اولین گلی که روی زمین رشد کرد چه خصوصیاتی داشت؟

اولین گل جهان در زمان دایناسورها ظاهر شده. این گل یک هرمافرودیت (hermaphrodite- نر ماده) بوده.

هرمافرودیت یعنی هر دو اندام جنسی نر و ماده در مرکز آن قرار داشته اند. اولین گل جهان بخش های گلبرگ مانندی به نام تپال داشته که در لایه های متعددی واقع شده بودند. این لایه ها به صورت دایره های متحد المرکزی قرار گرفته بودند و اندام های جنسی را احاطه می کردند. در هر لایه ۳ تا تپال وجود داشته.

 

اولین گلی که روی زمین رشد کرد چه خصوصیاتی داشت؟

 

اولین گلی که روی زمین رشد کرد چه خصوصیاتی داشت؟

امروزه بیشتر گل ها دارای چهار حلقه یا الگوی دایره های متحد المرکز هستند. ابتدا برگ های بیرونی یا کاسبرگ ها هستند و به دنبال آنها گلبرگ ها قرار دارند که اندام های نر به نام پرچم و اندام های ماده یا برچه ها را در مرکز گل در میان گرفته اند.

گل باستانی احتمالاً گلبرگ ها و کاسبرگ های جداگانه ای نداشته و چنان که گفتیم به جایش دارای تپال بوده که ترکیبی از گلبرگ ها و کاسبرگ ها است. تپال ها در اطراف اندام های جنسی که در مرکز بوده اند قرار داشته اند. گل های جدیدی نیز وجود دارند که به جای گلبرگ دارای تپال هستند. لاله ها و نیلوفرها نمونه این گل ها هستند.

هنوز رنگ، بو یا اندازه جد گل ها مشخص نیست اما احتمال می رود که قطرش کمتر از یک سانتی متر (۰٫۴ اینچ) بوده است.

جالب است بدانید که کارشناسان معتقدند گیاهان زراعی نیز حدود ۴۷۰ میلیون سال قبل، از گیاهان آبی باستانی تکامل یافته اند. یعنی بیش از سه میلیارد سال پس از آنکه حیات بر روی کره زمین ظاهر شده است. حیات نیز در حدود یک میلیارد سالگی زمین ظاهر شده است.

اولین گیاه دانه دار نیز احتمالاً حدود ۳۲۰ میلیون سال پیش بر روی زمین ظاهر شده یعنی زمانی که حیوانات متنوعی در خشکی و دریا وجود داشتند اما هنوز دایناسورها، پستانداران و پرندگان به وجود نیامده بودند. گیاهان دانه دار گروهی از گیاهان شامل گیاهان گلدار و گیاهان مخروطی هستند.

قدیمی ترین فسیل شناخته شده یک گیاه گلدار مربوط به حدود ۱۴۰ میلیون سال پیش و دوران دایناسورها است. دایناسورها حدود ۶۶ میلیون سال پیش منقرض شده اند.

اولین گلی که روی زمین رشد کرد چه خصوصیاتی داشت؟

 

 

از زمانی که اولین گل به وجود آمده تاکنون دست کم۳۰۰،۰۰۰۰ گونه از گیاهان شامل تقریباً تمام انواع گیاهانی که انسان ها به عنوان غذا، دارو و دیگر اهداف مورد استفاده قرار می دهند به وجود آمده اند. در حال حاضر گیاهان گلدار حدود ۹۰ درصد تمام گیاهان روی زمین را تشکیل می دهند.

در سال ۱۸۷۹، چارلز داروین، دانشمندی که به خاطر نظریه تکاملی اش مشهور است، به ظهور و تنوع یافتن سریع گل ها در دوره زمین شناسی کرتاسه اشاره کرد. سپس یک گروه تحقیقاتی از روی داده های DNA و تحقیقات کتابخانه ای شجره نامه تکاملی دقیقی جمع آوری کردند تا به آخرین جد مشترک گل ها هدایت شدند.

اولین گل جهان روی تنها یک نوع گیاه رشد کرده. بسیاری از افراد نمی دانند که گیاهی که این گل بر روی آن روییده چه گیاهی بوده اما براساس برخی از تحقیقات احتمالاً یک درخت کوچک یا یک درختچه یا یک بوته بوده. البته بسیاری از پرسش ها درباره جد گل ها همچنان بدون پاسخ باقی مانده است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا