باهوش ترین کشورهای دنیا / آسیا در صدر

برای تعیین ضریب هوشی کشورهای دنیا از معیار IQ استفاده می کنند. IQ مخفف کلمه یIntelligence Quotient است که در فارسی به معنی ضریب هوشی می باشد.

روش های مختلفی برای تعیین ضریب هوشی وجود دارد اما بهترین آنها برای افراد بزرگسالآزمون وکسلر می باشد که در سال ۱۹۵۵ توسط دیوید وکسلر ابداع شد. این روش نسبت به روش های گذشته از آیتم ها و محتواهای بهتری ساخته شده است و در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است. برای تست هوش کودکان نیز مقیاسی مشابه بزرگسالان استفاده می شود.

 

طبقه بندی ضریب هوشی

 

طبقه بندی ضریب هوشی در این مقیاس به صورت زیر است:

ضریب هوشی ۱۳۰ و بالاتر: بسیار عالی

ضریب هوشی ۱۲۰ تا ۱۲۹ :عالی

ضریب هوشی ۱۱۰ تا ۱۱۹ :بالاتر از حد متوسط

ضریب هوشی ۹۰ تا ۱۰۹: متوسط

ضریب هوشی ۸۰ تا ۸۹: پایین تر از متوسط

ضریب هوشی ۷۰ تا ۷۹: حد مرز

ضریب هوشی ۶۹ و پایین تر: بسیار پایین

 

ضریب هوشی کشورهای جهان

 

۱- قاره آسیا و هنگ کنگ

در جدول ضریب هوشی کشورهای جهان اولین کشور باهوش دنیا، از نظر میزان IQ هنگ کنگ است. ضریب هوشی دانش آموزان هنگ کنگ ۱۰۷ است. بهترین سیستم آموزشی مختص کشور فلاند است ولی میزان IQ هنگ کنگ از فلاندی ها بیشتر است و فلاند در رده های بعدی هنگ کنگ، در این رتبه بندی قرار می گیرد. چراکه دانش آموزان کشور هنگ کنگ به غیر از شرکت در کلاس های درس در کلاس های دیگر خارج از مدرسه نیز شرکت می کنند.

۲- قاره آسیا و کره جنوبی

در رتبه بندی ضریب هوشی کشورهای دنیا، کره جنوبی مقاوم دوم را کسب کرده است. نوآورترین کشور جهان، کره جنوبی است. بیشتر پول کره جنوبی صرف پروژه های تحقیقاتی می شود. حدود ۳۰ درصد بزرگسالان این کشور، دارای تحصیلات عالی، در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات هستند. ضریب هوشی کره جنوبی حدود ۱۰۶ برآورد شده است.

۳- قاره آسیا و ژاپن

ژاپنی ها برای شرکت در آزمون های سخت همیشه آماده هستند و در انجام تحقیقات علمی یکی از برترین کشورهای دنیا می باشند. دانشگاه معروف این کشور توکیو نام دارد که بهترین دانشاه آسیایی است. میانگین باسوادی در این کشور ۹۹ درصد است که بالاترین میانگین باسوادی در جهان است. ضریب هوشی ژاپنی ها حدود ۱۰۵ برآورد شده است.

۴- قاره آسیا و تایوان

جمعیت تایوان بسیار زیاد است و جزو بهترین ضریب هوشی جهان است. فناوری و سیستم آموزشی تایوان، این کشور را در دنیا مشهور کرده است. از طرفی دیگر تایوان مهم ترین شریک تجاری آمریکا است. ضریب هوشی تایوانی‌ها ۱۰۴برآورد شده است.

۵- قاره آسیا و سنگاپور

از مهم‌ترین قطب‌های فناوری، تجارت و اقتصاد دنیا می توان به سنگاپور اشاره کرد. از آنجایی که اقتصاد این کشور بسیار قوی است، به راحتی می توانند در پروژها و سیستم آموزشی بسیار هزینه کنند که باعث شده است که سنگاپور در رتبه پنجم رده بندی باهوش ترین کشورهای دنیا قرار گیرد. ضریب هوشی در سنگاپور حدود ۱۰۳ برآورد شده است.

۶- قاره اروپا و هلند

همانطور که در بالا ذکر شد، بهترین سیستم آموزشی مربوط به کشور فلاند است. اما با داشتن چنین سیستم آموزشی جایگاه پایینی را در جدولضریب هوشی کشورهای جهان به خود اختصاص داده اند. تعیین IQ بر اساس توانایی فرد در حل مساله و سرعت وی در حل مساله می باشد. هلندی ها با داشتن ضریب هوشی ۱۰۳ بعد از سنگاپور در رتبه ششم قرار می گیرند.

۷- قاره اروپا و آلمان، ایتالیا و اتریش

کشورهای آلمان، ایتالیا و اترش ضریب هوشی حدود ۱۰۲ دارند. معروف ترین مجسمه سازان، نقاشان، نویسندگان و شاعران دنیا در ایتالیا به دنیا آمده اند. پیشرفت ایتالیایی ها در رشته های نظیر ریاضیات، علوم، فیزیک و غیره بسیار چشم گیر بوده است.

 

نظم و ترتیب آلمانی ها در سراسر جهان معروف است. متفکرانی بزرگ از نظر تاریخی داشته اند. سومین کشور جهان که دارای تحصیلات عالی می باشد آلمان است. برترین دانشگاه های دنیا در این کشور قرار دارد. سیستم آموزشی اتریش نیز بسیار قوی می باشد و دومین کشور دنیا از لحاظ دریافت مدرک دکتری می باشد.

۸- قاره اروپا و سوئد

در سوئد بیشتر هزینه های تحصیلی را دولت پرداخت می کند. حدود ۷۵ درصد سوئدی ها در محل کار با کامپیوتر کا می کنند. ضریب هوشی سوئد حدود ۱۰۱ برآورد شده است.

ایرانی ها در رتبه ۲۳ جدول ضریب هوشی کشورهای جهان قرار دارند. ضریب هوشی ایرانی حدود ۸۴ است و رقم خوبی می باشد. در دروه های اخیر داشتن تحصیلات عالی در بین ایرانیان بسیار رایج شده است. به طوری که حدود ۴۰ هزار دانشجوی دکتری در ایران وجود دارد. در رتبه بندی مقالات ISI رتبه ۱۸ مختص به ایران است. این اعداد نشان می دهد که ایرانی ها دارای ضریب هوشی متوسط هستند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا