سیروس رضا برنده بورسیه رودز دانشگاه آکسفورد کیست؟

جدول یاب، محمد سیمری : دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه ی آکسفورد شایر کشور انگلستان واقع شده است، قدیمی‌ ترین دانشگاه انگلیسی‌ زبان در جهان و همچنین دومین دانشگاه قدیمی در جهان پس از دانشگاه بولونیا به‌ شمار می آید. دانشگاه بولونیا واقع شده در شهر بولونیا به عنوان قدیمی‌ ترین دانشگاه موجود در جهان (با بیش از نهصد سال قدمت) در حدود ۸۵۰۰۰ دانشجو دارد! اما شاید این سوال پیش آید که بورسیه رودز چیست؟

با ما همراه باشید.

دانشگاه آکسفورد

دقت داشته باشید دانشگاه آکسفورد از موسسات، دانشکده‌ ها و همچنین دپارتمان‌ های مختلفی تشکیل شده‌ است. بد نیست بدانید دانشگاه آکسفورد، دانشگاهی شهری است! به این معنا که همه‌ چیز را یک‌ جا ندارد و دانشکده‌ ها و دپارتمان‌ ها و امکانات آن در سرتاسر شهر پراکنده‌ شده است!

از جمله جوایز بین‌ المللی تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در دانشگاه آکسفورد ، بورسیه رودز با نام اصلی Rhodes Scholarship می باشد. دانشجویان با کسب این بورسیه می‌ توانند برای تحصیلات تکمیلی خود به دانشگاه آکسفورد در کشور انگلستان راه یابند و در رشته ی انتخابی خود به ادامه ی تحصیل بپردازند. بد نیست بدانید این بورسیه را ” سسیل رودس “، تاجر و همچنین سیاستمدار انگلیسی از سال ۱۹۰۲ میلادی برای ترویج وحدت بین ملل انگلیسی زبان و مهم تر از آن، ایجاد یک حس رهبری مدنی و بردباری اخلاقی در رهبران آینده بی‌ توجه به مسیری که آنان برای حرفه‌ ی خود انتخاب کرده‌ اند، بنیان گذاشته است.

در این بورسیه، دانشگاه آکسفورد تمام هزینه های تحصیل دانشجویان را به مدت دو تا سه سال تقبل می نماید! جالب است بدانید از جمله دریافت کنندگان برجسته ی بورسیه رودز می توان تونی ابوت، باب هاوک و همچنین مالکوم ترنبول نخست وزیران سابق کشور استرالیا و بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و نیز برندگان جایزه نوبل را نام برد!

اکنون باعث افتخار است است که بدانید یک ایرانی در لیست برندگان بورسیه رودز وجود دارد! نام ” سیروس رضا ” محقق ایرانی ارشد دانشگاه “استنفورد” در لیست برندگان بورسیه رودز، به عنوان یکی از برترین و قدیمی‌ ترین بورسیه‌ های تحصیلی جهان وجود دارد. نام رضای بیست ساله، در میان ۳۲ نفری قرار گرفته است که از ایالات متحده آمریکا موفق به کسب بورسیه رودز شده اند. لازم به بیان است ۳۲ دانشجوی آمریکایی که قادر به دریافت این بورسیه شده اند، از میان ۸۸۰ دانشجو از ۲۸۱ دانشجو و کالج دنیا انتخاب شده‌ اند!

سیروس رضا

سیروس رضا در رابطه با این موفقیت بزرگ می گوید: “کسب این بورسیه و قرار گرفتن در لیست برندگان نهایی، یک افتخار بزرگ برای من است! من نمی‌ توانم احساس قدرانی خود را بیان کنم!”

سیروس رضا در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا به دنیا آمده است و پس از آن به شهر فربنکس در ایالت آلاسکا رفته است. وی در حال حاضر در دو رشته ی ” مطالعات کلاسیک ” و ” ریاضیات ” مشغول به تحصیل است. رضا در رشته ی دکتری فلسفه در مطالعات شرقی، تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد ادامه خواهد داد. او  معتقد است شرق‌ شناسی به گسترش درک وی در مورد منطقه ی خاورمیانه به ویژه منطقه ی کردستان کمک شایانی خواهد کرد.

معیارهای این بورسیه برای انتخاب افراد بر اساس پیشرفت تحصیلی و همچنین موفقیت‌ های آکادمیک دانشجویان، توانایی مدیریتی، درستی رفتار، تعهد و ویژگی‌ های دیگر شخصیتی آن‌ ها می باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا