آیا می دانید بیشترین جاذبه در کدام سیاره می باشد؟

برخی تصور می کنند که قدرت جاذبه و گرانش تنها در کره ی زمین وجود دارد اما اینطور نیست و برخی از سیارات دیگر منظومه شمسی گرانشی بیشتر از کره زمین دارند که در ادامه سیاره ای که بیشترین جاذبه و گرانش را دارد معرفی خواهیم کرد.

منظومه شمسی متشکل از ۸ سیاره به نام های عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون است و در بین آنها بیشترین جاذبه را مشتری دارد. درواقع تنها ستاره در منظومه شمسی که گرانش بیشتری نسبت به مشتری دارد، خورشید است.

 

بیشترین جاذبه در کدام سیاره می باشد

 

نیروی گرانشی ای که جسم ساطع می کند متکی به سه چیز است، تراکم، جرم و اندازه آن ؛ باوجود اینکه مشتری دارای سومین سیاره با کمترین میزان تراکم است، (۱٫۳۳ جرم در هر سانتیمتر مکعب)، تنها پس از اورانوس (۱٫۲۷) و زحل (۰٫۶۹)، بعنوان بزرگترین سیاره در منظومه شمسی از لحاظ جرم و….. آن می باشد.

حجم مشتری تقریبا ۲٫۵ برابر بیش از دیگر سیارات منظومه شمسی است. قطر آن ۱۳۹،۸۲۲ کیلومتر است؛ برای مقایسه زحل، در جایگاه دوم ۱۱۶،۴۶۴ کیلومتر و یا زمین، دارای قطری مساوی ۷،۹۱۷،۵ کیلومتر می باشد. مشتری بقدری بزرگ است که بتواند همه سیارات را در خود جای دهد، البته به استثنای خورشید و زحل.

 

بیشترین جاذبه در کدام سیاره می باشد

 

جاذبه مشتری در مقایسه با دیگر سیارات منظومه شمسی

گرانش زمین بعنوان گرانش استاندارد برای محاسبه دیگر اجرام آسمانی بکار می رود. گرانش سیاره ما مساوی ۹٫۸۰۷ متر هر ثانیه مربع است. این بدان معنی است که اگر چیزی در بالا باشد و سپس بیافتد، با سرعت ۹٫۸ متر در ثانیه به سطح زمین می افتد.

دانستن این اطلاعات به شناخت هر چه بهتر گرانش مشتری کمک می کند. اگرچه آنچه مهم است این است که مشتری غول پر از گازی است که سطحی ندارد. اینگونه تصور می شود که ایستادن در سطح سیاره فقط منجر به غرق شدن در آن خواهد شد. بنابراین ، گرانش در سطوح مشتری و دیگر اجرام غول آسای گازی، با نیروی جاذبه در ابرهای موجود تعریف می شود.

منبع: نمناک

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا