آسیب رساندن به دندان‌ها با سفید کردن آنها

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، جدول یاب

دندان ها بخش مهمی از ظاهر فیزیکی برای بسیاری از افراد هستند و آنها می خواهند لبخندی سفید و گیرا داشته باشند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که بسیاری از محصولات سفید کننده دندان می تواند به دندان ها آسیب برساند.
مطالعات نشان داده‌اند که دندان‌های اغلب مردم دنیا مثل مروارید سفید نیستند. اکثر دندان ها سایه ها و رنگ های متنوعی متمایل به زرد دارند.

سفید کننده دندان‌

 

خیلی‌ها فکر می‌کنند که دندان‌های کاملا سفید نشانه زیبایی و اهمیت به خود است. به همین دلیل بسیاری از مردم ، دندان‌های خود را به روش‌های خانگی و یا با کمک دندان‌پزشکان و ابزار دندان‌پزشکی، سفید می‌کنند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که سال گذشته میلیون‌ها نفر اقدام به سفید کردن دندان‌هایشان کرده‌اند.
در حال حاضر مطالعات مختلف نشان می دهد که سفید کننده دندان‌ها با محصولات سفید کننده حاوی آب اکسیژنه می توانند سلامت دندان را به خطر بیندازند. محققین دانشگاه استاکسون در نیوجرسی سعی کردند بفهمند که آب اکسیژنه چطور به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند و بیشتر کدام بخش از دندان‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.

سفید کننده‌های دندان، لایه‌های حساس دندان را مورد هدف قرار می‌دهند. نوارهای سفید کننده دندان، به طور خاص، به یکی از سه لایه دندان آسیب وارد می‌کند. نوارهای سفید کننده دندان معمولا حاوی آب اکسیژنه به عنوان اصلی‌ترین ماده فعال هستند. این ماده یک عامل اکسید کننده است که برخی از افراد از آن به عنوان یک دستگاه ضدعفونی کننده استفاده می کنند. از این ماده به عنوان یکی از عناصر اصلی برای روشن کردن مو هم استفاده می‌شود. اگر فردی از این ماده بیش از اندازه برای روشن کردن موهایش استفاده کند باعث وارد شدن آسیب قابل توجهی به مو و پوست سرش خواهد شد.
آب اکسیژنه به عاج دندان، لایه میانی دندان، آسیب وارد می‌کند.

دندان دارای سه لایه متفاوت است: یک لایه خارجی مینا، یک لایه عاج در وسط و یک لایه داخلی است که عمدتا بافت همبند است که کمک می کند تا دندان را با محکم در جایش نگه دارید. محققان توضیح می دهند که آب اکسیژنه می تواند از طریق مینای دندان به داخل نفوذ کند که حاوی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد کلاژن پروتئین است. عاج هنگامی که در معرض آب اکسیژنه قرار می گیرد، جرم کلاژن در آن لایه از دست می‌رود.

تیم تحقیقاتی هنوز مطمئن نیست که آیا این آسیب دائمی است یا اینکه راهی برای برگشت آن وجود دارد. در آینده، محققان همچنین می‌خواهند بدانند که آیا آب اکسیژنه فقط کلاژن را تحت تاثیر قرار می دهد، یا اینکه همچنین پروتئین های دیگر را نیز شامل می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا