد.

 

۱۰- قرمز شدن کف دست

آیا یکباره و بی هیچ دلیل خاصی کف دستانتان قرمز شده است؟ این اتفاق می‌تواند به خاطر کبد چرب غیر الکلی باشد، عاملی که باعث انباشته شدن مقدار زیادی چربی در سلول‌های کبدی می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا