۱۴ دلیل ایجاد چربی‌های شکمی در خانم‌ها

ترجمه: سمیرا فیض آبادی، اختصاصی جدول یاب

یک شکم شل و ول و پرچربی مشکل خیلی از خانم‌ها  به خصوص مادران است که حس خیلی بدی دارد و همه آنها دوست دارند از شر آن چربی‌های اضافه شکمشان خلاص شوند. خبر خوب این است که از بین بردن آن چربی‌ها حتی بعد از به دنیا آوردن فرزند هم امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با ورزش، تغذیه سالم و خیلی راهکارهای دیگر چربی‌های اضافه بدن‌تان را از بین ببرید.

چربی های شکمی

 

۱- دریافت کالری در برابر از دست دادن کالری

دلیل اصلی افزایش چربی‌های شکمی عدم تعادل در میزان دریافت کالری و از دست دادن کالری است. کاملا روشن است که اگر زیاد ازحد غذا بخوریم، کالری آن به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. انباشت و ذخیره چربی کار ساده‌ایست اما از بین بردن آنها کار چندان ساده‌ای نیست.

اطلاع از میزان متابولیسم پایه شروع خوبی برای حمله به چربی‌های شکم است. میزان متابولیسم پایه، مقدار کالری‌ای است که شما می‌توانید با ماندن در رختخواب در کل روز از دست بدهید.

 

۲- انتخاب مواد غذایی

انتخاب غذا مصرفی، تاثیر بسیاری در تجمع چربی‌های شکم دارد. قند، خصوصا فروکتوز ارتباط مستقیمی با چربی‌های شکمی دارد خصوصا زمانی که نوشیدنی‌های قندی و گازدار استفاده می‌کنید. مصرف مواد غذایی حاوی فروکتوز، سوخت و ساز بدن را پایین می‌آورد؛ درواقع اهمیت سوزاندن چربی کم رنگ می‌شود و نهایتا مقدار زیادی قند به صورت چربی در بدن شما تجمع پیدا می‌کند.

 

۳- مشروبات الکلی

نوشیدنی‌های الکلی کالری بسیار زیادی وارد بدن شما می‌کند که به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شوند. الکل هم درست مانند قند، سوخت و ساز بدن را کم می‌کند. اگر روزی دو سه لیوان و یا بیشتر نوشیدنی‌های الکلی استفاده کنید با خطر بیشتری مواجه خواهید بود. این نوع نوشیدنی‌های نوعی چربی وارد بدن می‌کنند که می‌توانند حتی یک باره چاقی شکمی را در پی داشته باشد.

 

۴- استفاده از چربی‌های مضر

باید زیاد شنیده باشید که چربی شما را چاق می‌کند. این گفته به نوعی درست است البته به نوع چربی‌ای که استفاده می‌کنید  بستگی دارد. بدترین چربی‌هایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید چربی‌های ترانس هستند. این نوع چربی‌ها، چربی‌هایی هستند که با افزوده شدن هیدورژن به آنها برای افزایش ماندگاری‌‌شان مثل فست‌فودها دچار آسیب شده‌اند. چربی‌های ترانس التهابات زیادی در بدن شما ایجاد می‌کنند و با مقاومت انسولین و افزایش چربی‌های شکمی مرتبط هستند.

 

۵- بی تحرکی

ورزش و فعالیت نقش مهمی در سوزاندن چربی‌های شکم دارند. تحرک نداشتن و ورزش نکردن عامل مهمی در افزایش وزن و افزایش چربی‌های شکم است. افرادی که در روز ۳ ساعت یا بیشتر زمان صرف تماشی تلویزیون می‌کنند در مقایسه با افرادی که روزی یک ساعت تلویزیون تماشی می‌کنند بیشتر با خطر افزایش چربی‌های شکم روبرو هستند.

 

۶- رفاه و راحتی مدرن

رفاه حاصل از دنیای مدرن نیاز ما به فعالیت و تحرک بیشتر را کم می‌کند و در نتیجه خطر افزایش وزن را در ما بیشتر می‌کند.  باید خودمان به فکر خودمان باشیم و وابستگی‌مان به تلکونولوژی را کمتر کنیم. برای مثال به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید.

 

۷- گذر عمر و افزایش سن

افزایش سن هم نقش تاثیرگذاری در افزایش وزن افراد دارد. حتی اگر افزایش وزن هم نداشته باشید خیلی از خانم‌ها با افزایش سن خصوصا در هنگام یائسگی، متوجه انباشت چربی در ناحیه شکم‌شان می‌شوند. این مسئله به خاطر تغییرات هورمونی است. درواقع کاهش استروژن‌ روی سیستم توزیع چربی تاثیر می‌گذارد و به جای مفاصل و ران‌ها  چربی در ناحیه شکم تجمع پیدا می‌کند.

 

۸- اخلال در وضعیت خواب

خواب شما روی  وزن‌تان تاثیر می‌گذارد. افرادی که به مقدار کافی نمی خوابند، یعنی طی شبانه‌روز ۵  ساعت یا کمتر می خوابند، افزایش وزن خواهند داشت. اختلال تنفسی در خواب مانند آپنه خواب با افزایش چربی‌های شکمی مرتبط است.

 

۹- استرس

استرس می‌تواند باعث افزایش چربی‌های شکم شود! بدن از هرگونه استرسی یک نوع تفسیر دارد؛ چه استرسی فیزیکی مانند سیگار کشیدن باشد و چه استرس‌های دیداری مانند رانندگی با عجله و همراه با تنش! استرس در بدن باعث تولید هورمون کورتیزول می‌شود و این هورمون متاسفانه بدن را ترغیب می کند که چربی بیشتری در شکم ما ذخیره کند.

 

۱۰- بعد از زایمان

بعد از بارداری و زایمان شکم تغییر شکل می‌دهد. درواقع رحم افتاده می‌شود و عضلات شکمی تغییر می‌کنند. بنابرین مدتی طول می‌کشد تا بدن قدرت عضلاتی‌اش را  با لایه زیر جلدی چربی در جلوی شکم،  بدست بیاورد.

 

۱۱- مشکلات روده

مشکلات روده‌ای هم در بروز چربی‌های شکمی نقش دارند. اگر توازن روده برای افزایش باکتری‌های بد به هم بریزد ما را به افزایش وزن و افزایش چربی‌های شکمی تحریک می‌کنند و همه اینها به دلیل رژیم غذایی بد می‌باشد. این باکتری‌های هشدارهایی به مغز می‌فرستند و برای قندها و کربوهیدرات‌ها راه سازی میکنند و آنها به صورت چربی در شکم تجمع پیدا می‌کنند.

 

۱۲- ژنتیک

چاقی و شکم داشتن می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. در سال ۲۰۱۱ نتایج یک تحقیق نشان داد که بیش از ۴۰ نوع ژن شناخته شده وجود دارد که با چاقی و توزیع چربی همراه است. نشانه‌های ژنتیکی به این معنا نیست که شما باید “اضافه وزن داشته باشید”، فقط خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهد و نکته امیدوارکننده آن این است که به شما این انگیزه را می‌دهد که مواد غذایی بهتری برای جلوگیری از چاقی استفاده کنید.

 

۱۳- اتفاقاتی که شکم افتاده است

قبل از اینکه به دنیا بیاییم بدن ما می‌تواند آمادگی چاقی را داشته باشد.اگر مادر شما در طول بارداری سیگار مصرف کرده باشد و یا رژیم غذایی ضعیفی داشته است شما با فاکتورهای خطر بیشتری مواجه خواهید شد. نوزادانی که با وزن کم و یا با وزن زیاد به دنیا می‌آیند شانس بیشتری دارند که در آینده اضافه وزن داشته باشند.

 

۱۴- سندرم تخمدان پلی کیستیک

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای میزان بالاتری از چربی احشایی نسبت به زنانی هستند که این اختلال را ندارند. مشخص نیست که آیا مکانیسم سندرم تخمدان پلی کیستیک از هورمون هایی است که باعث افزایش وزن می‌شوند  یا افزایش وزن باعث ایجاد اختلال در عملکرد  این هورمون می شود.

 

 چرا چربی‌های شکمی خطرناک هستند؟

اضافه وزن یکی از دلایلا اصلی بروز انواع بیماری‌هاست.

تجمع بیش از اندازه چربی در شکم خطر بیماری‌های زیر را افزایش می‌دهد:

  • بیماری‌های قلبی
  • حمله قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی
  • دیابت نوع ۲
  • آسم
  • سرطان سینه
  • سرطان کولون
  • آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا