علی اسفندیاری که بود؟| بیوگرافی کامل نیما یوشیج

جدول یاب ، فرزانه سمندر:  نام کاملش علی اسفندیاری است ، او دربیست و یکمین روز از دومین ماه پائیز و در سال ۱۲۷۶ در نزدیکی کوه البرز در روستایی به نام یوش از توابع نور مازندران به دنیا آمد.

علی اسفندیاری

نام پدرش ابراهیم خان اعظم السطنه بود که مشعول گله داری و کشاورزی بوده.
علی در سال ۱۳۰۰ و در ۲۴ سالگی نام خود را به “نیما” تغییر داد ، نیما به معنای کمان بزرگ می باشد.
او نیز همانند دیگر کودکان روستا درس را نزد آخوندی یاد گرفت که بسیار بداخلاق بود. بخاطر رشد در روستا در اسب سواری و تیراندازی نیز تبحر خاصی داشت.
اما زندگی در روستا ۱۱ سال بیشتر دوام نداشت و آنها راهی تهران شدند و در خانه ای استیجاری سکونت کردند. خانه آنها در کنار مدرسه دارالشفا قرار داشت.
هجرت به تهران باعث پیشرفت او در خواندن و نوشتن شد او دوران ابتدایی را در دبستان حیات و مدتی نیز در مدرسه کاتولیک سن لویی سپری کرد. استاد او ” نظام وفا” مشوق او در شاعری بود.
نیما اولین شعر خود را در سن ۲۳ سالگی به نام ” قصه رنگ پریده” که بقول خود اثری بچگانه بود سرود و یک سال بعد مجموعه شعر” افسانه ” را با نام نیما امضا کرد.
نیما یوشیج در سال ۱۳۱۷ به عضویت هیات تحریریه مجله موسیقی درآمد.کار در مطبوعات او را با اساتیدی مانند محمد ضیاء هشترودی ، عبدالحسین نوشین و صادق هدایت آشنا کرد .
نیما در زندگی خصوصی خود دوبار شکست خورد و هر دوبار با جواب منفی دخترانی که او عاشقش بود مواجه شد و در نهایت برای بار سوم در ۶ اردیبهشت ۱۳۰۵ با خانم عالیه جهانگیری که خواهر زاده جهانگیر خان صوراسرافیل بود ازدواج کرد. او مدیر مدرسه بود که مدتی در بابل و بعد در رشت مشغول به کار بود. آنها پس از ۱۶ سال زندگی صاحب یک پسر بنام ” شراگیم” شدند که هم اکنون ساکن امریکا می باشد.

“قصه رنگ پریده، منظومه نیما، خانواده سرباز، ای شب، افسانه، مانلی، افسانه و رباعیات، ماخ اولاً، شعر من، شهر شب و شهر صبح، ناقوس قلم انداز، فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ، آب در خوابگه مورچگان، مانلی و خانه سریویلی، داستان مرقد آقا، داستان کندوهای شکسته، آهو و پرنده ها، توکایی در قفس، آثار تحقیقی، نامه ها و یادداشت ها، ارزش احساسات در زندگی هنرپیشگان، تعریف و تبصره، حرف های همسایه، مقدمه خانواده سرباز، نامه به شین پرتو”  از اشعار و کتابهای نیما  هستند که در طول زندگی سروده است و درنهایت۱۳ دی ۱۳۳۸ در اثر بیماری ذات الریه درگذشت و در امامزاده عبدالله دفن شد اما به خواست و وصیت خود در سال ۱۳۷۲ مهمان حیاط خانه خود شد و در کنار مرقد خواهرش بهجت الزمان اسفندیاری آرام گرفت. خانه نیما در یوش به یک اثر ملی از طرف سازمان میراث فرهنگی تبدیل شده است این خانه قدمتش به زمان قاجار می رسد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا