آیا تفاوت رنگ فلفل دلمه ای ها در خواصشان تاثیرگذار است؟/کدام فلفل دلمه ای، کدام رنگ؟

 

فرزانه سمندر، اختصاصی جدول یاب

هر صد گرم فلفل دلمه ای دارای ۱۸ کیلو کالری می باشد و جزء سبزیجات با کالری پائین می باشد و در تغذیه افراد با اضافه وزن بالا جای مخصوصی دارد اما آیا نوع رنگ این فلفل ها در خاصیتشان نیز تاثیر پذیر است یا خیر؟

تفاوت رنگ فلفل دلمه ای ها در خواصشان

 

در اینجا خواص فلفل دلمه ای با رنگ های مختلفش را مرور خواهیم کرد:

 

تفاوت رنگ فلفل دلمه ای ها در خواصشان

فلفل دلمه ای سبز
رنگ سبز فلفل دلمه ای به خاطر نارس بودن و مقدار فراوان کلروفیلش است که در پیوند با منیزیم است.
منیزیم موجود در فلفل دلمه ای سبز رنگ باعث پائین آوردن فشار خون بالا می باشد و همین طور در تقویت حافظه و یادگیری اثر مثبت می گذارد.
ویتامین های فراوان این فلفل در محافظت سلول ها از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. فلفل دلمه ای سبز رنگ سرشار از ویتامین B6 می باشد.

تفاوت رنگ فلفل دلمه ای ها در خواصشان

فلفل دلمه ای زرد رنگ
این نوع فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C می باشد به طوریکه اگر روزانه یک فلفل دلمه ای زرد رنگ مصرف نمایید نیاز بدنتان را به ویتامین C تامین خواهید کرد. این ویتامین در سلامت دندان ، استخوان و پیشگیری از آرتریت کمک زیادی خواهد کرد.
همچنین این رنگ فلفل در سلامت پوست ، سیستم عصبی و گوارشی تاثیر بسزایی دارد و در درمان بیماری آب مروارید کمک می کند.

تفاوت رنگ فلفل دلمه ای ها در خواصشان

فلفل دلمه ای نارنجی
این فلفل دلمه ای منبع خوبی از کاروتنوئید است که در تقویت سلول های بینایی اثر می گذارد ، کاروتنوئیدها مسئول تشکیل رنگ نارنجی در میوه هایی مانند فلفل دلمه ای نارنجی ، هویج و کدو حلوایی هستند که در سلول های بینایی تبدیل به ویتامین آ می شود. به همین دلیل این نوع فلفل یک عینک آفتابی طبیعی نیز نامیده می شود.

تفاوت رنگ فلفل دلمه ای ها در خواصشان

فلفل دلمه ای قرمز

با اینکه دیگر فلفل دلمه ای ها نیز دارای ویتامین C هستند اما این رنگ فلفل دوبرابر دیگر رنگها دارای این ویتامین می باشد. ویتامینC یک آنتی اکسیدان بشدت قوی می باشد که در درمان عفونت، بهبودی زخم ها و استحکام استخوان ها و دندان ها تاثیر گذار است. لیکوپن موجود در فلفل باعث بروز رنگ قرمز در آن شده که این لیکوپن ها در پیشگیری از سرطان پروستات و عارضه های قلبی موثر است.
لیکوپن ها در هنگامی که حرارت ببینند چه به صورت کبابی و یا بصورت سرخ شده آزاد می شوند . به همین دلیل این فلفل ها را به صورت پودر در می آورند و به صورت ادویه با نام ادویه پاپریکا به فروش می رسانند. که هم به خوش طعم و خوش رنگ شدن غذا کمک می کند و هم ویتامین های ث و آ و ب بدن را تامین می کند.

نکته:
فلفل ها در انواع مختلف جزء ادویه جات و چاشنی های آلرژی زا هستند ، پس در استفاده از این نوع فلفل نیز افراد باید دقت کنند که پوست حساس و تحریک پذیر نداشته باشند و در صورت بروز جوش و کهیر از خوردن آنها بپرهیزند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا